Beste,
Betreffende het volgende:
Een frequentieregelaar (hitachi SJ700) regelt het toerental van een motor (36 kW). Nu wil ik achterhalen wat het werkelijke vermogen is dat de motor opneemt.
Op de freq. regelaar kan ik o.a. het volgende aflezen:
* Ingaande vermogen
* uitgaande spanning
* uitgaande stroom.
Frequentie regelaar rendement neem ik aan rond de 95%.
Nu was mijn redenatie als ik het ingaande vermogen van de freq regelaar aflees bij bepaald toerental en dit met het rendement van de freq regelaar vermenigvuldig krijg ik het uitgaande vermogen, klopt dit?? En is dit afgelezen vermogen op de regelaar een gemiddelde of piek (Ik meen me te herinneren dat de uitgang pulserend was, dus dan is het afgelezen vermogen niet het werkelijk vermogen??)
Omdat ik de cos phi waarde van de motor niet ken (uiteraard wel in max belaste toestand) kan ik in principe niet via uitgaande spanning en uitgaande stroom het vermogen van de motor berekenen.
Wel kan ik, als het goed is, ter controle de cos phi van de motor berekenen als ik de bovenstaande gegevens noteer op een bepaald tijdstip.
Motor draait zowel in nullast als vollast met diverse toerentallen.
Gemeten waardes:
nullast bij constant toerental vollast bij constant toerental
1.4 kW 15.4 kW
14.9 A 29.9 kW
392 V 388 V
Cos phi wordt dan bij nullast 0.14 en bij vollast 0.77
Ik denk dat de cos phi waarde bij vollast redelijk kan kloppen (opgegeven cos phi was 0.83, maar dit is bij 36 kW!)
is de cos phi bij nullast niet aan de lage kant??
Of zit ik met mijn redenering helemaal fout en kan ik zo het vermogen van de motor en de cos phi van de motor niet bepalen?
alvast bedankt
mvg