Daarover is wel iets meer te zeggen, dan 'zo heet het nu eenmaal'.
De term is natuurlijk wel een beetje misleidend: veel mensen denken dat schizofrenie hetzelfde is als een dissociatieve identiteitsstoornis (vroeger
MPS), en dat klopt dus niet. Maar dergelijke misverstanden krijg je moeilijk uitgeroeid. Het stigma dat aids met zich meebrengt is ook niet weg als je de naam verandert.
Die splijting tussen gedachten, gevoelens en gedrag is echter niet radicaal, maar eigenlijk vrij normaal t.o.v. de aard van de stoornis. Ongeacht de oorzaken van wanen en hallucinaties, zijn angst en pogingen om zich tegen die angst te verdedigen begrijpbaar.
Een aantal theorieën gaat ervan uit dat psychotici slecht in staat zijn om bepaalde spelletjes die ons verstand met ons speelt (iedereen kent het gevoel van een liedje dat in je kop blijft hangen, je eigen stem in je kop die zegt dat je iets verknalt hebt, beelden en geuren die naar boven komen bij herinneringen, ...) te onderscheiden van de buitenwereld. Dat kun je filosofisch benaderen als een gespletenheid (het duiden van iets intern als van buitenaf komend) maar ook als een gebrek daaraan (de intern gecreëerde ervaring en het interne beeld van de externe realiteit plakken op mekaar).
Uit het stukje dat je quote is vooral het laatste van belang:
"maar in een beeld waarbij de samenhang in het denken, tussen waarneming en gedachten en tussen emoties en gedachten in ernstige mate is afgenomen, althans voor anderen minder goed invoelbaar is"
Dáár zit het hem volgens mij: de ervaringen van de psychoticus zijn voor ons moeilijk voor te stellen, wat empathie (in de zin van "everyday mindreading", niet van "medelijden"!) veel moeilijker maakt. De gespletenheid zit hem dus vooral
in the eye of the beholder, om Windsurfers woorden even de samplen.