Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
ABTTh
Artikelen: 0

Theologische retoriek

Goede avond,

Onlangs kwam ik "Theological rethoric" tegen in bepaalde Engelse teksten, exact vertaald "Theologische retoriek". Theologie, wat staat voor "de systematische analyse van het geloof", retoriek wat grofweg "welsprekendheid" moet vervangen.

Echter, weet iemand betreft de taalkunde wat ze gecombineerd inhouden en of ze verschillende betekenissen hebben? En of ik deze woordspeling juist versta? Via een andere bron ben ik terechtgekomen dat de gecombineerde betekenis vooral slaat op de welsprekendheid, ongeacht of er waarheid word gesproken of niet.

Gegroet.
Woseseltops

Re: Theologische retoriek

Het is vast niet het antwoord dat u wilt horen, maar volgens mij kan theologische welsprekendheid maar één ding betekenen: het schrijven van een theologische tekst (of rede) volgens de regels van de retorica, zodat veel mensen erdoor overtuigd raken.

http://www.amazon.com/Writing-Theology-Wel...l/dp/0826418856 is een voorbeeld van boek over 'theological rhetoric' (de h moet na de r, niet na de t, dat vergemakkelijkt het zoeken vast stukken) op Amazon. Je kunt er zelfs online in lezen.
ABTTh

Woseseltops schreef:Het is vast niet het antwoord dat u wilt horen, maar volgens mij kan theologische welsprekendheid maar één ding betekenen: het schrijven van een theologische tekst (of rede) volgens de regels van de retorica, zodat veel mensen erdoor overtuigd raken.

http://www.amazon.com/Writing-Theology-Wel...l/dp/0826418856 is een voorbeeld van boek over 'theological rhetoric' (de h moet na de r, niet na de t, dat vergemakkelijkt het zoeken vast stukken) op Amazon. Je kunt er zelfs online in lezen.
hmm, lol... het antwoord dat ik niet wil horen... (*lacht zich een deuk*)... Ik had beide woorden gesplitst en gezocht op wikipedia en de Dikke van Dale =$ en hoopte hier voor meer uitleg (categorie "taalkunde").

Bedankt voor je antwoord en je verwijzing, maar ik snap je truukje van de h na de r niet, maar is niet zo belangrijk.

Groet.
Woseseltops

Hou wel in de gaten dat taalkundigen geen mensen zijn die weten wat alle woorden betekenen, ze onderzoeken alleen verschijnselen die met taal te maken hebben. Als je wilt weten wat theological rhetoric precies is, zou ik ergens een theologisch forum zoeken. Wat betreft de h: ik bedoelde gewoon de spelling. Niet rethoric, maar rhetoric.
druijf

Onlangs kwam ik "Theological rethoric" tegen in bepaalde Engelse teksten, exact vertaald "Theologische retoriek". Theologie, wat staat voor "de systematische analyse van het geloof", retoriek wat grofweg "welsprekendheid" moet vervangen.
Dat betekenis hangt van de context af. Ik kan me zo voorstellen dat dit woordenpaar gebruikt wordt in een afkeurende zin. In veel atheistische kringen vind men theologie een vakgebied om verheven te denken over onzinnige dingen (met veel bla bla). Rhetoriek kan zeker ook een negatieve betekenis hebben. Rhetoriek is dan mooi praten wat niet inhoudelijk niet klopt. Theological rhetoric kan dan dus de betekenis hebben van theologische kletspraat. Deze betekenis ontleent het woordenpaar dan aan de context. Als de context niet negatief is kan het begrippen paar een andere betekenis hebben.

Het vakgebied binnen de theologie dat zich bezighoudt met de vaardigheid en theoretische achtergrond van het preken is de homiletiek, maar voor zo ver ik weet is het begrip theological rhetoric niet een vast begrip binnen dit vakgebied.

Terug naar “Taalkunde”