Toevallig kom ik gisteren een geval tegen van citaatrecht inbreuk of "copyright breach" van een figuur door mij gemaakt.
http://wsdg.typepad.com/blog/files/080917_...alysis_v1.0.pdf grafiek op blz 4.
Niettegenstaande dat ik hier vermeld sta in functie van Copyright kan dat bedrijf die figuur niet gebruiken zonder mijn expliciete toelating (hebben mij nooit gecontacteerd wat eenvoudig kan/kon via het net waar zij de bron vonden).
Zij vermelden geen bron, maar zelfs met bronvermelding kunnen zij dit niet gebruiken zoals zij deden zonder expliciete toelating.
Dit hebben ze dan verder uitgebreid met een unieke grafische visualisering (van mij) van de ITU/EBU (ITU principes zijn identiek aan EBU) ruimte mode optimaliseringsregels.
Nergens staat uitgelegd wat die topografische achtergrond van die figuur eigenlijk is, of exact voor staat (is een sterke uitbreiding van een in '78 gepubliceerde studie).
Zij gebruiken dit alleen om het geheel interessanter te maken en professioneler te laten lijken. Dit valt duidelijk buiten het citaatrecht en elke vorm van "Fair Use".
Verder staat nog een fout onderaan de WSDG studie blz. 4:
"The room in question is just inside the ITU and Bolt Area due to ceiling height that is almost half of the room length."
Dit moet zijn:
"The room in question is just outside the ITU and Bolt Area due to ceiling height that is almost half of the room length."
En hier vechten 2 principes van mij.
- Ik ben nogal gevoelig aan Copyright issues en respect voor oorspronkelijk werk en auteurs (ook wanneer ikzelf andermans werk gebruik), en heb de neiging me tegen misbruik te verzetten.
- Anderzijds streelt het mijn ego dat een zeer gekend bedrijf op wereldniveau, grafieken van mij (gebaseerd op uitgebreide studie) verwerkt in hun studiemateriaal. Het is enigszins goed voor naamsbekendheid binnen mijn vakgebied.
Ter info:
Dit is de wijze waarop deze site de voorheen in WSF reeds besproken copyright zaak oplost (is maar een ideetje):
"You agree that the webmaster, administrator and moderators of this forum have the right to remove, edit, move or close any topic at any time should they see fit. As a user you agree to any information you have entered above being stored in a database. ..<snip>... Think before you post, what you say is part of the permanent archive."