[quote='Arjan Dokelaar' date='13 February 2009, 10:09' post='492756']
Maar dit heb je fout Jack. Schizofrenie wordt ongeneeslijk gemaakt met medicijnen.
Antipsychotica veroorzaken namelijk een atrofie van de hersenschors en vergroting van de basale ganglia. Het blokkeert dopamine D² receptoren in de hersenen en in reactie daarop maken de hersenen de receptoren gevoeliger zodat iemand niet meer zonder medicijnen kan, of wanneer hij toch stopt met de medicijnen een extra zware psychose krijgt.
Dit zijn de feiten.
In een studie door het WHO is aangetoond dat mensen in arme landen wel volledig (100%) tot herstel kunnen komen en veel meer kans hebben om te herstellen dan in rijke landen waar met medicijnen wordt gewerkt.
Zie
www.madinamerica.com voor meer informatie.
"This is such an important book that every psychiatrist should be compelled to read at least the preface, every year. And everyone else should then insist on them describing in writing, every year, what they are doing about it." --New Scientist
En er was onlangs ook een 15 jarige studie gepubliceerd die aantoonde dat 40% van alle schizofrenie patiënten zonder enige behandeling overheen groeit.
En terwijl patiënten die antipsychotica en therapie kregen, 95% kans hadden om helemaal nooit meer te herstellen.
Lange termijn resultaten schizofrenie, bron: Martin Harrow and Thomas Jobe. Factors involved in Outcome and Recovery in Schizophrenia Patients Not on Antipsychotic Medications: A 15-year Multifollow-up Study. The Journal of Nervous and Mental Disease, 195 (2007):406-414.
Arjan,
Dit is volkomen nieuw voor mij. Ik ga eens goed lezen. Je weet niet half hoeveel stof tot nadenken je me nu geeft.
Als ik, als gepensioneerd psycholoog, dit pas nu onder ogen krijg, zeg ik: ja natuurlijk, mijn echtgenote krijgt in onze omgang bijna automatisch psychotherapie van mij, door de manier waarop ik gewend ben met haar om te gaan.
Maar de medicijnen heeft ze tot nu wel degelijk nodig gehad. Ik ga eens flink studeren en kom er graag op terug. Dank voor je bijdrage.