Ik ben geen arts maar vind de reacties hierboven wel erg interessant dus
bear with me aub. Ik heb meegemaakt hoe een vriend van me een psychose ontwikkelde en een paar jaar later, na intensieve behandelingen en medicatie, zelfmoord pleegde. Gedurende zijn geestelijke martelgang (zo durf ik het te noemen) heb ik hem een aantal keer geproken over wat hij meemaakte. Tegelijkertijd en naderhand ook met mijn ouders, die vertelden over gerelateerde ervaringen met hun vrienden en zelfs familieleden. Ze relativeerden het als een 'betreurenswaardig maar natuurlijk risico in het proces van volwassen-worden van jonge mensen.'
Het wordt geclassificeerd als "stoornis" in het meestgebruikte systeem. Het medisch specialisme zal het een ziekte noemen. Ik zie niet in welke meerwaarde een andere term heeft.
Ik ben het met Anus en Yp eens dat de ernst van de aandoening het rechtvaardigd om het als ziekte te beschouwen en te behandelen. Psychotici kunnen een gevaar voor zichzelf of anderen vormen tijdens een episode. De (medische)behandeling moet zorgen dat de patient rust vindt zodat hij inzicht krijgt in zijn toestand en het herstelproces. De halucinaties kunnen heel krachtig zijn, tot en met extreme fysieke pijn, angst en hartkloppingen in mijn ervaring.
Kan Anus of Yp of iemand misschien kort schetsen wat de behandeling van schizofrenie/SDS inhoudt? Wordt er naast het toedienen van medicatie gepraat? Uitgerust? Gesport? Gehuild? Geleerd? Gelezen? Gegeten? Gespeeld? Geslapen? Hoe ver is de behandeling uitontwikkeld?
Wat Dokelaar schrijft kan ik overigens wel plaatsen. Angst is volgens mij een belangrijke factor. Mijn vriend's psychose had - speculeer ik achteraf - veel te maken met zijn angst voor de overstap van het schijnbaar volstrekt zorgeloze leven dat hij leidde als aantrekkelijke en slimme jonge vent uit een gegoede familie tot het 'echte leven' van bloed, zweet en tranen. Daarbij had hij geexperimenteerd met LSD, wat zeker een trigger is geweest in zijn 'ontsporen', omdat hij voor en na zijn psychose veel sprak over 'extreem sterke energiepulsen die door zijn ruggegraat gingen'. 'Kundalini'. Die pulsen waren volgens hem eerst juist heel prettig, maar later extreem fysiek pijnlijk, wat de belangrijkste reden werd voor zijn opname als psychiatrische patient.
Het grootste vraagteken is de groep therapieresistente psychotici. Verder is het zo dat veel patienten letterlijk rapporteren dat de symptomen slechts onderdrukt worden ("De stemmen roepen nog, maar niet zo luid meer"). Er is ook wat evidentie dat de werkzaamheid van medicatie verminderd met het vorderen van de aandoening, en evidentie dat de aandoening zelf minder erg wordt over de loop der jaren.
Mijn vriend was zeker een van die resistente psychotici. Tegen het eind (ongeveer 30 maanden na de eerste psychose) zag hij er niet meer uit als in het begin. Helemaal suf, en pafferig van de medicijnen. Hoewel hij zeker betere periodes kende werd het toch steeds erger, en bovendien hielden zijn verhalen over energieen (en later ook duivels en zwarte enge krachten) enzo bleven volgens mij altijd hetzelfde. Met daarbij natuurlijk de verergerende neerslachtigheid vanwege de onmiskenbare fysieke en emotionele aftakeling. Heel aangrijpend en pijnlijk voor alle betrokkenen, maar dat spreekt voor zich.
Wat heb ik geleerd? Ten eerste dat je dit als hulpverlener heel serieus moet nemen. Het is echt een zaak van leven en dood. Daar ben ik wellicht te nonchalant over geweest, mede ook omdat ik zelf geen reden zag waarom hij er niet bovenop zou kunnen komen. Ik ging er daarom van uit dat hij er bovenop
zou komen, gegeven het feit dat hij onder psychiatrische behandeling stond. Het was beter geweest als ik daar minder zeker van was geweest, want dan had ik zelf anders gehandeld en gesproken wellicht.
Want het tweede dat ik meen te hebben geleerd is dat de genezing van deze aandoening wel degelijk een kwestie van filosofie en psychologie is. Medicijnen op zichzelf zijn niet voldoende. De medicijnen moeten dienen om de 'scherpe kantjes' er af te halen en om kalmte te bevorderen, zodat de patient bezig kan zijn met zijn herstelproces. Dat herstelproces moet denk ik veel psychotherapie en filosofische reflectie bevatten, om de persoonlijkheid als het ware opnieuw op te bouwen en de aandacht te vestigen op een goede selectie zaken. Wat is de state-of-the-art hierin?
Ik ben heel benieuwd naar de reactie van de mensen die hierboven al schreven.