Bij deze een reactie. Wat Ypsilon aangeeft is juist. Nergens heb ik een helder omlijnde definitie gegeven van wat kunst zou kunnen zijn. Daarentegen heb ik een korte beschrijving gegeven van wat mij een zeer interessante visie op kunst lijkt, namelijk die van de kunsttheoreticus en filosoof A.C. Danto. Wel heb ik eerder (helemaal aan het begin van de discussie) een nominalistische kenschets gegeven van wat kunst is. Bij deze een keer een citaat van mezelf (berichtje nr.6) om dit te verduidelijken:ypsilon schreef:Mij leek het erop dat Nabob inderdaad een beschrijving gaf van hoe kunst veelal bekeken wordt in de postmoderne samenleving. Dat is verschillend van wat kunst is en van wat het zou moeten zijn. Het kader waarin een bepaalde conceptualisering dan zou passen is eigenlijk nog een andere discussie.
Enfin, laten we wachten op enige toelichting van Nabob.
'Om je toch van een antwoord te voorzien op de vraag die hier ter discussie staat zou ik willen zeggen: kunst is bijvoorbeeld de schilderingen die je in een museum kunt bewonderen of de muziek zoals je dat in een concertzaal kunt beluisteren maar wellicht ook de spotprent die je in de krant kunt treffen. En misschien ook de dagelijkse strip van je scheurkalender...
Vragen naar wat kunst is valt het best te beantwoorden met het geven van voorbeelden van zaken waarvan we min of meer wel aanvoelen dat we het kunst zouden kunnen noemen. De valkuil waar mensen met deze vraag echter al snel in vallen is de gedachte dat er een soort Platoonse afspiegeling zou bestaan van wat de Kunst werkelijk is. En dat we dit zouden kunnen ontdekken door alle voorbeelden van kunst maar tot voldoende onderwerp te maken van of een bepaalde wetenschap of van diepzinnige filosofische overpeinzingen of van allebei. Wel, hoe meer je denkt een antwoord meent te kunnen ontwaren in deze epistemologische zoektocht naar wat kunst is, hoe kouder en killer de uitingen van kunst zelf worden tot het moment dat het allemaal dood is en daarmee het uiteindelijke antwoord naar niets meer kan verwijzen.
In de woorden van wijlen E.H. Gombrich: Eigenlijk is er geen kunst. Er zijn alleen kunstenaars.'
Nu wil het geval dat mij wel vaker uitspraken in de schoenen worden geschoven die ik persoonlijk gedaan zou hebben. Bij betere lezing zal doorgaans snel blijken dat ik de zienswijze weergeef van mensen die daar iets interessant over te zeggen hebben. Dat wil dus eo ipso niet betekenen dat dat ook mijn persoonlijke visie is.