theoriegeladen
Artikelen: 0

Re: Zijn wij niets meer dan een simulatie?

Hoe dan ook, als wij in een simulatie leven, dan is de maker ervan behoorlijk intelligent, en dat maakt het erg lastig om erachter te komen wat zijn/haar doel precies is.

En wat als we nu allemaal onszelf simuleren? Ons echte "IK" verscholen achter gesimuleerde persoonlijkheden? Dan zouden we slimmer zijn dan onszelf... Misschien dat wij dan niet geheel bewust zijn van de mogelijkheden van ons personage, maar ik denk niet dat wij een gevaar worden voor onzelf. Bovendien vind ik dat hetzelfde op gaat voor de gene achter de gesuggereerde simulatie, namelijk dat Hij die simulatie is, als het ware dus alles met zijn identiteit omvat en dat wij dus onderdeel zijn van Hem en daarnogeensbovenop misschien inderdaad slimmer zijn dan hem en dan dus deels een blinde vlek voor hem zijn.
nabob

Alles wat we weten over de werkelijkheid is 'gesimuleerde' kennis. Ook onze zelf of ik is -althans onze kennis daarvan- 'gesimuleerd'. We zullen nooit bij machte zijn om de werkelijkheid te zien (wederom in de vorm van kennis) zoals deze werkelijk is. Ja, zolang we in een gedeelde communicatieve wereld leven zijn wij niets meer dan 'simulaties'.

Echter; er is één manier waarvan we niet zouden kunnen zeggen dat deze gesimuleerd is. Dat is de directe ervaring van de wereld. De ervaring van bijv. de schoonheid van een Bachcantate, de pijn van een gebroken been, het geluid van een straaljager en de warmte van een voorjaarszon, enzovoorts die aan elke kennisvorming vooraf gaat maar daarentegen gewoon is, is een werkelijke. Je moet wel tot hele ijle filosofische hoogten gestegen zijn wil je volhouden dat de ervaring van het uitrukken van je ogen (letterlijk bedoeld!) niets meer is dan een simulatie.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.
theoriegeladen

Waarom beargumenteer je dit niet? Je poneert iets, benadrukt het en vervolgens poneer je het tegenovergestelde wat je ook niet beargumenteerd maar benadrukt.

Bovendien introduceer je een begrip welke niet in een allerdaags taalgebruik voorkomt. Gesimuleerde kennis leverde bv nul hits op google. Wat is het?

Dan vraag ik me af wat gedeelde communicatieve wereld is. Is dat je ideen van een gesimuleerde leefomgeving?

Waarom zouden onze zintuigen dan bevestigen dat wij in een niet gesimuleerde wereld leven? Het onhoudbare zou toch ook gesimuleerd kunnen worden? En simulatie kan toch eindig zijn?

Ik wil je niet aanvallen maar in vergelijking met jouw andere kritische posts vind ik dat je hier best genuanceerder kan spreken en in ieder geval kan vertellen wat de reden is van jouw voorkeur.
nabob

Waarom beargumenteer je dit niet? Je poneert iets, benadrukt het en vervolgens poneer je het tegenovergestelde wat je ook niet beargumenteerd maar benadrukt.
Waarom is deze vraag specifiek aan mij gericht? Prima, dat je mij om verduidelijking vraagt en die zal ik je ook geven maar ik moet wel zeggen dat wel meer berichten in dit topic om nuance vragen. Zo is de gedachte van een matrix-achtig spel waar we in opgesloten zouden zitten (het onderwerp van de discussie) natuurlijk evenzeer het poneren van iets zonder dat daarvoor ook maar enig empirisch materiaal wordt aangedragen of een wat meer uitgebreide argumentatie voor het bestaan daarvan wordt geboden. Of is het veeleer zo dat mijn insteek in deze kwestie een radicaal andere is dan wat er tot dusverre ter berde is gebracht en daarmee op voorhand verdacht?

