jhnbk schreef:Ok. Waar wil je nu zelf aan beginnen. Eén ingewikkelde rekenmethode programmeren? Het ligt niet voor de hand dus kan je; lijkt mij; beter een bestaand programma gebruiken.
Welke methoden zag je trouwens voor het oplossen van doorlopende liggers?
Ik heb een programmatje (nog uit mijn studententijd) om de momenten van een doorlopende ligger te berekenen. Dit programmatje werkt via de methode van Cross. De broncode hiervan moet ik eens terugzoeken als ik dat nog ergens zou hebben. Het probleem is ook een beetje dat de theoretische achtergrond al een tijdje geleden is dat ik deze gezien of gebruikt heb.
Dus momentenlijnen, dwarskrachten en reacties zijn hierbij geen probleem met dat programmatje.
Nu wilde ik van enkele liggers ook de doorbuigingen controleren. Ik dacht dit te doen op een simpele manier ipv numeriek te integreren. Momenteel heb ik met exel de doorbuiging bepaald van een 1-velds ligger via numerieke integratie. Dit kopt relatief goed als ik het vergelijk met de standaardformules.
De reden voor mijn vraag:
Een kennis (= zelfstandige aannemer) moet voor een bepaald gebouw profielen plaatsen. Deze zijn bepaald door een erkend bureau en staan ook op de plannen. Maar hij heeft de indruk dat deze nogal klein zijn. Maar dan spreekt hij wel volgens zijn gevoel. Volgens het bureau zouden ze berekend zijn tegen een doorbuiging van 1/800ste van de overspanning. Het is wel zijn verantwoordelijkheid niet om de liggers te bepalen maar nu vroeg hij aan mij of ik deze liggers even kon controleren voordat hij deze liggers officieel in vraag stelt.