Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
wijsneus
Artikelen: 0

Re: Hamas-Isra

waanzin schreef:dat doet het zeker wel als er maar een hoog genoeg prijs voor word geboden door Israel en die prijs wil Israel duidelijk niet betallen.

kan iemand mij zeg wat de palestijn hebben gekreggen inruil voor het stoppen van rakete beschietingen? zal zelf maar antwoorden niks , aja het Israelise leger in hun straat(of wat er van overblijft) en niet te vergeten effeicient maatregelen tegen de overbevolking in gaza. Dus wat heeft Hamas berijkt een fantasties puinhoop en een verkiezing over wining , het zelfde geld voor Israelis regering behalven de puinhoop dan, waar oorlog niet goed voor is ( ik val morgen luxemburg aan(ik weet dat het klein is maar moet haalbaar zijn) wie stemt op mij) .

als je iemand zouw zeggen in land B word een oorlog gevochten X tegen Y en X verliest 13 mensen Y 1200, dan atwoord die persoon waarschijnlijk dat is geen oorlog maar een slachting het zelfde is van toepasing op gaza
Door regelmatig hulp,water,medicijnen en voedsel door te laten sterven de Palestijnen tenminste met een vol buikje.

In een nertskwekerij gaat dat ook zo.

Dat je daar sterft is zeker maar een zekere macht beslist daarover mede...en dan heb ik het niet over een God maar over individuen die vinden dat zijzelf nakomelingen zijn van de eerste man.

[mod:dus alle christenen, moslims en joden o.a.]

Nee,het lijkt erop dat deze Palestijnse mensen (want dat zijn het in mijn ogen wél)totaal op-en afgesloten zullen blijven als onderpand een straf te geven voor wat de ,,Vrijheidsstrijders'doen.zolang de grensen niet open zijn voor iedereen blijf ik niet geloven dat het Palestijnse Volkje in vrijheid leeft.

Ook hun olijfboom mag niet leven want de kans dat een Palestijnse duif met een Palestijnse olijf tak in zijn bekje bij de president of Israël in huis komt vliegen moet worden geëlimineerd;er zou wel eens een bom in zijn duivenring kunnen zitten.

Bij leven in angst is sterven een bevrijding.
de grijze muis

Basbos schreef:Ja, excuses, dat was dus 2 weken voor mijn tijd. Zijn we het dus ook daar over eens.

Wie serieus denkt dat Hamas een erkenning van Israel aanbiedt en blijvende coexistentie nastreeft, is op zijn zachtst gezegd naief, maar dat neemt niet weg dat men zal moeten onderhandelen en ze op een of andere manier als gesprekspartner zal moeten accepteren.
OK Basbos. Menheffrin heeft ooit eens een studie aangehaald waaruit bleek dat de meerderheid van de mensen als zij op een forum actief worden slechts de voorgaande 3 posts leest.

Ik raad je aan even terug te lezen en zeker de posts van Menheffrin niet over te slaan, zoals #43,#60,#88,#99,#111 en #131. In #139 gaat hij op het menselijke aspect in, waaruit ik citeer: "Dat menselijke aspect, ontdaan van religie, zou partijen er toch zo langzamerhand van moeten overtuigen dat men iets wezenlijks over het hoofd heeft gezien als men elkaar te lijf gaat".
Menheffrin

Nu het staakt-het-vuren is ingegaan en uit het nieuws verdwenen is, zou men kunnen hopen dat door de ‘wakkere’ medemens thans tijd gevonden wordt om het drama Dafour onder de loep te nemen om deze met dezelfde verontwaardiging van input te voorzien. Ik vrees echter het ergste.

De reden van die selectieve verontwaardiging had ik al uitgelegd, wat overblijft is de ‘activist’ zelf. Een activist, die van geen enkele andere beschouwing wil weten, rechtlijnig maar één schuldige kan aanwijzen en daar zo ver in gaat dat het reeds vroeg op gespannen voet komt te staan met de redelijkheid. Het is het soort activisme wat negatief opvalt en waarvoor de feitelijke omstandigheden geen aanleiding geven.

Vanuit mijn vakgebied ben ik wel bekend met de drijfveren van de religieuze fanaticus, maar dit is weer, hoewel het veel relevante raakvlakken kent, van een andere orde. Gelukkig heeft Eric Hoffer dit mysterie reeds voor ons ontsluierd.

Buiten het feit dat Hoffer reeds in 1968 een weloverwogen mening had over Israel en de toekomst ( http://www.vkelman.com/israel/articles/hoffer.htm ), is hij toch het meest bekend geworden door de analyse van de ‘part-time’ activist.

Hoffer, ziet in deze activist iemand met een narcistische persoonlijkheid die zijn wens tot ‘zelfverhoging’ alleen dan kan bereiken indien hij categorisch weigert de realiteit onder ogen te zien. Het geloof aan de eigen heilige zaak moet vast en onwrikbaar zijn. Hij is niet vatbaar voor de onderliggende feiten en logische consequenties.

In zijn boek The True Believer (1951) stelt Hoffer, die voor zijn werk de Presidential Medal of Freedom (VS) ontving, het als volgt:

“Hoe zeer ook de activist in de verschillende heilige zaken zich mag onderscheiden in hoedanigheid, in de kern van hun persoonlijkheid zijn ze allemaal gelijk. Men vindt bij hen een narcistische grondhouding, een zelfverliefdheid, die zich in de wens vertaalt zichzelf te ontstijgen. Het is voor mensen met deze karaktertrek buitengewoon pijnlijk om in het leven nederlagen te moeten ervaren en vast te stellen dat de eigen ambitie zich niet laat verwezenlijken”.

Deze post vond ik belangrijk genoeg omdat het me mateloos intrigeerde hoe sommige mensen hier in deze discussie feiten niet wilde zien, ze zelf verzonnen, over de rand van het fatsoen heen gingen en geen enkele consideratie hadden met verwarrende en of onlogische gevolgtrekkingen.
Ike

"Deze oorlog was onder de Israëliërs bijzonder populair; hij heeft het nationale gevoelen van “wij-tegen-de-rest-van-de-wereld” zeker versterkt en de saamhorigheid onder Israëlische joden bevorderd. Eén volk tegen één vijand, zoiets. Benieuwd wie hier bij de nakende verkiezingen de vruchten van zal plukken.

Maar de diepe bestaansonzekerheid van Israël is door deze 22-daagse veldtocht beslist niet weggenomen. Hamas is helemaal geen strategische bedreiging voor Israël, nooit geweest en nooit in staat er een te worden. Waardoor het buitenmaatse machtsvertoon ook iets zieligs krijgt. Iets als met een kanon op een mug schieten. Uit irritatie.

Ondertussen komen er in Gaza almaar meer jongeren bij die nooit iets anders gekend hebben dan beperking, bedreiging, geweld, dood, verdriet en strijd.

Die zullen de schuld heus niet op Hamas afschuiven, maar op de machtige vijand over de grens, de vijand die een oorlog begint uit irritatie."

Mooi stukje

Bron
DePurpereWolf

Iets dat raketten en mortieren op je afschiet en heeft verklaard niet te zullen rusten totdat Israel niet meer bestaat lijkt me toch wel een bedreiging.
Ike

Iets dat raketten en mortieren op je afschiet en heeft verklaard niet te zullen rusten totdat Israel niet meer bestaat lijkt me toch wel een bedreiging.

Iets dat je op brood en water zet, je isoleert van de omgeving, je niet respecteert, noch erkent en je huizen elke x jaar platlegt, dat lijkt me toch ook een bedreiging.
waanzin

Menheffrin schreef:Nu het staakt-het-vuren is ingegaan en uit het nieuws verdwenen is, zou men kunnen hopen dat door de ‘wakkere’ medemens thans tijd gevonden wordt om het drama Dafour onder de loep te nemen om deze met dezelfde verontwaardiging van input te voorzien. Ik vrees echter het ergste.

De reden van die selectieve verontwaardiging had ik al uitgelegd, wat overblijft is de ‘activist’ zelf. Een activist, die van geen enkele andere beschouwing wil weten, rechtlijnig maar één schuldige kan aanwijzen en daar zo ver in gaat dat het reeds vroeg op gespannen voet komt te staan met de redelijkheid. Het is het soort activisme wat negatief opvalt en waarvoor de feitelijke omstandigheden geen aanleiding geven.