Zou je alvorens ik eventueel met verdere argumenten kom, kunnen aangeven waar zich de de door jouw aangetroffen tegenstelling in mijn stukje tekst huist? Dan kan ik dat namelijk (en hopelijk) meteen meenemen in mijn argumentatie.
Bovendien introduceer je een begrip welke niet in een allerdaags taalgebruik voorkomt. Gesimuleerde kennis leverde bv nul hits op google. Wat is het?
Het levert bij mij toch nog één hit op. :D

Met gesimuleerde kennis (een gelegenheidsbegrip voor mijn reactie binnen dit topic) wil ik aangeven dat onze kennis van de wereld een kunstmatig karakter heeft. Kennis en het accumuleren daarvan is per definitie mensenwerk en als zodanig een toevallig, contingent gegeven. We zouden onze kennis immers ook geheel anders kunnen formuleren. Wat we met onze kennis niet kunnen is de ware aard van de dingen -de werkelijkheid- openbaren. Met het toepassen van kennis om de wereld te duiden begeven we ons per definitie in een gesimuleerde en kunstmatige wereld. Het is dit contingente, historische én modelmatige karakter van onze kennis van de werkelijkheid dat maakt dat het simulatief is. Zelf vind ik simulatie niet het mooiste woord maar ik pas me enigszins aan aan het onderwerp dat hier besproken wordt. Dat is de reden waarom ik van 'gesimuleerde' kennis sprak. Merk trouwens het consequente gebruik van aanhalingstekens op!
Dan vraag ik me af wat gedeelde communicatieve wereld is. Is dat je ideen van een gesimuleerde leefomgeving?
Onze talige wereld waarin het individu zich opgenomen weet in een gemeenschap in de meest brede zin van dat woord. Het is in deze talige, communicatieve wereld waarin we tot uitwisseling en opbouw van kennis kunnen komen.
Waarom zouden onze zintuigen dan bevestigen dat wij in een niet gesimuleerde wereld leven? Het onhoudbare zou toch ook gesimuleerd kunnen worden? En simulatie kan toch eindig zijn?
Strikt genomen denk ik niet dat onze zintuigen iets bevestigen. Een direct contact (door de zintuigen mogelijk gemaakt) gaat vooraf aan (talige) kennisvorming. Een ervaring zelf (bijv. de pijnervaring) lijkt mij onbetwijfelbaar en daarmee 'werkelijker' dan kennis van deze ervaring. Je kunt niet zeggen dat een ervaring waar of onwaar is -en dat is een cruciale constatering!- terwijl we dat van kennis wel kunnen zeggen.

Wat bedoel je hier met het 'onhoudbare'?

Ik heb volgens mij niet gesuggereerd dat een simulatie oneindig zou zijn. Dat is bovendien een gedachte waar ik niet zoveel mee kan.
Ik wil je niet aanvallen maar in vergelijking met jouw andere kritische posts vind ik dat je hier best genuanceerder kan spreken en in ieder geval kan vertellen wat de reden is van jouw voorkeur.
Het gecursiveerde deel beaam ik en beschouw ik maar als een compliment. Bij deze mijn dank daarvoor.

Nog een vraag in het algemeen.

Waarom zou een simulatie niet echt kunnen zijn? M.a.w., wanneer we er achter zouden komen dat we eigenlijk digitaal opgeslagen zouden zitten in een computer, wordt de werkelijkheid zoals we deze ervaren minder echt?
Benedict Broere

Excuus,

Ik heb de thread niet geheel gelezen, en weet daarom ook niet of dit punt al voorbij is gekomen dat ik wil inbrengen.

Maar als wij een simulatie zouden zijn in een computer, en als in het algemeen geheel onze ervaringswereld dat zou zijn, dan verschijnt er de idee dat die computer enorm intelligent en krachtig moet zijn, of eigenlijk een soort van God moet zijn. Frank Tipler heeft deze idee reeds uitgewerkt in een nogal controversiele theorie.
Het uiteengaande en het samenkomende en daaruit de schoonste harmonie - Heraclitus
Herodotus

Waarom zou een simulatie niet echt kunnen zijn? M.a.w., wanneer we er achter zouden komen dat we eigenlijk digitaal opgeslagen zouden zitten in een computer, wordt de werkelijkheid zoals we deze ervaren minder echt?
Ik zou zeggen dat dit theoretisch mogelijk is, maar volgens mij is dit dezelfde existentiele vraag als: zit er een man met een witte baard op een wolk die aan alle touwtjes trekt?

In dit geval zou ik vragen wie die computer dan zo geprogrameerd heeft dat wij er digitaal in zitten opgeslagen.

Ik denk dat het wel of niet geloven hierin wel degelijk een effect heeft op de beleving van de fysieke werkelijkheid.

