Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
140IQ
Artikelen: 0

Maximumsnelheid van licht gebroken?

Ik kom zojuist een oud artikel tegen van de BBC.
Scientists have seen a pulse of light emerge from a cloud of gas before it even entered.  This astonishing and baffling observation was made by researchers from the NEC Research Institute in Princeton, US.

They conducted an experiment that involved lasers, a chamber containing cold caesium atoms and a super-fast stopwatch. The end result was a beam of light that moved at 300 times the theoretical limit for the speed of light. (Bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/841690.stm)
Misschien niet zo heftig als dat het in eerste instantie lijkt, want in het artikel wordt aangegeven dat dit effect, dat al langer bekend was, in overeenstemming kan worden gebracht met Einsteins wetten. Althans, naar alle waarschijnlijkheid.

Maar ik kan het niet helpen...Zou er dan binnenkort toch een nieuw fenomeen ontdekt worden dat ons dwingt de stellingname van Einstein en consorten bij te stellen? Zou er dan toch te rommelen zijn met het causaliteitsprincipe? Misschien wishfull thinking, maar toch...

Twee vragen:

1) Weet iemand de huidige status van dit fenomeen (anomalous refractive index)? Wordt er nog voortgang geboekt of is het een gesloten hoofdstuk?

2) Wat is jullie mening over eventuele toekomstige aanpassingen aan de huidige ideeen over maximum snelheden en causaliteit?
All men by nature desire knowledge - Aristotoles
Anonymous

Re: Maximumsnelheid van licht gebroken?

klinkt als tijdreizen in mijn oren?! Cool hoor!
Psych0tiC

Had dit niet te maken met de groepssnelheid van licht o.i.d.?

en verder, ik dacht dat ze er op de een of andere manier voor zorgden dat het licht makkelijker werd doorgegeven en dat het daarom sneller ging. Verder zei Einstein dat informatie niet sneller kon dan licht, en dat was heir ook het geval.
Writing my life in the book of space and time
Bart

Je kunt informatie vinden op Dr Lijun Wang zijn eigen homepage: http://www.neci.nj.nec.com/homepages/lwan/

Alleen snap ik er geen barst van.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
140IQ

Ja, die site had ik ook al gevonden. En net als jij vond ik het behoorlijk verwarrende stof. Wellicht dat er iemand langs dit topic komt die eea op een aanschouwelijke manier kan verduidelijken..voor zover mogelijk.
All men by nature desire knowledge - Aristotoles

Terug naar “Natuurkunde”