Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Adpruys
Artikelen: 0

Re: Wilders mag groot-brittanni

Zowel Churchill ("faith and war") als Wilders beschouwen beiden als ideologische handvesten die gewelddadige strijd tegen de anderen prediken. Voor zover ik weet wilde Churchill de boeken echter niet verbieden.

Zoals te verwachten valt leveren de mensen bij een bedreiging een deel van hun vrijheid in. In de westerse democratiën gebeurt dit dmv wetgeving. Een deel van de grotere macht van de regering ten koste van de burgers die in de VS onder Bush is vastgelegd is door het hooggerechtshof teruggedraaid omdat daar de grondwet een sterk beperkende factor op de democratische besluitvorming heeft die dus door dit hooggerechtshof getoetst wordt. Ook heeft Obama nu al veel presidentiële decreten van Bush opgeschort. Het zal meespelen dat in de VS sinds 2001 geen aanslagen of onlusten met deze kwestie zijn voorgevallen.

In Engeland kwam in 2004 Le Pen, die er veel extremere opvattingen op nahoudt dan Wilders, voor een politieke manifestatie het land nog in. Hiertegen maakten niet de moslims maar linkse groeperingen bezwaar en organiseerden acties. Of men nu specifiek een knieval maakt voor de moslims is niet zeker. Het is een recente wet die deze ontzegging van de toegang mogelijk maakt. Popster Snoop Dogg is hetzelfde overkomen.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
leeghhoofdt

Dank voor je aanvullingen over "Mein Kampf" WVZ, het moet allemaal duidelijk zijn (ik zal mijn buurman, advocaat, en aandrager van mijn verhaaltje, hier eens mee om de oren slaan :D ).
In Engeland kwam in 2004 Le Pen, die er veel extremere opvattingen op nahoudt dan Wilders, voor een politieke manifestatie het land nog in.
Ja, en er zijn meer controversiële figuren op bezoek geweest. Uit zowel ultra rechtse als ultra linkse hoek. Radicale moslims en radicale joden en cristenen. Mensen van het dierbevrijdingsfront en mensen die de BNP bezochten. De weigering van Wilders lijkt dan ook met willekeur te maken te hebben, of de engelse regering was van mening dat er een sterk politiek signaal gegeven moest worden. Als dat het geval is hadden ze zich niet moeten verschuilen achter "publieke veiligheid", dan hadden ze hard en fair moeten zeggen: een politicus met nationalistische en anti Islam zienswijzen komt het VK niet in.

Hypothese:

De PVV staat in de peilingen op 25 zetels (mede dankzij de gratis marketingmachine: Engeland) en de kans dat Wilders in een volgend kabinet plaats gaat nemen is reeel. Zou Wilders dan ook nog geweigerd worden om het VK te bezoeken?l
Adpruys

Ik zal niet duidelijk zijn geweest. Het voorbeeld van Le Pen noemt columnist Ephemenco in Trouw waarin hij stelt dat de Britse regering juist Wilders weert (en bijv. niet Le Pen) omdat het gevaar van de moslims zou komen. Le Pen kon echter in 2004 nog niet met een wet uit 2006 geweerd worden. Om willekeur of een bepaalde tendens te kunnen vaststellen zou je diverse gevallen van na het in werking treden van de nieuwe bevoegdheid op een rijtje moeten zetten. Het kan ook zijn dat de Britse regering over het algemeen beleid voert om onrust te voorkomen en ongewenste buitenlandse invloeden tracht te weren.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
leeghhoofdt

Minister Jacqui Smith heeft eind 2008 gezegd dat de namen van de mensen die het VK niet inmogen openbaar gemaakt gaan worden. Het gaat om ca. 270 mensen die vanaf 2005 geweigerd worden. Het is niet aannemelijk dat daar politici tussen zitten, die zouden logischerwijs de media hebben opgezocht om hun afkeer te uiten.
Het kan ook zijn dat de Britse regering over het algemeen beleid voert om onrust te voorkomen en ongewenste buitenlandse invloeden tracht te weren.
Dat lijkt me in een tijd van globalisering, internet en wereldwijde media aanwezigheid een utopie. Ik neig ernaar te zeggen dat het VK een harde politieke uitspraak op een zeer ongelukkige manier naar buiten heeft gebracht.
raf

Een man als Wilders is een ruziestoker. Hij is één van de soort waarmee wereldvrede onmogelijk wordt. Regeringen, diplomaten zijn zo'n vent liever kwijt dan rijk. Al wat er telt voor dat soort individu, is zijn eigen politieke loopbaan. De schade die dat soort mensen aanrichten is niet in te schatten. Wat men soms met maanden diplomatie bereikt, wordt door één idioot met één ondoordachte uitspraak te niet gedaan. Als kiezer ben je natuurlijk mede verantwoordelijk voor het beest dat je uit zijn kooi laat.
Menheffrin

.....Hij is één van de soort waarmee wereldvrede onmogelijk wordt.

Zolang Wilders nog een spreekbeurt moet houden in Waddinxveen, ben ik niet zo bang voor de relatie wereldvrede en Wilders.

Terug naar “Politicologie en Economie”