Ik denk dat met simulatie vooral bedoeld wordt een omgevings (werkelijkheids)-illusie opwekken, die onze zintuigen als het ware op het verkeerde been zet.

Bijvoorbeeld in een kamer een afgrond projecteren zodat onze ogen iets waarnemen wat in de fysieke wekelijkheid niet bestaat. Zo zou je de illusie dat je gaat vallen kunnen opwekken. Echter, er zit een grens aan deze illusie: je kunt in deze gesimuleerde omgeving niet echt vallen en dat zullen je overige zintuigen op een bepaald moment ook wel registreren, als je bijvoorbeeld pogingen gaat doen om in die afgrond te springen (die dus niet bestaat).

De grens van simulatie ligt dus volgens mij in de relatie van het fysieke lichaam met zijn omgeving.

In gedachten is alles mogelijk, in de fysieke werkelijkheid niet.

Zo is in mijn ogen vliegen met behulp van hulpmiddelen (een luchtballon, een vliegtuig, de rug van een adelaar...) toch iets anders dan op eigen kracht kunnen vliegen zoals de gevleugelden dat doen. We kunnen wel voelen hoe het is om net als de vogels ons in hogere sferen te begeven, maar we kunnen niet voelen hoe het is om daadwerkelijk te kunnen vliegen, omdat we het niet kunnen.

Simulatie=illusies opwekken

Zo kan een mens tegenwoordig bijvoorbeeld een dier klonen, echter de kloon zal nooit exact dezelde zijn als het origineel. Dat is in de fysieke werkelijkheid niet mogelijk omdat een kloon in de relatie plaats en tijd en andere plek inneemt.

Anders gezegd: een kloon kan nooit op hetzelfde moment op dezelfde plaats zijn als het origineel en leeft dus in een andere werkelijkheid dan het origineel. Dat maakt die kloon uniek, net als het origineel.

Mijn conclusie is: hoeveel magie de mens ook gebruikt om illusies op te wekken, het zijn door de mens zelf gecreeerde valkuilen en dus zijn ze uiteindelijk? ook te herkennen als illusies door diezelfde mens.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
MacHans

nabob schreef:Nog een vraag in het algemeen.

Goede vraag, moelijk te beantwoorden, maar het ding is, het is volgensmij niet aan ons om erachter te komen of we wel of niet in een simulatie leven. We kunnen namelijk nooit 'verder' kijken dan de simulatie waarin we leven, tenzij de maker(s) dat willen. En daarnaast is de 'echte' werkelijkheid alsnog nooit te verifieren aangezien het niet uit te sluiten is dat deze ook weer een simulatie is.

Misschien is de werkelijkheid totaal niet wat wij verwachten. Bijvoorbeeld, ik kan het me best voorstellen dat als wij ooit dit soort simulaties gaan proberen te draaien, we beginnen met wat 'simpelere' versies. Bijvoorbeeld een tweedimensionale, om het aantal berekeningen sterk te reduceren. We creeëren dan eigenlijk een tweedimensionale wereld, waarin mogelijk ook leven ontstaat. Dus wieweet wat voor soort (en hoeveel dimensionale) wezens ons dan simuleren....

In ieder geval hoeft niets wat wij als werkelijkheid ervaren, ook maar enigzins overeen te komen met de daadwerkelijke realiteit. De machine die onze simulatie draait is misschien wel zo snel, dat de hele simulatie maar een paar minuten duurt, en dat hij dus eigenlijk nog maar enkele seconden bezig is. Of dat hij pas gisteren is begonnen, en dat alles wat wij ons herinneren van voor gisteren, allemaal voorgeprogrammeerd is.

Het kan alle kanten op...
Hopper

Nog een vraag in het algemeen.

De werkelijkheid zoals we die ervaren is echt voor ons natuurlijk en zal nooit veranderen.

Erachter komen dat we digitaal opgeslagen zijn in een computer en een simulatie zijn is onmogelijk, onze ware aard kunnen we niet zien, we zijn het en het is niet te bevatten.

Een simulatie is niet echt omdat de simulatie alles speelt, er is geen "ik" en "jij" of "ons" in een simulatie, het is alleen maar schijnbaar want de simulatie speelt alle rollen toch? Dus de verwarring die we hebben, onze behoeften en de drang om de werkelijkheid te zien is eigenllijks gewoon de simulatie die verwarring speelt enz. Er is niet iemand in een simulatie die behoefte heeft, er is alleen maar simulatie. Al voel ik pijn, de simulatie voelt geen pijn, het simuleert pijn, het IS de pijn.

Geen personen die ooit hebben bestaan, alleen een programma die een spel speelt.

Als ik droom is de droom voor mij echt, pas als ik wakker word besef ik dat het maar een droom was, onecht.

Een acteur kan volledig in zijn rol op gaan en iemand spelen die diep nadenkt over wat of wie hij is, maar het personage (de gesimuleerde) zal dit nooit weten want hij bestaat niet. De acteur kent het personage maar niet andersom.

Als ik vannacht sterf, zou het kunnen zijn dat wat ik werkelijk ben gewoon wakker wordt en het spel niet meer mee speelt, einde droom, einde simulatie.
theoriegeladen

Waarom is deze vraag specifiek aan mij gericht?
Omdat ik van jou weet dat je meestal genuanceerder bent.
Zou je alvorens ik eventueel met verdere argumenten kom, kunnen aangeven waar zich de de door jouw aangetroffen tegenstelling in mijn stukje tekst huist?
Natuurlijk. Hier schrijf je:
Alles wat we weten over de werkelijkheid is 'gesimuleerde' kennis.
en even later schrijf je:
Echter; er is één manier waarvan we niet zouden kunnen zeggen dat deze gesimuleerd is.
Met gesimuleerde kennis (een gelegenheidsbegrip voor mijn reactie binnen dit topic) wil ik aangeven dat onze kennis van de wereld een kunstmatig karakter heeft. Kennis en het accumuleren daarvan is per definitie mensenwerk en als zodanig een toevallig, contingent gegeven. We zouden onze kennis immers ook geheel anders kunnen formuleren. Wat we met onze kennis niet kunnen is de ware aard van de dingen -de werkelijkheid- openbaren. Met het toepassen van kennis om de wereld te duiden begeven we ons per definitie in een gesimuleerde en kunstmatige wereld. Het is dit contingente, historische én modelmatige karakter van onze kennis van de werkelijkheid dat maakt dat het simulatief is. Zelf vind ik simulatie niet het mooiste woord maar ik pas me enigszins aan aan het onderwerp dat hier besproken wordt. Dat is de reden waarom ik van 'gesimuleerde' kennis sprak. Merk trouwens het consequente gebruik van aanhalingstekens op!
Goed opgemerkt dat kennistheorie veel invloed heeft op discussie omtrent de simulatie van een werkelijkheid. Bedenk wel dat er meer houdingen zijn tegenover kennis dan de door jouw weergegeven houding. Sommigen zien in kennis juist wel de ware aard van de dingen. Het idee van een gesimuleerde werkelijkheid komt voort uit een bepaalde kennistheorie. Ik denk dat het meer nut heeft de theorien te bespreken, dan elke explicatie afzonderlijk. Zie ook deze post. Woorden die ik associeer met simulatie zijn: nabootsing, illusie, dualisme. Simulatie is niet het mooiste woord, omdat het de lading van het topic niet geheel dekt, maar ik denk dat het beter er aan vast te houden.
theoriegeladen schreef (op 17 February 2009, 21:12):

Onze talige wereld waarin het individu zich opgenomen weet in een gemeenschap in de meest brede zin van dat woord. Het is in deze talige, communicatieve wereld waarin we tot uitwisseling en opbouw van kennis kunnen komen.
De vraag was te onduidelijk. Ik vroeg me af wat je aangaf met "gedeelde"? Slaat dat op het simuleren? Is ongedeeld, dan ongesimuleerd?
Strikt genomen denk ik niet dat onze zintuigen iets bevestigen.
Los van wat ik er zelf van denk, impliceer je dit zelf.

Je schrijft namelijk:
er is één manier waarvan we niet zouden kunnen zeggen dat deze gesimuleerd is.
wat een ontkenning is waarna je een alternatief biedt:
Dat is de directe ervaring van de wereld.
wat het tegenovergestelde is van de ontkenning en dus een bevestiging. Er is ruimte voor een derde mogelijkheid. Ik ben benieuwd wat jij als mogelijkheid ziet.
Een direct contact (door de zintuigen mogelijk gemaakt) gaat vooraf aan (talige) kennisvorming. Een ervaring zelf (bijv. de pijnervaring) lijkt mij onbetwijfelbaar en daarmee 'werkelijker' dan kennis van deze ervaring. Je kunt niet zeggen dat een ervaring waar of onwaar is -en dat is een cruciale constatering!- terwijl we dat van kennis wel kunnen zeggen.

