Een gemiddelde snelheid (
\(<v> = \frac{\Delta x}{\Delta t}\)
) van 360 km/h over 1500 km (of bedoelde je m; al is dit vrij hard
) betekent dat ie er 4 uur en 10 min over zal doen.
Nu kan je een assenstelsel definieren op volgende manier: de oorsprong aan de voet vd berg en dan positieve x en y-as door de berg horizontaal resp verticaal te volgen. Stel de hoek is
\(\alpha\)
. Dan is je "eindpunt" (eigenlijk is het je beginpunt, maar dat maakt nu niet veel
) met als coordinaten (1500
\(\cos (\alpha)\)
, 1500
\(\sin (\alpha)\)
).
Je eindsnelheid kan je ook heel makkelijk berekenen met v
f = v
i + at (a kan je vinden mbv 2de wet Newton: a = g
\(\sin (\alpha)\)
(als ik te rap ga, hoor ik het wel
)). En nu kan je behoud van energie in x en y-richting toepassen. Denk hierbij eraan om de juiste componenten van j v te pakken in begin- en eindpunt; en denk er ook aan dat als je splitst in 2 richtingen het hoogteverschil in x-richting niet langer 0 is, maar wel 1500
\(\cos (\alpha)\)
Hopelijk helpt dit je alvast op weg.
PS ik heb wrijving met de grond ook verwaarloosd; als dit niet mag, moet ik weten wat de wrijvingscoefficient met de grond is...
EDIT: als je wrijving verwaarloosd zal zijn maximale snelheid de snelheid onderaan de heuvel zijn en van daaraf begint ie uit te bollen (al zal dit nog lang duren
)(zonder wrijving zal ie btw nooit stilvallen!!! en ik denk zelfs geen snelheid meer verliezen...)