Ik kan werkelijk mijn ogen niet geloven.
Ware woorden zeg je? Ik noem dat de kinderlijk naïeve woorden van een gefrustreerde zeurpiet en Belgenhater. Wat heeft de onafhankelijkheid van België in hemelsnaam te maken met het spreken van Nederlands in Vlaanderen? Kuijk schrijft letterlijk:
De grootste fout is dat we de Belgen laten meepraten. In België spreken ze geen Nederlands, dus hoeven ze ons niet te vertellen hoe het Nederlands gespeld moet worden. Ze moesten zo nodig onafhankelijk worden, dan moeten ze het maar blijven ook. Laat ze lekker hun eigen taal leren spellen.
Kuijk is blijkbaar nogal wrevelig over het feit dat wij ons ooit van Nederland hebben afgescheurd en vindt dan maar doodleuk dat wij ook "hun" taal niet meer mogen spreken. Dat zou betekenen dat alle Franse ex-kolonies geen Frans meer mogen spreken en alle ex-kolonies van het VK geen Engels meer mogen spreken.
Het Nederlands heeft zich verder ontwikkeld en het Belgisch niet, als het ware. Het gevolg is dat Belgen vaak een ouderwets soort onbegrijpelijk Nederlands bezigen dat hier te lande voor bloemrijk taalgebruik wordt aangezien.
Kuijk is duidelijk geen taalkundige. Waar haalt hij het dat het Vlaams zogezegd achtergebleven en ouderwets zou zijn? Waren spreekt hij überhaupt over "Belgisch", terwijl dat zelfs geen bestaande taal is?
Verder staat er nog wat zagerige nonsens op zijn website over spelling in het algemeen en over het Dictee. Als hij daar niet aan wenst deel te nemen, is dat geen probleem. Dat hij volkomen uit de lucht gegrepen beschuldigingen uit aan het adres van de samenstellers van het Groene Boekje, is eigenlijk ook niet zo erg. Dat doen wel meer mensen en ik kan ze niet allemaal ongelijk geven.
PS: Is het al tot je doorgedrongen dat het feit dat we op elkaars berichten kunnen reageren wel eens zou kunnen voortvloeien uit het feit dat we dezelfde taal spreken?