een wagentje vertrekt vanuit een punt over een cirkelbaan. de vraag is nu wanneer zal het wagentje beginnen vallen dus niet meer vastzitten aan de cirkelbaan?? er zijn niets van gegevens.
Moderator: physicalattraction
wrm een kogelbaan ?Jan van de Velde schreef:het wagentje gaat versnellen o.i.v. de zwaartekracht. Wrijving verwaarlozen we maar. Dat zijn op zich al voldoende gegevns om op elk punt langs die cirkelbaan de snelheid (richting én grootte kunnen bepalen) te kunnen bepalen.
Wil het karretje op de helling blijven, dan zal de zwaartekracht een component moeten kunnen leveren richting het middelpunt van de cirkel die groot genoeg is om het karretje óp de baan getrokken te houden. Anders wil het karretje dankzij de inmiddels verkregen snelheid de baan verlaten en een kogelbaan (parabool) gaan volgen.
leuk( ) stukje wiskunde voor de liefhebbers.
klaas je zegt dat ik effe mijn koppie moest gebruike voor de wet van behoud van impuls maar omdit te berekenen moet je toch niet je koppie gebruiken ? kan je toch reeds berekenen met reeds geziene theorie
IWforever schreef:wrm een kogelbaan ?
volgt ie niet gewoon de richting die loodrecht staat op de rechte van het punt waar ie afvalt tot aan het middelpunt ??
danku sjakko ik zal dit tonen aan onze prof ( hij zal heel tevreden zijn)Sjakko schreef:correctie van de laatste stap:
\(\theta>cos^{-1}\left( \frac{2}{3}\right)\)wat uitkomt op ongeveer 0,841rad of 48,2graden van de verticaal.
Zeg, is dit je huiswerk? Dat is natuurlijk niet de bedoeling he!danku sjakko ik zal dit tonen aan onze prof ( hij zal heel tevreden zijn)
Niet klagen, je zei zelf:Zeg, is dit je huiswerk? Dat is natuurlijk niet de bedoeling he!
Leuke som!