Er moet niet vergeten worden dat dit onderwijs geschiedt door daarvoor gekwalificeerde en door de staat erkende leraren.
Mijn ervaring met dergelijke gekwalificeerde en door de staat erkende docenten leert mij dat dit bar weinig zegt over de kwaliteit van het onderwijs. Ik heb menig docenten gehad die eigelijk verboden hadden moeten worden om zich binnen 500m van de school te begeven.
Ook in geval van de wereldreis zullen dit door de staat erkende leraren moeten zijn.
Voor zo ver ik begrepen heb is dit geen eis onder de NL wetgeving. Indien men een ontheffing krijgt omdat er geen school in de omgeving is die voldoet aan de levensovertuiging van de ouders wast de overheid zich daarna van elke verantwoordelijkheid.
Om antwoord te geven op een andere vraag in deze: Nederland kent de leerplicht, voorzien van leerplichtambtenaren, een geen schoolplicht. Derhalve kan een kind onderwijs genieten in een andere omgeving dan een school in zowel nederland als daarbuiten.
Maar de enige reden voor ontheffing van de schoolregeling is op grond van levensbeschouwelijke overtuiging (in de praktijk eigenlijk nog verder beperkt tot religieuze overtuiging). Iets dat volgens mij tamelijk onredelijk is.
Mochten nu net de drie weken van het onderwijs dat het kind in kwestie zou missen, de belangrijkste drie weken in bijv een schooljaar van de middelbare school zijn, dan kan ik begrijpen dat een rechter dit niet toelaat. Dit adhv het proces-verbaal van de leerplichtambtenaar. Een leerplichtambtenaar is derhalve niet enkel bezig met de opsporing van bijv. spijbelaars maar tevens het behandelen van verzoeken tot beeinding van de leerplicht en of kortstondige interrupties.
Indien men besloten heeft om deel te nemen in enige vorm voor enige tijd aan de schoolregeling dan vervallen alle rechten om ontheffing van deze regeling te ontvangen. Ook al is het maar dat men ingeschreven staat.
Dit betekend dat je oa geacht wordt om niet van levensbeschouwelijke overtuiging te veranderen terwijl je kinderen naar school gaan, en ook dat de oorspronkelijke acceptabele levensbeschouwelijke overtuiging van de onderwijsinstelling niet later zou kunnen veranderd, bijvoorbeeld door een fusie, in iets dat je wellicht niet kunt accepteren.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs