Heel erg bedankt voor de reacties.
De werkgever is degene die je loon betaalt, niet je baas. Jouw baas klopt gewoon zijn uren zoals jij (niet degenererend bedoeld). De werknemer-uitvinder ben jij (in zover aantoonbaar). Een en ander wordt snel rekbaar aangezien snel geaccepteerd zal worden dat je baas een begeleidende functie had (tenzij jouw autonome uitvindersrol niet bediscussieerd wordt).
De werkgever is ook weer een lastig iets. Ik heb een andere werkgever dan mijn baas.
Niet via een uitzendbureau ofzo maar een BV binnen een groter geheel.
Of jouw directe baas of jij de uitvinder bent hangt af wie de geestelijk schepper van de uitvinding is. Als jouw baas het bedacht heeft en jij het enkel produceerde aan de hand van zijn aanwijzingen is jouw baas de bedenker dus uitvinder.
Het is vrij ongebruikelijk een octrooi aan te vragen met het werk dat ik doe (wetenschappelijk onderzoek).
In dit geval is er geheel toevallig een leuk resultaat uitgekomen dat in aanmerking kan komen voor een octrooi.
Mijn begeleider heeft het project bedacht "Probeer eens die groep chemicaliën om te kijken wat er gebeurd".
Mijn baas heeft de financiën geregeld en de plek om te werken (afdelings hoofd).
Ik heb alle chemicaliën uit die groep ontworpen, laten synthetiseren en getest, en 1 van die chemicaliën blijkt een opmerkelijke eigenschap te hebben.
(Het gaat niet om chemicaliën maar ik kan niet in detail treden door overduidelijke redenen) .
In dit geval zijn er dus 5 partijen:
- De BV waar ik voor werk.
- De universiteit waar ons afdelingshoofd voor werkt.
- Ons afdelingshoofd
- Mijn begeleider
- En ik
De BV of universiteit zal het octrooi aanvragen/beheren.
Maar wie is de uitvinder? Misschien wij alle 3?
Is er een prioriteit in volgorde van namen, of wordt er in het octrooi beschreven wat ieders bijdrage is?
Ik moet nog steeds kijken wat er in mijn contract staat, maar volgens mij heb ik dus nergens aanspraak op behalve de eer van een vermelding in het octrooi en misschien een fles wijn of boekenbon.
Mij gaat het hier vooral om de eer van de vermelding in het octrooi.
Ben ik de belangrijkste uitvinder of kan ik beter meteen settelen voor een tweede of derde plek omzo eventuele conflicten te vermeiden. (Bij wijze van spreken natuurlijk ik zal geen conflicten veroorzaken die voor langdurige problemen op de werkvloer kan zorgen).
De kans op een octrooi is heel klein, maar mocht ik opeens snel moeten beslissen of een handtekening moeten zetten dan wil ik wel voorbereid zijn. Onder druk zeg je al snel ja op iets waar je achteraf spijt van kan krijgen.
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.