Als je het exact wil oplossen heb je met dit gegeven een 2de integraal nodig. Als je het numeriek doet niet. Dan kan je inderdaad hierop de Eulermethode laten werken.
En wat staat er dan in kolom E (gewoon hetzelfde als dat er nu staat? dat is namelijkNu, wat betreft het correct behandelen van de oorspronkelijke vergelijkingen: doe eens gewoon daarop een Euler-integratie. Je hebt je 3 kolommen reeds staan. Het enige dat je moet doen is in kolom C de formule voor a uit post #5 invullen. In C11 schrijf je dan C10+.01*E10, en in A11 A10+.01*C10.
Voila, dat is waar ik op pagina 2 al naar verwijs. Je hebt de oorspronkelijke 2de orde differentiaalvergelijking opgesplitst in 2 eerste orde differentiaalvergelijkingen.PWS_V6 schreef:Als je bedoelt dat in kolom E de formule voor de versnelling ingevuld moet worden, krijg je dus:
kolom A: afstand (=y+dt*v)
kolom C: snelheid (=v+dt*a)
kolom E: versnelling (a)
En dan hoef ik opeens niets meer te doen met integreren etc.?
Wat heb ik opgesplitst dan?Je hebt de oorspronkelijke 2de orde differentiaalvergelijking opgesplitst in 2 eerste orde differentiaalvergelijkingen.
Dat is niet echt een fout: de reden zit hem in de fout die men met de Eulermethode maakt (je bekomt immers een benaderde oplossing). Met meer gevorderde integratietechnieken kan men dit oplossen (ik raad je dit af: dit is zinloos en kan moeilijk worden). Maar het probleem manifesteert zich niet als je meer tussenstappen neemt in de tijdsschaal waarin je geïnteresseerd bent. In het bijzonder, zorg ervoor dat je minstens 100 stappen neemt (hetzij door de tijd waarover je kijkt te vergroten, hetzij door je integratiestap te verkleinen)Ik denk dat hier ergens een fout zit; iemand die hem ziet (komt waarschijnlijk omdat er twee keer y=0 staat in kolom B?).