Anonymous
Artikelen: 0

Genetische manipulatie van ongeboren baby's

Laatst las ik op internet een stuk over het (in de toekomst) genetisch manipuleren van baby's om oz hun leven te verbeteren. Maar ik vraag me af. Kun je zomaar een ongeboren baby ongevraagd zijn lichaam(en verdere leven) veranderen? En creer je zo niet een superieur ras dat helemaal perfect is en kan heersen over de andere minder perfecten?!?!
Wouter_Masselink
Artikelen: 0

Re: Genetische manipulatie van ongeboren baby's

Dit is een hele bekende discussie. Eugenetica is een groot knelpunt waar het genetische onderzoek tegenaan loopt.

Het creeëren van een superras oftewel een 'Übermensch' roept natuurlijk niet al te prettige beelden op *denkt aan bezoek aan 'büchenwald en Jad Vashem*.

Zelf ben ik van mening dat er mag worden gekeken naar genetische aandoeningen die ervoor zorgen dat de kwaliteit van leven drastisch zou verminderen. Het keuren op blonde haren en blauwe ogen kan ook wel. Dan zou ik me wel afvragen waar je mee bezig bent.

Dat was de morele kwestie.

Uit technisch oogpunt is het niet makkelijk om een foetus genetisch te manipuleren. dit is veel makkelijker te doen bij de celversmelting. Dan heb je maar een cel die je aan moet passen. Aangezien er veel ei en zaad cellen zijn is het waarschijnlijk handiger om de gameten na te kijken en daarna de goede er uit te kiezen. Zo zijn erfelijke ziekten goed te voorkomen.

Genetische aandoeningen die pas bij het kind zelf voorkomen. Dus die bij het kind beginnen, zijn natuurlijk niet op die manier te vinden. Een vruchtwaterpunctie bied dan uitkomst. Hieraan kleven natuurlijk ook weer een aantal gevaren maar het is mogelijk. Nu is natuurlijk de vraag of je het recht in eigen hand mag nemen en een foetus hierop mag controleren.

De aloude discussie van abortus is in het verlengde hiervan ook van toepassing.
"Meep meep meep." Beaker

Terug naar “Geneeskunde”