kotje schreef:Het heelal is met een singulariteit begonnen en tegelijkertijd is de Big Bang begonnen(t=0).
Ik denk dat ge hier jezelf tegenspreekt, ik denk niet dat in de singulariteit noch tijd of ruimte bestond. Dus voor mij heeft het tijdstip 0 nooit bestaan daar in de singulariteit geen tijd bestond en dus ook het tijdstip 0 nooit bestaan heeft. Tijd en ruimte van ons heelal zijn plots op een ongekende manier uit de singulariteit voortgekomen.
In dat geval ligt het voor de hand om de Big Bang te identificeren met het moment waarop ruimte en tijd ontstonden en dat moment t=0 te noemen.
Denk er b.v. aan dat het kleinste geheel getal ook niet bestaat.
Het grootste gehele getal bestaat evenmin, maar daar gaat het hier verder niet om.
Maar de ART is dus niet (geheel) juist, of op zijn minst onvolledig.
Een theorie is nooit (on)juist in de absolute zin van het woord, en is slechts van toepassing binnen het paradigma waarop die theorie betrekking heeft. Omdat quantumverschijnselen verschijnselen buiten het paradigma van de algemene relativiteitstheorie zijn, is deze theorie alleen volledig als een klassieke (niet-quantummechanische) theorie.
Einstein heeft lange jaren gezocht naar de eenheidstheorie die alles verklaarde. Maar tevergeefs.
Dat Einstein er nooit in is geslaagd om de door hem gezochte verenigde veldtheorie te vinden heeft een aantal redenen. Allereerst beperkte Einstein zich tot een poging om alleen de zwaartekracht en het elektromagnetisme met elkaar te verenigen, waarbij hij quantummechanische beschouwingen buiten beschouwing liet. Verder is het zo dat er toen nog nauwelijks iets over de zwakke en de sterke wisselwerking bekend was, wat het vinden van zo'n verenigde veldtheorie nog eens extra moeilijker maakte.
Die zoektocht gaat in onze dagen nog steeds verder. Toch mijn persoonlijke mening is dat men nooit zo'n theorie zal vinden. Ofwel bestaat hij niet, ofwel kunnen we met onze theorieën slechts de waarheid benaderen en is voor ons de eenheidstheorie een limiettheorie die we zo dicht mogelijk kunnen benaderen maar nooit bereiken.
Volgens Hawking zijn er 2 mogelijkheden: er bestaat een eenheidstheorie of een verzameling formuleringen die elkaar overlappen, of er bestaat geen definitieve theorie, maar alleen een rij theorieën die wel in toenemende mate een nauwkeuriger, maar nooit een volledige beschrijving van het heelal kunnen geven. Dit laatste is naar mijn idee duidelijk te zien als men de historische ontwikkeling van de (theoretische) natturkunde bekijkt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel