eXorikos schreef:Auteur Rudin, Walter /
Titel Principles of mathematical analysis.
Dit is een bekend, maar redelijk lastig boek. Dat wil zeggen: erg kort, veel stappen weglatend, weinig motivatie voor theorie.
Andere tips die studentvriendelijker zijn? Ik zal met analyse beginnen voor ik te snel teveel wil.
Je zou Spivak - Calculus kunnen doorwerken, maar dat is wellicht net iets te eenvoudig voor je. Real Mathematical Analysis van Pugh is erg goed, en verder kan ik Mathematical Analysis van Apostol aanraden. Een erg studentvriendelijk boek is The Way of Analysis van Strichartz, die heel veel motiverende en ondersteunende verhalen houdt.
De basisbegrippen van verzamelingenleer worden behandeld in een boekje dat ik uit de bib heb meegenomen: Introduction to topology van Bert Mendelson. Nogal een dun boekje, dus ik durf de waarde er niet echt van schatten
Mendelson is een boek dat de basics van 'point-set topology' behandelt. Als je het een beetje kunt volgen, is dat in mijn ogen een ideaal boek. Het gaat niet heel ver, maar je raakt wel bekend met de basisbegrippen (topological space, compactness, connectedness).
Een boek over topologie. Ik las dat Munkres' Topology een aanrader was, maar die hebben ze in onze campusbibliotheek niet...
Munkres is zo ongeveer de standaard, maar wel redelijk duur. Drie andere tips voor topologie:
Dugundji - Topology, Kelley - General Topology, en Simmons - Introduction to Topology and Modern Analysis (waarbij de laatste zoals de titel al aangeeft de connectie met analyse ook expliciet behandelt).
Wat misschien ook een idee is, is om wat moderne(re) fysica te bestuderen. Bijvoorbeeld tensorrekening, of veldentheorie. Dat kan je een hoop leed besparen in hogere fysicacursussen.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -