Hoger onderwijs is de verzamelnaam die het ministerie van onderwijs gebruikt voor hoge scholen en universiteiten.
Wat ik zie is een internationalisering en gelijktrekking van het onderwijs.
Een voorbeeld hiervan is bijv. het ECTS systeem. Studiepunten die overal qua waarde gelijk getrokken zijn.
Een ander voorbeeld is het Bachelor en Master idee. Iets wat in de VS al gebruikelijk was.
Met HBO en de kun je uiteindelijk Bachelor worden.
Ook het WO kent Bachelor, heb je dit afgerond, dan ga je het Master traject in. Master staat gelijk aan wat vroeger drs. was. Maar dat schijnt een typisch Nederlandse titel te zijn, en past kennelijk niet in onze strijd naar internationalisering.
Zover mij bekend is kennen veel landen de hele HBO niet.
Het idee, los van de moeilijkheidsgraat is ook een beetje vaag. Want het hbo krijgt ook met wetenschap te maken en in het wo leer je uiteindelijk ook voor een beroep.
Wat ik nu zie is een verdwijning van het hbo, of beter gezegd een versmelting.
Een voorbeeld. De Vrije universiteit Amsterdam (VU) en hoge school Windesheim zijn druk bezig met een fusie. Ze zijn al druk bezig en op veel punten is de fusie al een feit. Alle twee maken nu deel uit van de vrije universiteit Windesheid. Op de campus van Windesheim hangt al een VU vlag en er worden al master class opleidingen aangeboden. Tevens is er wat in de studies veranderd. Als je geschiedenis aan de VU gaat studeren duurt dit 4 jaar (2 jaar bachelor, 2 jaar je master). Studeer je op windesheim de hbo studie geschiedenis dan duurtie ook 4 jaar, dan heb je je bachelor. Na je P. dat 1 jaar duurt heb je trouwens al toegang tot WO studies. Maar: Heb je je bachelor, en heb je gekozen voor verdieping dan heb je gewoon toegang tot het master traject aan de vu (wat dus 2 jaar duurt). Ook in je laatste jaren volg je ook deels colleges aan de vu. Dus je Bachelor staat praktisch gelijk aan de bachelor van het wo, met het verschil dat je er 2 jaar langer over doet.
Kort gezegd: wat mij opvalt is dat het verschil tussen universiteit en hoge school zit te verdwijnen en ik krijg het gevoel dat binnen zeg maar 10 jaar het verschil niet meer bestaat en het één geworden is.
Klopt dit gevoel?
En welke consequenties heeft dit voor het voortgezet onderwijs? Zal dit zelfde gaan gebeuren met havo en vwo?
Verdwijnt het verschil in niveau en gaat het meer een kwestie van tempo worden?