Wat bedoel je hier met het 'onhoudbare'?

Ik heb volgens mij niet gesuggereerd dat een simulatie oneindig zou zijn. Dat is bovendien een gedachte waar ik niet zoveel mee kan.
Ik denk dat wat je duidelijk wil maken klopt, maar de innerlijke samenhang van het stukje tekst is er niet. Je wilt aantonen dat bepaalde ervaringen bewijzen dat onze werkelijkheid niet gesimuleerd is. Dat doe je door een hierarchie aan te brengen in de verschillende ervaringen. Je zet de fysieke ervaring voorop. Vervolgens lijk je de premmise uit het oog te verliezen dat alle ervaringen gesimuleerd zijn en daarmee dus ook fysieke.

Natuurlijk is een fysieke waarneming een noodzakelijke kennisbron, derhalve kan zij met de daarbijbehorende emoties in een gesimuleerde werkelijkheid gewoon gesimuleerd zijn. Alleen hebben de in de simulatie afgespeelde gebeurtenissen misschien/waarschijnlijk geen effect op het eigenlijke wezen. Ervaringen kunnen dus wel degelijk betwijfeld worden. Bovendien kan je op basis van een ervaring zeker wel oordelen maken met waarheidswaarde. In de eerste plaats kan je ze bevestigen of ontkennen, maar belangrijker nog, kan je zeggen of ze slechts mogelijk zijn(in het geval van de simulatie) of werkelijk. Het onderscheid dat je maakt tussen fysiek/werkelijk en talig/gesimuleerd is dus zeer regressiegevoelig, omdat ik net heb aangetoond dat de fysieke ervaring ook gesimuleerd kan zijn. Vandaar dat ik refereerde aan onhoudbaar en oneindigheid.
Het gecursiveerde deel beaam ik en beschouw ik maar als een compliment. Bij deze mijn dank daarvoor.
Mag je zo opvatten, maar zie het dan zo. Als het de bedoeling van je was kritisch te zijn, dan is dat gelukt.
theoriegeladen

is de gedachte van een matrix-achtig spel waar we in opgesloten zouden zitten (het onderwerp van de discussie) natuurlijk evenzeer het poneren van iets zonder dat daarvoor ook maar enig empirisch materiaal wordt aangedragen of een wat meer uitgebreide argumentatie voor het bestaan daarvan wordt geboden. Of is het veeleer zo dat mijn insteek in deze kwestie een radicaal andere is dan wat er tot dusverre ter berde is gebracht en daarmee op voorhand verdacht?
Omdat de meeste andere posts hier of perfecte circelredenering zijn of een mening verkondigen. Als je de de tekortkomingen van de redenering laat zien, wordt je geconfronteerd met hun mening. En als je de mening tegenover enkele feiten stelt of tegenover je eigen mening, dan wordt je geconfronteerd met de ijzeren wetten van hun circelredenering. Al met al kom je dan dus in een visieuse circel terecht. En dan vergeet ik nog het clichematige en dogma-achtige karakter te noemen. Enkele voorbeelden om te bewijzen dat ik niet zomaar wat zeg:
Goede vraag, moelijk te beantwoorden, maar het ding is, het is volgensmij niet aan ons om erachter te komen of we wel of niet in een simulatie leven. We kunnen namelijk nooit 'verder' kijken dan de simulatie waarin we leven, tenzij de maker(s) dat willen. En daarnaast is de 'echte' werkelijkheid alsnog nooit te verifieren aangezien het niet uit te sluiten is dat deze ook weer een simulatie is.
Staat als een huis maar het ontbreekt aan werkelijkheidswaarde.
Het enige wat ik me afvraag is wat de nut zou zijn van een dergelijke simulatie.

Want als je het ontstaan van het universum zou willen simuleren, dan zou je niet de mens op een klein planeetje in het grote geheel hoeven te simuleren
Zelfde kan je zeggen van een niet gesimuleerde wereld. Te dogmatisch dus.
Hier raak je dus de kern! Een systeem kan kunstjes leren. De mens is daarnaast ook creatief wat dat ook moge betekenen. Hoe onze hersenen dat doen is nog steeds zeer onduidelijk. Het zit hem o.a. in die parallele verwerking die jij noemt. Voor computers is het nog steeds erg lastig om dingen parallel te doen. Het vergt heel veel afstemming tussen de verschillende processen, zoveel soms dat de winst daar bijna geheel aan verloren gaat. Als we er achter komen hoe onze hersens dat zo efficient doen zijn we een hele stap verder. En als we dat dan ook nog in computersystemen kunnen implementeren dan zijn we een heel eind. Voor mij is dit alweer teveel "als". Hoewel ik er wel van overtuigt ben dan alles in onze hersenen gebaseerd is op fysische processen die in principe te ontrafelen zijn vraag ik mij af of we ooit zover zullen komen. En dan nog hoe groot zal de computer waarop een simulatie moet draaien wel niet zijn en hoe complex de software? Ik ben zeker geen aanhanger van het ID, maar als ik over deze zaken nadenk denk ik dat de mens het zeer knappe design van onze hersens nooit zal evenaren.
Mening.
Benedict Broere

Ik heb de thread nu gelezen, maar…

Het is heel wel mogelijk dat wij nu reeds simulaties zijn en dat de wereld om ons heen een simulatie is. Ik bedoel, een Indiase filosoof zal er de hand niet voor omdraaien om te zeggen, als hij daar even over heeft nagedacht, dat het universum dat wij bewonen een simulatie is in het denken van Brahman.

Maar als ik kijk naar dat kastje dat naast mij staat te zoemen en dat wij ‘computer’ noemen, zou het dan werkelijk zo zijn dat dat het embryonale voorspel is van een toekomstig te verschijnen supercomputer waarin wij nu al reeds een simulatie zijn (theorie Frank Tipler) ?

Het probleem is dan dat van energie en informatie. Want die moet dan op z’n minst al voldoende zijn om dat bestaan dat wij bewonen te kunnen simuleren. En voorzover wij steeds maar nieuwe aspecten ontdekken van dit bestaan – bijvoorbeeld ‘donkere materie en donkere energie’ – dan zou die computer ook daarin ruimschoots moeten kunnen voorzien. En zij zou zogezien in staat moeten zijn om vormen van werkelijkheid te simuleren waar wij op dit moment nog totaal geen besef van hebben, maar die toekomstig wel in beeld komen.

En al met al komt er zo een computer in beeld die alleen mogelijk is te bestaan met het hele voortraject van Big Bang en groei in complexiteit daarna tot aan haar verschijnen. Waarmee er plotseling een enorme gedetermineerdheid verschijnt in de wereld die wij bewonen. En het is nog maar de vraag of datgene wat wij nu weten van die wereld, dat wel ondersteunt. Afgezien van alle ethische complicaties die het geeft. Want het bestaan is niet bepaald een Disneyworld.
Het uiteengaande en het samenkomende en daaruit de schoonste harmonie - Heraclitus
MacHans

En al met al komt er zo een computer in beeld die alleen mogelijk is te bestaan met het hele voortraject van Big Bang en groei in complexiteit daarna tot aan haar verschijnen.
Vanuit 'ons' oogpunt is zo'n supercomputer inderdaad bijna onmogelijk te maken.

Maar als wij een simulatie zijn, betekend dat ook dat onze wereld een soort fantasiewereld is, met regels (natuurwetten) die bedacht zijn door de maker(s). Maw een wereld die helemaal niets gemeen hoeft te hebben met de wereld waarin de maker(s) leeft/leven.

Net als Pacman vanuit ons standpunt fysisch gezien totaal niet overeenkomt met onze werkelijkheid. Nee, Pacman kent geen wet van behoud van energie, of de derde dimensie. Alleen het ding is, de wereld waarin Pacman leeft, en vooral de natuurwetten die Pacman kent, laten geen plaats voor het ontstaan van intelligent leven.

Maarja, er zijn wel programma's met complexere regels te maken dan Pacman...
Benedict Broere

Nou ja, Pacman...

Als 'alles' een simulatie is, dan is Pacman ook maar niet meer dan een embryonaal voorspel.

