Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Barbapapa
Artikelen: 0

Wat zijn de temperaturen op de planeten vh zonnestelsel

Ik ben op zoek naar de minimum en maximum temperaturen van alle planeten van het zonnestelsel. Van de kleinere planeten kan ik wel waarden vinden (zij het overal weer net iets anders), maar van de grote planeten vind ik meestal alleen gemiddelde waarden. Weet iemand waar ik ook daarvan de min en max temperatuur kan vinden? Of is er een goed reden om alleen de gemiddelde temperatuur te noemen?

Dank
anusthesist

Re: Wat zijn de temperaturen op de planeten vh zonnestelsel

Weet iemand waar ik ook daarvan de min en max temperatuur kan vinden? Of is er een goed reden om alleen de gemiddelde temperatuur te noemen?
Ik denk omdat het gasplaneten zijn en ze niet een vaste horizon hebben waar je je temperatuur meet. Op wiki vind ik voor Jupiter bijvoorbeeld dit:

The temperature and pressure inside Jupiter increase steadily toward the core. At the phase transition region where liquid hydrogen (heated beyond its critical point) becomes metallic, it is believed the temperature is 10,000 K and the pressure is 200 GPa. The temperature at the core boundary is estimated to be 36,000 K and the interior pressure is roughly 3,000–4,500 GPa.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Jupiter

Als je op 'temperature Jupiter' zoekt is de eerste hit in google:

http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_temp..._planet_Jupiter

Dit kun je proberen voor de andere planeten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Barbapapa

anusthesist schreef:Als je op 'temperature Jupiter' zoekt is de eerste hit in google:

http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_temp..._planet_Jupiter

Dit kun je proberen voor de andere planeten.
Had ik ook gevonden ja. Maar bij de andere gasplaneten geeft wiki.answers geen min en max of hele vreemde waarden zoals 26000 degrees celcius en 740 F. Dus daar schiet ik niet veel mee op.

Ik hoopte eigenlijk dat er ergens een volledig overzicht bekend was.
leeghhoofdt

Misschien is dit wat. Met hier een leuke uitleg over Cloud top Temperature.
thermo1945

Ik ben op zoek naar de minimum en maximum temperaturen van alle planeten van het zonnestelsel.
De gemiddelde waarden kun je berekenen met de stralingswetten. (Thermisch evenwicht: instraling = uitstraling)

Afwijkingen van het gemiddelde zijn een gevolg van rotatie (dag en nacht), scheve stand vd planeetas (seizoenen), aan- of afwezigheid van een dampkring, de mate van absorptie door die dampkring en een inwendige stralingsbron (radioactiviteit b.v.).

Wat wil je eigenlijk met je vraag? Alleen weten of ... ?
Barbapapa

Wat wil je eigenlijk met je vraag? Alleen weten of ... ?
Ik wil leerlingen planeten laten vergelijken op voorwaarden voor leven. Het moet eenvoudig blijven, dus ik gebruik temperatuur als belangrijkste factor. Maar dan moeten ze de waarden natuurlijk wel makkelijk kunnen vergelijken, zonder er allerlei andere uitleg bij te halen. Maar zo te zien gaat dat laatste niet helemaal lukken.
anusthesist

Maar dan moeten ze de waarden natuurlijk wel makkelijk kunnen vergelijken, zonder er allerlei andere uitleg bij te halen. Maar zo te zien gaat dat laatste niet helemaal lukken.

Het bericht van Thermo was alleen bedoeld om aan te geven dat het niet zo makkelijk is een maximum- en minimumtemperatuur te noemen van een planeet. Je leerlingen hoeven alleen de temperaturen (mits bekend) te vergelijken en niet alle variabelen die Thermo noemde. Een maximuntemperatuur is het maximum, dan is het niet relevant of dat door rotatieas of wat dan ook komt. Of je bent leraar astronomie natuurlijk :D
Barbapapa

Of je bent leraar astronomie natuurlijk :D
Het is voor vmbo, kun je nagaan. Ik denk dat ik van de aardse planeten min en max temp noem en van de gasplaneten alleen het gemiddelde. Dan bouw ik een stap extra in door ze de gasplaneten te laten uitsluiten op basis van het feit dat er zonder vast oppervlak geen leven mogelijk is, want geen vloeibaar water. Of ga ik dan te kort door de bocht?
anusthesist

Dan bouw ik een stap extra in door ze de gasplaneten te laten uitsluiten op basis van het feit dat er zonder vast oppervlak geen leven mogelijk is, want geen vloeibaar water. Of ga ik dan te kort door de bocht?
Vloeibaar water is een vereiste voor het aardse leven, maar of dat voor buitenaards leven geldt? Voor het gemak kun

je daar wel vanuit gaan, anders wordt het té. Heb je trouwens al een paar astronomiefora geprobeerd?

http://cs.astronomy.com/asycs/forums/

http://www.astronomyforum.net/

Op die laatste heb je zelfs specifieke subfora: http://www.astronomyforum.net/saturn-forum/
Barbapapa

Bedankt, ik ga er kijken. En anders ga ik idd voor het gemak maar kort door de bocht.
anusthesist

Ik ben benieuwd wat je lesgeeft eigenlijk :D
Barbapapa

Ik ben benieuwd wat je lesgeeft eigenlijk :D
Niets, Ik ben educatief auteur. Dus ik zadel anderen met deze stof op :D
thermo1945

Grofweg geldt toch zeker wel: hoe verder vd zon, hoe kouder het wordt.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”