Robbedoes
Artikelen: 0

[mechanica] verschoven momentenlijn

Ik ben al een tijdje bezig met een opdracht en docenten zijn niet zo heel erg behulpzaam. Nu ben ik bijna klaar, maar blijf eigenlijk alleen nog op dit puntje steken. Tot nu toe lukte het om het verschoven moment van de inklemmingsmoment te berekenen. Om zo de lengte van de bovenwapening te kunnen berekenen bij de buitenste steunpunten.

Ik heb een vloer, waar ik tot nu toe bij de doorsnedes enkel 1/3 van de q-last hoefde te nemen om de berekening af te kunnen maken met de formule M=1/2ql².

bv. maximaal moment is 24,81 kNm

1/3*24,81=8,27

M=1/2ql²

8,27=1/2*13,8*l²

l=1.199 m

Verschoven moment van de inklemmingsmoment: 1,199 + 0,16(d) = 1,359 m

Echter lijkt me dit niet op te gaan voor deze doorsnede, omdat de q-last niet over de hele doorsnede van de vloer loopt.

Afbeelding

Dit is slechts de helft van de doorsnede, de andere helft zit aan de rechter kant en is 4,4 meter lang met een q-last van 11,55 kN/m

Gegevens

q1 en q2 zijn 13,8 kN/m

q1=2,45 meter

q2=0,75 meter

F=13,46 kN

F ligt 3,5 meter vanaf het linker steunpunt en 1,5 meter vanaf het rechter steunpunt

Maximale moment in deze doorsnede = 24,81

Nu wil ik het Verschoven moment van de inklemmingsmoment aan de linker kant weten. De rechterzijde weet ik al omdat ik kon berekenen met het steunpuntmoment. Hoe bereken ik dit inklemmingsmoment?

Nog even als verduidelijking de hele situatie. Het gaat om doorsnede 4.

Afbeelding
Jan van de Velde
Moderator

Re: [mechanica] verschoven momentenlijn

Deze topic is verplaatst omdat deze sterk specifiek gericht is op mechanica zoals gebruikt in de constructieleer, en ik in dat vakforum een beter antwoord voor deze vraag verwacht dan in Huiswerk en Practica.

(Er was overigens niks verkeerds aan deze in Huiswerk te plaatsen, doe je voor de zekerheid best altijd met "sommetjes")
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
jhnbk

Ik ga er strakjes/morgen even naar kijken. Die ligger in de eerste figuur, waar loopt die in de tweede figuur?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Robbedoes

De ligger in het eerste figuur loopt op de linker zijde op de plaats van doorsnede 4, in het eerste figuur heb ik de tweede helft van de ligger weggelaten, omdat het anders niet mooi uitkwam in het verslag en de tweede helft redelijk voor zichzelf sprak. Overigens is op de rechterhelft van de ligger (die ik heb weggelaten)een q-last van 11,55 kN/m met een maximale doorbuiging van 16,71 kNm. Je kan zien dat q1 de gewone q-last is, q2 komt eigenlijk door de sparing in de vloer en F is een gevolg van doorsnede 3. Ik heb hieronder even alle V- en M- lijnen van deze doorsnede gezet om het beeld iets duidelijker te maken. Overigens is de vloer 190 mm dik met een dekking van 25 mm en een wapening van rond 10, dus de nuttige hoogte is 160 mm.

De rechter helft is niet echt een probleem om de verschoven momentenlijn te vinden en in het midden is het ook niet echt een probleem. Echter ben ik van de linkerhelft niet zo heel erg zeker en ik heb het nodig om te weten hoeveel bovenwapening er nodig is aan de linkerzijde van de ligger om de knik in de ligger tegen te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
jhnbk

Wat bedoel je met het verschoven moment? (Deze term heb ik nog nooit gehoord)

Waar is trouwens je inklemming? (Je spreekt immers over een inklemmingsmoment)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”