De positie van de West-Europese landen verschilt niet wezenlijk van die van de VS. Men heeft alle begrip voor Israël's noodzakelijke ingreep.
Het spijt mij, maar leef jij in een wereld met ander nieuws?
Je kan zeggen dat ik dit niet motiveer of onderbouw, maar ik heb reeds verschillende berichtjes geënterd met
verwijzingen naar quotes en bronnen. Het lijkt dat iedereen gewoon leest wat hij graag leest en de rest gewoon negeert.
Zowel de EU als de VN + diverse anderen hebben vanaf het eerste moment aangedrongen op
een onmiddellijk staakt het vuren van BEIDE partijen.
Ik denk in een topic met dergelijke gevoeligheden een Israëlische krant als bron, als een van de direct betrokken partijen, met enige omzichtigheid dient benaderd te worden (zacht uitgedrukt), of het moet dienen om deze af te wegen tegen bronnen van de tegenpartij.
Egypte en Jordanië zie ik eerder als bondgenoten van Israël dan van Hamas.[/b]
Hamas is een terroristische organisatie. Toch blijkt ook de steun van deze landen niet bepaald gebaseerd is op begrip voor Israël's zogenaamd noodzakelijke ingreep, maar zien zij dit wel lichtjes anders.
King Abdullah II of Jordan urged Israel to "end the Gaza offensive".[134] As an act of protest against the Israeli actions, an Israeli flag was burned on the floor of the Jordanian Parliament. Protests across the Jordanian capital Amman have also occurred daily since the Israeli attacks. Many Jordanians have called on the Government to close the Israeli Embassy in Amman, and requested the recall of the Jordanian ambassador to Israel. As a sign of respect and sorrow for the Palestinian people, many New Year's Eve celebrations across Jordan were called off.[135]. Jordan has stated in the course of UN meetings that "the military operations were a flagrant violation of international humanitarian law and the Fourth Geneva Convention".[136]
Jordanian Prime Minister Nader Dahabi stated that Amman reserves the right to reexamine its relations with Israel in the wake of its intensified military action on the Gaza Strip.[137]
Egypt condemned the Israeli attacks, but Egypts foreign minister, Ahmed Aboul Gheit, said that Egypt has long warned Hamas that this would be Israels response should Qassam fire continue.[87] As a result of many protests, Egypt opened up the Rafah Border Crossing to allow the wounded into Egyptian hospitals.[88] The Egyptian Ministry of Health sent 30 buses to North Sinai to help transport injured Palestinians.[89] The Egyptian Minister of Foreign Affairs said that Hamas does not allow the wounded Gazans to cross the borders to Egypt.[90] Egypt also deployed 500 CSF anti-riot police along the border.[91]. At the 6060th UN Security Council meeting the Egyptian representative stated that the "crippling blockade imposed by Israel" is in "flagrant violation" of Israel's responsibilities under international law, international humanitarian law and its specific obligations as an "occupying power".[92]
Wie hier uiteindelijk gewonnen of verloren is moet nog steeds blijken (Militair Israel natuurlijk).
Stel dat je 600 à 700 Hamas strijders gedood hebt van de oorspronkelijke 15000. Wat betekent dit?.
Belangrijk is hoe het Palestijnse volk hier zal op reageren na enige tijd met hun eigen doden, huizen in puin, ontwrichte economie. Is Hamas als verzetsbeweging aantrekkelijker geworden of voelen zij dat ze deze pijn, lijden en destructie moeten slikken en vergeten, en Hamas ontmantelen als oorzaak van dit lijden?
Kinderen, huis en familie verliezen, praat je niet eventjes rationeel weg.
Hamas heeft met welke - wel of niet - te verwerpen methodes, met de hulp van Israël, het probleem gereactiveerd op de kaart gekregen.
Het lijkt mij abstract dat Hamas ooit militaire winst uit een militaire confrontatie zou hebben kunnen verwachten.
De Purperen Wolf gaf een goede analyse.
Edit: teksts bijgeschreven