Ik wil toch nog maar weer eens die naam 'Frank Tipler' noemen, want ik ken niemand die zozeer dat concept heeft doordacht van 'alles' als simulatie dan hij. En volgens mij betreft het een zeer intelligent en fantasierijk persoon, die met zijn theorie heel Amerikaans voortvarend ook maar even de wonderlijke inhoud van de Bijbel verklaart, om vervolgens daarmee door sommigen gezien te worden als 'moron' en 'madman'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_J._Tipler

http://www.math.tulane.edu/~tipler/links.html

http://all-too-common-dissent.blogspot.com...ank-tipler.html

http://home.worldonline.nl/sttdc/jrg10_nr3_p2125.htm

http://home.tiscali.nl/sttdc/tipler.htm

http://collidinguniverses.blogspot.com/200...ank-tipler.html

Het geeft in ieder geval een eindeloze denk-exercitie, en waarover het laatste nog lang niet gezegd is.
nabob

Bedenk wel dat er meer houdingen zijn tegenover kennis dan de door jouw weergegeven houding. Sommigen zien in kennis juist wel de ware aard van de dingen. Het idee van een gesimuleerde werkelijkheid komt voort uit een bepaalde kennistheorie.
Welke houdingen zijn er nog meer dan?

Is het zien van een ware aard in (een) zekere kennis niet slechts een kwestie van definiëren en betekenisverlening?

Uit welke kennistheorie komt dit idee van een gesimuleerde werkelijkheid voort?
De vraag was te onduidelijk. Ik vroeg me af wat je aangaf met "gedeelde"? Slaat dat op het simuleren? Is ongedeeld, dan ongesimuleerd?
Nee nee, ik zie nu dat ik vergeten ben een komma te plaatsen in de hier besproken zinsnede. Misschien dat het je met deze rechtzetting duidelijk wordt wat ik met 'gedeelde' bedoelde te zeggen.
Je wilt aantonen dat bepaalde ervaringen bewijzen dat onze werkelijkheid niet gesimuleerd is. Dat doe je door een hierarchie aan te brengen in de verschillende ervaringen. Je zet de fysieke ervaring voorop. Vervolgens lijk je de premmise uit het oog te verliezen dat alle ervaringen gesimuleerd zijn en daarmee dus ook fysieke.
Je trekt hier volgens mij een onjuiste conclusie. Het gaat mij er niet om om aan te tonen dat de werkelijkheid al dan niet gesimuleerd is maar om de gedachte dat het mijns inziens irrelevant is om uit te gaan van wel of geen (transcendentale) gesimuleerde wereld.

Waarom trouwens die premisse, en op basis waarvan? Het lijkt met bovenstaande tekst dat je min of meer lijkt te bezwijken onder nogal wat pyrrhonistische druk. Wanneer we zo zeker zouden zijn van een gesimuleerde zelf dan zouden we van deze gedachte ook niet meer zo zeker kunnen zijn... Hoe dan ook, talige kennis ('gesimuleerde' representaties van de wereld) drukt geen absolute zekerheden uit, de werkelijkheid daarentegen is echt. Ga daar maar vanuit want zelf de grootste scepticus zal nog niet van de toren springen om zijn gelijk te halen.
Natuurlijk is een fysieke waarneming een noodzakelijke kennisbron, derhalve kan zij met de daarbijbehorende emoties in een gesimuleerde werkelijkheid gewoon gesimuleerd zijn. Alleen hebben de in de simulatie afgespeelde gebeurtenissen misschien/waarschijnlijk geen effect op het eigenlijke wezen. Ervaringen kunnen dus wel degelijk betwijfeld worden. Bovendien kan je op basis van een ervaring zeker wel oordelen maken met waarheidswaarde. In de eerste plaats kan je ze bevestigen of ontkennen, maar belangrijker nog, kan je zeggen of ze slechts mogelijk zijn(in het geval van de simulatie) of werkelijk. Het onderscheid dat je maakt tussen fysiek/werkelijk en talig/gesimuleerd is dus zeer regressiegevoelig, omdat ik net heb aangetoond dat de fysieke ervaring ook gesimuleerd kan zijn. Vandaar dat ik refereerde aan onhoudbaar en oneindigheid.
Ik heb geen idee wat je bedoelt met 'het eigenlijke wezen'. Kun je dat wat verduidelijken?

Je gaat er daarnaast vanuit dat ik een persoonlijke, directe ervaring van bijv. pijn in dezelfde betekenis gebruik als de fysieke, empirische waarneming. Dat is een voorbarige conclusie omdat er een onderscheid valt te maken tussen beide. Eerstgenoemde drukt geen kennis uit en is daar bovendien geen constitutieve voorwaarde voor, terwijl laatstgenoemde dat wel is. Bij het voelen van pijn roep je 'Au!'. Deze uitspraak drukt geen kennis uit omdat er geen twijfel mogelijk is over de waarheid, noch de onwaarheid van deze uitspraak. Een dergelijke gewaarwording of ervaring, en ik zeg het nogmaals want je lijkt er in een vorig bericht over heen gelezen te hebben- gaat vooraf aan talige interpretatie. Alleen in een talige wereld waar de categorie van waarheid om de hoek komt kijken kunnen we spreken van simulaties of niet-simulaties.

Ik denk dat je me op dit heel elementaire punt verkeerd begrepen hebt en dat je me, gezien de inhoud van je reacties, wellicht voor een 'ander' hebt gehouden (dus toch een simulatie!? :D ). Volledigheidshalve zou ik je nog willen verwijzen naar wat Wittgenstein over de ervaring (van bijv. pijn) heeft gezegd. Ik kan me zo voorstellen dat mijn betoog en het relaas over de directe ervaring in relatie tot simulaties daarmee nog wat duidelijker wordt.
theoriegeladen

Welke houdingen zijn er nog meer dan?
http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...t=0&start=0
Is het zien van een ware aard in (een) zekere kennis niet slechts een kwestie van definiëren en betekenisverlening?
Kan, maar de keus ervoor is persoonlijk.
Uit welke kennistheorie komt dit idee van een gesimuleerde werkelijkheid voort?
Hume's en Berkley's theorien suggeren dat vanuit indrukken wij zelf verbanden leggen en dat het niet strikt noodzakelijk is dat deze ook buiten ons zelf gelden.
Waarom trouwens die premisse, en op basis waarvan? Het lijkt met bovenstaande tekst dat je min of meer lijkt te bezwijken onder nogal wat pyrrhonistische druk. Wanneer we zo zeker zouden zijn van een gesimuleerde zelf dan zouden we van deze gedachte ook niet meer zo zeker kunnen zijn... Hoe dan ook, talige kennis ('gesimuleerde' representaties van de wereld) drukt geen absolute zekerheden uit, de werkelijkheid daarentegen is echt. Ga daar maar vanuit want zelf de grootste scepticus zal nog niet van de toren springen om zijn gelijk te halen.
Nee, het is de vraag die de TS stelt.
Hoe dan ook, talige kennis ('gesimuleerde' representaties van de wereld) drukt geen absolute zekerheden uit, de werkelijkheid daarentegen is echt. Ga daar maar vanuit want zelf de grootste scepticus zal nog niet van de toren springen om zijn gelijk te halen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Empedocles
Het schijnt dat Empedocles van zichzelf dacht dat hij goddelijk was. Het verhaal over zijn dood komt mogelijk van een komediedichter: om de roep van onsterfelijkheid, die van hem uitging, te bekrachtigen zou hij in de krater van de Etna zijn gesprongen. Helaas voor hem zou de krater één van zijn schoenen weer uitgespuwd hebben.
Bovendien schrijf ik even later dat het hele idee van een simulatieve wereld zeer regressiegevoelig is en ik beaam dus de stelling. Denk ook aan Russels'verzamelingenparadox.
Een dergelijke gewaarwording of ervaring, en ik zeg het nogmaals want je lijkt er in een vorig bericht over heen gelezen te hebben- gaat vooraf aan talige interpretatie. Alleen in een talige wereld waar de categorie van waarheid om de hoek komt kijken kunnen we spreken van simulaties of niet-simulaties.
Nee, ik bevestig het juist, maar voeg eraan toe dat dergelijke ervaringen de noodzakelijke voorwaarde zijn van kennis.

Bovendien lijkt het me evident dat alleen in het "talige" "gesproken" kan worden. Als ik het goed begrijp zie jij de relaties die wij leggen dus onze directe ervaringen als taal?

Terug naar “Filosofie”