De "activist" in mij komt boven, ik vind namelijk dat het zeker nog niet het moment is om onze blik van de gaza strook af te wenden eerste moet Israel in stemmen met een internationaal onderzoek naar wat het daar heeft uitgevoerd heeft, voor ik vind dat de druk op Israel verminder mag worden.

Wat Dafour betreft. De (offtopic) in dat conflict ben ik niet zo thuis maar na de examens zou ik wel een topic willen starten over oost-kongo, want Israel is inderdaad niet het enige land dat schandaalige dingen doet. Verder over die selectieve verontwaardiging zelf start je naar mij inziens beste een nieuw topic want anders word dit topic en te groot en te breed.
klazon
Pluimdrager

....eerste moet Israel in stemmen met een internatioonal onderzoek naar wat het daar heeft uitgevoerd heeft,
Laten ze dat dan meteen combineren met een onderzoek naar de raketbeschietingen door Hamas.
waanzin

Laten ze dat dan meteen combineren met een onderzoek naar de raketbeschietingen door Hamas.
Al had ik deze reactie verwacht ik vind het toch zeer jammer dat ze er komt.

jij vind dus dat de daad van een teroristis organisatie, onder zocht moet worden door de VN, waarom stel ik mij dan de vraag?

ik kan hier maar twee echt antwoorden op bedenken, alle twee acht ik ze niet waarschijnlijk dat je het zo bedoelde.

je vind dat er moet onderzocht worden of hamas een teroristies organtiestatie is, door te cheken of deze raketbeschietingen wel degenlijk oorlogmisdaaden waren, beschouw je Hamas imers als een terorieties onganitsatie dan is dit per difentie bijna zo dat is imers wat teroristen doen ,het zijn criminlen, dan is een onderzoek niet van nut.

tweede je erkend Hamas als een volwaardiglid van de palstijns regering(wat Israel dus niet doet) , je vind dat er onderzoek moet gedaan worden om aan te toonen dat deze een oorlogmisdaad heeft begaan, met deze redenering kan ik akoord gaan alleen is dit niet wat Israel doet en niet wat jij naar mijn inzicht bedoelde al zeg je dit niet echt(dus als je anders bedoelde mijn exuses).

Israel herkend Hamas niet als palstijns polietike partij net zo als de westers wereld (en jij vermoed ik) maar als een teroristies organtiesatie, nu voer jij dus als argument aan tot verdeging van Israel (dat vermoed ik toch) dat er ook moet bewezen worden dat Hamas oorlog misdaaden begaat dit is nu juist wat teroristen doen (zie stuk boven) en

dat dus Israel niet de enigste is. Bravo voor Israel zouw ik zeg , de tegenstander een teroristies organties word tevens verdacht van oorlogmisdaaden ( verdach is mischien het foute word bewezen lijkt mijn beter blijft vraag waarom dat onderzoek dan noch), een klein vb als een agente een misdaadiger dood schiet dan word toch ook onderzocht of dat wel nodig was, dit is mischien nog niet hellemaal het zelfde want die agent schoot niet de buren van de boef ook nog neer perongeluk (zoals Israel beweerd dit moet nu juist onderzocht worden).

het enigste nut van zo onderzoek lijk mijn de reputatie van Israel in westers wereld onterecht op kriken door te tonnen dat Israel alleen tegen oorlogmisdaden optrade en zo de actie proberen goed praaten.

Ik vind het zeer jammer dat de daad van een beschaaft land zouden worden af gemeten aan deze van een teroristies organaisatie als Hamas. ik dacht dat onze staandaarden en die van Israel hoger waren als die van teroristen.
Adpruys

Een VN onderzoek naar bepaalde incidenten zal er wel komen

VN eist onderzoek

Hamas wordt inderdaad als een terroristische organisatie beschouwd waartegen militair mag worden opgetreden.

