Waar heb je dat vandaan als ik vragen mag? Kwantummechanica doet daar helemaal geen uitspraken over.Dat is de fameuze kwantum-theorie die zegt dat iets niet bestaat als het niet wordt waargenomen.
Moderator: Rhiannon
Waar heb je dat vandaan als ik vragen mag? Kwantummechanica doet daar helemaal geen uitspraken over.Dat is de fameuze kwantum-theorie die zegt dat iets niet bestaat als het niet wordt waargenomen.
Ik ben het ook eens met de 'nihil ex nihilo' maar zie het 'ex nihilo' wel als een immateriele potentialiteit, dus 'geestelijk' of in ieder geval als een subtielere laag dan het grofstoffelijk materiele. Een soort Platoonse Vormen dus, waar alles uit voortkomt. Of dit zo is moet vooralseerst nog wetenschappelijk worden aangetoond, maar onderzoekingen van het quantumveld laten al wel zien dat elementaire deeltjes blijkbaar contingent en at random 'opspringen' uit het quantumveld.Nihil ex nihilo, om door een open deur in huis te vallen. Niks komt nergens vandaan dus alle materie is er altijd al geweest. Wat er concreet aanwezig is, wat bestaat, verandert niet. Verandering schuilt in hoe het bestaande gecombineerd is tot tijdelijke lichamelijke vormen. Er zijn ook tijdelijke geestelijke vormen: gedachtes.
Het klopt dat geheel de realiteit een afwisseling en een complementering is van een actualiteit en een potentialiteit, van een potentieel niets en een actueel alles. In zijn gespiegelde vorm laat dit een actualiteit zien waar ook het verval reeds als een mogelijkheid in aanwezig is; alles is dus tegelijktijd ook een potentieel niets.Kan ik dus nu aannemen uit het vorige bericht, dat "alles is niets,niks is alles"
Kunt u iets helderder filosoferen? Wat is uw filosofisch probleem? Heeft het met dit topic te maken?Incubus schreef:Tussendoor iets anders waar ik mee 'zit': Stel 'tijd'-> Elk gelijk'tijd'ig-ontstane situatie is,
Is er dan niet een vaste reeks van situaties of is elke miniscule elementair situatie tijdgebonden?
Uitgaande van het eerste: Kan ik stellen dat alles gepland en volgens schema gaat.
Of door onregelmatigheid veranderd het schema af en toe, maar zich altijd bijstelt.
Schreef in een eerder bericht vandaag, onderstaand en bedacht dat het op dit topic ook van toepassing is.Kan ik dus nu aannemen uit het vorige bericht, dat "alles is niets,niks is alles"
Maar als ik het moment Nu voor het gemak Alles noem, immers wat Nu is is Alles. Vervolgend, tijd bestaat uit een aantal opeenvolgende momenten Nu. Eerder schreef ik in een ander topic Tijd=Alles maar eigenlijk kun je lezen Tijd=Alles en Niets, waarbij Alles, Nu is en Niets alles is wat Nu niet is. Als ik het Niets vergelijk met het Niets op hetzelfde moment Nu of op verschillende momenten Nu, maakt dat voor het Niets niks uit het blijft Niets. Niets is onveranderlijk, Alles verandert
Alles zonder Niets is Niets zonder Alles,Incubus schreef:-Wat kunnen we onder Het Niets verstaan?
-Heeft Niets een waarde?
-Hoe groot is/was Niets (hoe tegenstellend het ook klinkt- en is)
Maar het grootst onderlijnend probleem in mij denk-wereld is:
Hoe ziet alles eruit als er niets was, oftewel hoe zie Niets eruit?