Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
de grijze muis
Artikelen: 0

Re: Portemonnaie of portemonnee

LOKzz, je bemerkt dat Anton Koolhaas de nieuwe spelling niet meer heeft mogen meemaken. Hij overleed in 1992 en volgens Schooljuf is in 1995 bepaald dat portemonnee, hoe lelijk ik dat ook vind, de enige juiste schrijfwijze is.

Ik ben niet van plan mij daaraan te houden, maar ik hoef dan ook al geruime tijd geen proefwerken meer in te leveren.

Waarom heeft men niet voor portefuije als correcte schrijfwijze gekozen? Volgens mij net zo lelijk.
E.Desart

E.Desart schreef:portemonnee (portemonnaie):

Om niet alle uitleg paginas te moeten bestuderen: betekent de spelling tussen haakjes gelijkwaardigheid of 2de keus (en dus portemonnee voorkeurspelling)?
Staat dat niet vooraan in het eerste deel?
:D Dat is niet eerlijk hé .... Wil ik mijzelf wat werk besparen, er op rekenend dat de experts hier dat zo wel zouden weten.

Tuurlijk staat dat in de uitleg, maar dat is geen vlot leesbare en zeer uitgebreide tekst gespreid over veel paginas. Ik heb ook wat last met zo'n, voor mij, kleine tekst te lezen.

Even mijn best gedaan .....
De door de spellingcommissie toegelaten varianten van de voorkeurspelling, de spelvarianten zijn voluit geschreven, tenzij ......(niet meer ter zake doende tekst)
Aan de hand van een (niet zo duidelijk) analoog voorbeeld, valt deze manier van noteren onder deze beschrijving.

Dus het is een variant van de voorkeurspelling. Dit klinkt als een gelijkwaardige alternatieve spelling, of niet?

Dus als portemonnaie wegviel (in editie 14 zeker) moet editie 13 nog nagekeken worden.
Eric
Klintersaas
Social:

In 1992 wel, ja.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Terug naar “Taalkunde”