Het gevaar van deze organisatie is te laat onderkend door diverse partijen waardoor een effectieve bestrijding zonder veel onschuldige slachtoffers te hoeven maken bijzonder moeilijk werd.Het is nu te vroeg om een goed oordeel te kunnen vellen maar het lijkt erop dat Hamas slechts tijdelijk aan slagkracht heeft ingeboet en de macht in Gaza nog stevig in handen heeft. Misschien heeft deze oorlog aangetoond dat de internationale gemeenschap en de omringende landen het niet aan Israël alleen kunnen overlaten om met Hamas af te rekenen. Het probleem is natuurlijk dat Hamas niet te raken lijkt zonder daarbij de bevolking van Gaza daar de dupe van te laten worden. Of dit nu met militaire operaties of economische drukmiddelen gebeurd.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
de grijze muis

Menheffrin schreef:Nu het staakt-het-vuren is ingegaan en uit het nieuws verdwenen is, zou men kunnen hopen dat door de ‘wakkere’ medemens thans tijd gevonden wordt om het drama Dafour onder de loep te nemen om deze met dezelfde verontwaardiging van input te voorzien. Ik vrees echter het ergste.

Vanuit mijn vakgebied ben ik wel bekend met de drijfveren van de religieuze fanaticus, maar dit is weer, hoewel het veel relevante raakvlakken kent, van een andere orde. Gelukkig heeft Eric Hoffer dit mysterie reeds voor ons ontsluierd.

Buiten het feit dat Hoffer reeds in 1968 een weloverwogen mening had over Israel en de toekomst ( http://www.vkelman.com/israel/articles/hoffer.htm ), is hij toch het meest bekend geworden door de analyse van de ‘part-time’ activist.

Hoffer, ziet in deze activist iemand met een narcistische persoonlijkheid die zijn wens tot ‘zelfverhoging’ alleen dan kan bereiken indien hij categorisch weigert de realiteit onder ogen te zien. Het geloof aan de eigen heilige zaak moet vast en onwrikbaar zijn. Hij is niet vatbaar voor de onderliggende feiten en logische consequenties.

In zijn boek The True Believer (1951) stelt Hoffer, die voor zijn werk de Presidential Medal of Freedom (VS) ontving, het als volgt:

“Hoe zeer ook de activist in de verschillende heilige zaken zich mag onderscheiden in hoedanigheid, in de kern van hun persoonlijkheid zijn ze allemaal gelijk. Men vindt bij hen een narcistische grondhouding, een zelfverliefdheid, die zich in de wens vertaalt zichzelf te ontstijgen. Het is voor mensen met deze karaktertrek buitengewoon pijnlijk om in het leven nederlagen te moeten ervaren en vast te stellen dat de eigen ambitie zich niet laat verwezenlijken”.
Het is inderdaad de tegenstander, die de palestijnen voor de rest van de wereld interessant maakt.

Niet zoals in Oost Sudan, in Darfur, waar de arabische islamitische horden andere etnische moslim stammen afslachten ,of arab. isl noord tegen animistisch en chr zuid aldaar, met een geweld door de jaren heen, dat in bruutheid en massaliteit niet te vergelijken is met wat er in Gaza gebeurd is. Het overstijgt dat verre. Voor die conflicten is geen aandacht en geen geld.

De voedingsbodem van Hamas is al eeuwen oud en dateert ver voor het zionisme. Hamas grijpt duidelijk erop terug aan het slot van artikel 7 van hun Handvest, waar de erkende Hadith wordt aanhaald van al/Bukhari en Muslem

"The Prophet, Allah bless him and grant him salvation, has said: "The Day of Judgement (...)Only the Gharkad tree would not do that because it is one of the trees of the Jews.." (Lees)

Een klein intermezzo over de Gharkadboom-struik, volgens de Hadith een joodse boom, lijkt me hier op z´n plaats,

http://www.pukeariki.com/en/stories/farming/boxthorn.htm

Hij wordt vermeld in Spreuken 22 : 5

Wie de verkeerde weg gaat, treft dorens en valstrikken aan, wie zijn leven liefheeft, blijft er verre van. NBV

Doornen en strikken zijn in den weg des verkeerden; die zijn ziel bewaart, zal zich verre van die maken.(Statenvertaling Jongbloeduitgave) http://www.statenvertaling.net/info.html

De palestijnen moeten dit jaar een nieuwe president kiezen, Hamas erkent Abbas niet meer en niet alleen omdat nu diens ambstermijn erop zit. Hoe stelt men hier zich dat voor. Het zal niet lukken gaan, zolang Hamas de lakens uitdeelt.

Iets heel anders. Het viel mij op dat het aantal doden in Gaza gelijk is aan het aantal doden door de zg martelaren , islamisten gemaakt op joodse bruiloften en partijen, bussen etc, sinds de Oslo/akkoorden, ongeveer 1000, tesamen met gedode burgers /fatahleden 350 door Hamas, toen Hamas met geweld Gaza overnam. Cynisch, jazeker.
Adpruys

Bedoel je dat je vermoedt Israël "Oog om oog, tand om tand" bewust gestopt is toen de teller ongeveer gelijk kwam te staan, niet eerder en niet later?

Hoffer en Menheffrin bedoelen mi overigens dat de reactie op nederlagen die t.o.v Israël geleden worden verschilt van hoe andere nederlagen/volksverhuizingen verwerkt worden doordat om bepaalde redenen personen met een persoonlijkheidsstoornis een belangrijke rol gelaten wordt in die regio

Een hernieuwde plaatsing van stukken uit het handvest lijkt me wat veel van het goede

de grijze muis

oog om oog tand om tand geldt overal in het MO, echter de dodenaantallen die overeenkomen dat is nmm toeval.

Hoffer stelt :The Jews are a peculiar people: things permitted to other nations are forbidden to the Jews. Er wordt van joden verwacht dat zij de enige ware Christenen op deze aarde zijn. aldus Hoffer. De moeite van het herlezen waard.

De narcistische persoonlijkheid, dat slaat op de 'part time activisten', the true believers en die lopen echt niet alleen in het MO rond, daar doelde Menheffrin nmm op.

Mijn verwijzing naar artikel 17 van het Handvest, ik had ook direct naar de Hadith kunnen verwijzen zonder het Convenant te noemen, is de voedingsbodem van Hamas, niet het huidige optreden van Israel, dat zijn slechts enige kunstmestkorrels, die men liefst in het geheel niet moet geven, maar zie oog om oog etc. Ook voor de aanval werd deze en andere hadiths dagelijks uit de tv zenders geschreeuwd, evenals de Protocollen van de Wijzen van Sion, ook in het Handvest vermeld. Dat is de werkelijke voedingsbodem van Hamas.
Adpruys

Ja, we gaan er natuurlijk vanuit dat bepaalde persoonlijkheidsstoornissen in het Midden-oosten even vaak voorkomen als hier. Daar is niets tegen te doen. Wel hoe men toestaat daar uiting aan te geven.

Misschien is de intentie van Hamas vooral geweest de kunstmest voor de voedingsbodem te verkrijgen

Menheffrin

Wel hoe men toestaat daar uiting aan te geven.
Dit is een buitengewoon complexe materie, die zich niet zomaar in een paar zinnen laat vertalen. Een van de duidelijkste voorbeelden was de inval in Irak waarbij we allemaal nog die koddige man herinneren in uniform die, terwijl het leger van Sadam al lang en breed verslagen was, zonder blikken of blozen ons iets anders wilde laten geloven. We hebben er hartelijk om gelachen, maar dit was niet zomaar een bizar stukje retoriek.

Het westen heeft, zoals Hoffer opmerkt, een bijzondere veerkracht als het gaat om nederlagen. Die veerkracht wordt mede gevonden doordat de nederlaag gerationaliserd wordt. In het Midden-oosten komt men niet zo snel op de gedachte dat verlies ook tot de mogelijkheden behoort. Komt het onverhoopt toch voor, dan wordt het ontkent op een pijnlijke manier die verraad dat men feitelijk iemand de schuld wil geven waarop men zijn hoop had gesteld. Maar indien men daar aan toe zou geven, trekt men onmiddelijk het fundament onder zichzelf vandaan. De strijd houdt dus niet op bij het verlies.

Terug naar “Politicologie en Economie”