Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

berekening van rotatie bij een wiel

Dag mensen

Ik ben bezig met het animeren van een 3d model van een jeep.

Ik verplaats het model op de Z as (over tijd T) , over een bepaalde afstand, deze afstand is echter niet belangrijk.

Dan heb ik een wiel dat een bepaald aantal rotaties moet maken over welke afstand Z ook mag zijn.

Volgens mij is 1 rotatie gelijk aan Z/T x de omtrek ( 2 pi x R ( straal).

Versimpelt : als Z 1 is dan moet ik dat gewoon de met omtrek vermenigvuldigen.

Maar volgens mij roteert die dan te langzaam :s

Kan iemand dat bevestigen?

Thanks
Vortex29
Artikelen: 0
Berichten: 683
Lid geworden op: wo 03 nov 2004, 00:41

Re: berekening van rotatie bij een wiel

Aantal rotaties = Z/(2πR)

Draaisnelheid = Z/T
Babbitt
Artikelen: 0
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 20:37

Re: berekening van rotatie bij een wiel

Vortex heeft gelijk...

moet wel aan toegevoegd worden dat de draaisnelheid die Vortex geeft in m/s is. Dat is de draaisnelheid aan de buitenkant van het wiel. Normaal gesproken wordt draaisnelheid (rotatiesnelheid) gegeven in rad/s en dan is de juiste vergelijking:

omega = Z/(T.r)

met r de straal van het wiel

Terug naar “Natuurkunde”