dit is natuurlijk een idioot voorbeeld, de cijfers kloppen ook niet helemaal, maar ik kan niet van 2 personen alle inkomsten en uitgaven gaan opvragen natuurlijk ^^
wat ik alleen zo raar vond, is dat rijkere mensen ten eerste al meer afstaan omdat ze meer verdienen, daarnaast minder van de staat hoeven te ontvangen, en ten derde ook nog eens meer afstaan door bijv. BTW.
dus ten eerste moet ik betalen omdat ik meer verdien (30% van 10.000 < 30% van 100.000)
dan moet ik meer betalen omdat ik per uur meer verdien (hogere belastingschijf, dus % meer afstaan)
dan moet ik meer betalen omdat ik meer luxe artikelen koop (8% van 100 < 8% van 10.000)
dan krijg ik ook nog eens geen toeslagen..
ik bedoel... het is prima dat de rijkeren de armeren ondersteunen, (en om heel eerlijk te zijn ben ik maar wat blij dat dit systeem er in nederland is)
maar dat doen ze ook al als iedereen percentueel evenveel belasting afstaat!?
iemand die 10.000 belasting afstaat wordt toch ondersteund door iemand die meer belasting betaalt?
maar daar komen nog zoveel zaken bovenop!
weet iemand misschien wat informatie te vinden over andere belastingstelsels?
en wat de sterke/zwakke punten zijn van die stelsels en wat de koopkracht van verschillende mensen in zo'n systeem is?
ik ben er echt niet op uit om armere mensen ineens meer te laten betalen of iets dergelijks, ik vraag me alleen af waarom iemand die meer verdient (die persoon verdient dat namelijk met een reden)
niet evenredig veel meer moet betalen.
(dus waarom een ander belastingsysteem inferieur zou zijn)