Jorn89
Artikelen: 0

Kruisboog aanspannen

Ik zit al een paar dagen over dit vraagstuk na te denken, en ik schaam me werkelijk voor het feit dat ik het niet kan doorgronden.

Stel dat we een kruisboog hebben, waarvan de pees over een klein stukje, zeg, lengte l cm, een constante kracht uitoefent op de pijl. Nu wil ik de pees aanspannen. Ik zet de kruisboog omgedraaid op de grond en duw met mijn hand de pees naar achteren.

(Ja, dit is inderdaad gevaarlijk, maar we doen het zo voor de wetenschap 8-) )

Ik oefen dus een kracht uit over die lengte l, op de pees, die net iets groter is dan de kracht die de pees uitoefent.

Nu stel, dat ik de pees een oneindig klein stukje aan begin te duwen. (nog steeds die constante kracht van de pees).

Dan knip ik met mijn overgebleven hand in mijn vingers en de pees is weg. Mijn hand schiet door, aangezien deze niet meer tegengehouden wordt door de pees. Had ik nu die pijl achter mijn hand gelegd, dan weet ik bijna zeker dat deze niet net zo hard was afgeschoten als door de pees. Waarom?

Volgens mij zit ik aan iets te denken, wat de plank volledig misslaat, maar daar komen we zo wel achter.

Groeten, Jorn
EvilBro

Re: Kruisboog aanspannen

Had ik nu die pijl achter mijn hand gelegd, dan weet ik bijna zeker dat deze niet net zo hard was afgeschoten als door de pees. Waarom?
Hint: massa.
Jan van de Velde
Moderator

Mijn hand schiet door, aangezien deze niet meer tegengehouden wordt door de pees. Had ik nu die pijl achter mijn hand gelegd, dan weet ik bijna zeker dat deze niet net zo hard was afgeschoten als door de pees. Waarom?
Natuurkundige reden: je hand (en bijbehorende arm) hebben een veel grotere massa dan die pees. Met een even grote kracht schiet je hand dus niet zo snel naar achter als die pees naar voren (en da's maar goed ook).

Dan nog een biologische reden: als je de pees loslaat staan jouw spieren al klaar om de naar achter bewegende hand af te remmen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Jorn89

Jan van de Velde schreef:Natuurkundige reden: je hand (en bijbehorende arm) hebben een veel grotere massa dan die pees. Met een even grote kracht schiet je hand dus niet zo snel naar achter als die pees naar voren (en da's maar goed ook).

Dan nog een biologische reden: als je de pees loslaat staan jouw spieren al klaar om de naar achter bewegende hand af te remmen.
In die richting zat ik ook te denken, maar ik wist niet zeker of ik het goed had.
ghrasp

Kruisboog, pees wordt naar achter getrokken met een koordje tot tegen een dubbele vaste pal dus niet achter de pal. Met een soort kabelstopper op het koordje (dat tussen de pallen door loopt) blijft de pees tegen de pal aan (dus pees er vlak voor stopper achter de pallen en een koordje wat ze verbind. De boog zit in een bankschroef en het koordje wordt doorgeknipt. Pijl schiet weg en komt op honderd meter in een blok hout terecht. Rara wat gebeurt met de stopper ?

Andere aanpak het koordje - van materiaal met weinig rek - is zo lang als een arm en wordt aan de muur bevestigd na spannen van de boog. Weer vlak achter de pal zit iets op het koord ongeveer zo zwaar als de pijl. Het koord zelf weegt weinig tot niets. Wat gebeurt er ? Nauwelijks iets als het koord geen rek heeft. Gaat het om elastiek verandert dat.

Ga maar na hoe hard je zou moeten gooien om een pijl op vijftig meter in een stuk hout te gooien, er aan toe gooien is al niet haalbaar.

Bij gooien gebruik je je spieren in secquentie achter elkaar met je schouder bijv gooi je je arm en hand en pijl naar voren. Dan zet je een onderarm beweging in, pols en als laatste eventueel nog de handspieren. het is zelfs nog iets subtieler de beweging van de onderarm wordt versneld op moment dat je bovenarm meer gestrekt naar voren komt, de elleboog kan niet verder en wordt door je lichaam tegenghouden op t juiste moment de spieren ontspannen die de onderarm tov de bovenarm gebogen houden en de energie "vloeit" naar de onderarm (principe van swingmill op de kermis, je laat het touw los en het karretje zwiept vooruit).

Nu heb je bij de boog al die spieren gelijktijdig gespannen om de pees naar achter te trekken of te duwen of je leunt er op. Omdat alle spieren tegelijk gespannen zijn is er geen timing van de spieren mogelijk. Rara waar komt die pijl terecht als je met een perfecte gooitechniek al het bord niet haalde ?

Terug naar “Klassieke mechanica”