Beste allemaal,
Ik ben Joep, 21 jaar en kom uit Sint-Oedenrode. Ik volg een opleiding Werktuigbouwkunde op BBL3 nivo, 2e leerjaar.
Ik zit met een klein probleempje waarvoor ik zelf de berekening niet weet. Het invullen van de getalletjes zou wel moeten lukken, maar ik krijg er niet de juiste formules bij gevonden.
Ik ben bezig met het maken van een beugel voor mijn 4-punts gordels in mijn auto. Op het werk heb ik hier iemand een berekening over laten maken. Die persoon gaf zelf wel aan dat hij moe was en haast had, dus ik vraag het voor de zekerheid hier even na. Mede omdat ik ook geen uitwerking heb waarin ik zelf wat gegevens kan veranderen om zo aan andere waarden te komen.
Ik zal om te beginnen even zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen wat het probleem is, en wat ik daaraan wil doen.
Bij montage van een setje 4-punts gordels worden een paar ogen meegeleverd, welke te bevestigen zijn in de draad welke onderin de hoek van je achterbank zit. Dit oog vervangt de bout welke vanuit de fabriek gebruikt wordt voor de gordels van de achterpassagiers. In dit geval loopt de gordel dan onder een hoek naar boven, door de stoel heen, en weer naar beneden. Het krachtenverloop wat hierdoor ontstaat is in geval van een aanrijding verre van ideaal te noemen.
Hierbij even een foto, ter verduidelijking;
Mijn plan is nu om op de hoedenplank een buis te monteren waardoor de gordels achter de stoel horizontaal lopen. Op deze manier kunnen de gordels bij een aanrijding nooit de rugleuning van de stoel naar beneden trekken.
Ik heb nu een soort van prototype gemaakt. Deze heb ik iets steviger gemaakt als mijn collega voorschreef. Ik moet alleen in het midden wel een beugel/schoor maken volgens zijn berekening.
Hieronder even een foto van het prototype @ night. De foto's zijn niet heel duidelijk, maar wel goed voor de beeldvorming.
Nu wil ik graag aan jullie vragen of jullie me hierbij kunnen helpen. Ik zal hieronder de gegevens neerzetten welke ik heb, en wat variabelen waarvan ik gebruik wil maken.
Het gewicht wat aan de gordels hangt; 2 x 100 Kg
De beginsnelheid van de vertraging; 200 km/h
De lengte van de buis; 950 mm
Aangrijppunt van de krachten vanuit uiteinde buis; 150mm (symetrisch)
Materiaal wat gebruikt wordt; RVS 304
Toelaatbare doorbuiging; 25mm (te veel/te weinig?)
Gevraagd; diameter van de buis.
Indien iemand hier een aantal formules op los kan en wil laten zie ik dat graag. Als er nog benodigde gegevens missen zie ik dat graag.
Als iemand alvast zou kunnen helpen met de benodigde formules opnoemen wil ik ook best zelf wat proberen.
Het makkelijkste zou natuurlijk zijn als iemand dit sommetje compleet uit zou kunnen werken voor me. Als dit het geval is zou ik graag de complete uitwerking daarvan hebben. Ik ben namelijk van plan om na afloop van dit product een BPV verslag te maken.
Alvast bedankt voor de moeite!
Met vriendelijke groet,
Joep