Dag wetenschappers,
Ooit heb ik de studie civiele techniek afgerond, afstudeerrichting constructies. Na wat omzwervingen ben ik uiteindelijk in een totaal andere branche terecht gekomen (reclame/marketing). Toch meen ik nog het een en ander af te weten van dit onderwerp. Momenteel zijn wij een verbouwing aan het plannen waarvoor door een constructeur een berekening is gemaakt. Eigenwijs als ik ben, ben ik het hier niet echt mee eens, voornamelijk doordat ik er puur vanuit een constructief oogpunt naar kijk (dus niet naar regelgeving of best-practice).
De situatie is alsvolgt:
Ons (stalen) pand is onderkelderd met een betonnen bak. Op de kelderwand staat de staalconstructie die steun biedt aan de eerste verdieping (tevens hoogste verdieping). Tevens ligt op de kelderwand een aantal prefab kanaalplaten (de beganegrond vloer). Nu hebben wij het idee deze kanaalplaten deels te verwijderen om een vide te maken naar de kelder. Lang verhaal kort: De constructeur beweert/denkt dat de kelderwand de druk van de grond (van de buitenzijde uiteraard) niet alleen door zijn stijfheid afdraagt aan de keldervloer/fundering, maar ook (deels) op de 'opgelegde' kanaalplaten. Kortom, de kanaalplaten zouden constructief voor meer gebruikt worden dan puur het dragen van de vloerbelasting en zijn eigen gewicht.
Is het gebruikelijk dat kanaalplaten op de begane grond gebruikt worden om krachten van de kelderbak op te vangen? Is dat uberhaubt wel wenselijk/slim?
De oplossing die de constructeur heeft gegeven is om de gehele kelderwand aan de bovenzijde te voorzien van een stalen H-profiel om het ontbreken van de kanaalplaten te compenseren.
Bedankt voor jullie visie!