Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
KingOop
Artikelen: 0

Neutronensterren

Ik heb een vraagje over de neutronenster. Ik geeft eerst een korte inleiding en dan stel ik mijn vraag.

Zover ik begrijp wordt een neutronenster gevormd als een rode superreus ineen stort. Zijn waterstof in de kern is op waarna hij verder gaat op helium en uiteindelijk zal dan ijzer gevord worden. Door zijn grotere zwaartekracht zal hij instorten voorbij het stadium van witte dwerg. Hierbij gaan de electronen samen met de protonen tot neutronen. (dit alles in plasma toestand wat inhoud dat er geen atomen bestaan maar alleen atoom-kernen en losse electronen).

Mijn vraag is nu:

1) Voor hoeverre kun je nu nog zeggen dat een neutronen ster uit ijzer bestaat als de protonen zijn veranderd in neutronen? Hoe ziet de toestand in zo'n ster er nu uit?

2) Hoe wordt in een neutronenster een magetisch veld opgewekt?
WETEN IS VERGETEN
gouwepeer

Re: Neutronensterren

Misschien heb je iets aan deze afbeelding? (bron: http://www.astro.uva.nl/education/projecte...roject014.html)

Afbeelding

De overige vragen kan ik niet met 100% zekerheid beantwoorden, na een beetje googelen kom ik verschillende antwoorden tegen.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

password: incorrect
eendavid

Wat je zegt is zeker correct: in (de kern van) een neutronenster zit geen ijzer meer (natuurlijk is er buiten de kern een gamme aan verschillende stoffen aanwezig, de supernova die gepaard gaat met de vorming van de neutronenster is bijzonder complex, ik vond bijvoorbeeld hier bevestiging dat de 'envelope' uit gouwepeers plaatje uit ijzer bestaat). Het plaatje van gouwepeer illustreert denk ik zeer mooi hoe interessant die kereltjes wel niet zijn.

De supergeleidende protonen waarvan verwacht wordt dat ze bestaan beantwoorden mogelijk deels je tweede vraag. Het is zeker niet zo dat dat een neutronenster slechts een snel-roterende neutrale bol van neutronen is, wat het moeilijk zou maken om een magnetisch veld de creëren (hoewel een neutron spin heeft, en dus een magnetisch veld veroorzaakt). Er is dus 'gewoon' een elektrische stroom die in stand wordt gehouden door roterende geladen deeltjes. Dat beantwoordt de vraag hoe het mogelijk is dat er een magnetisch veld is, niet waarom het er is. Het lijkt erop dat dit niet heel goed begrepen is. Een belangrijke reden is dat het magnetische veld dat aanwezig is in de ster, tijdens het inkrimpen enorm versterkt wordt. Een zeer vereenvoudigde uitleg daarvan kan je hier(pdf) vinden, onder hoofdstuk 3.1.

edit: ik zie net nog een schitterende link, die ik jullie niet mag onthouden: klik.
gouwepeer

Tijdens het googelen (is dit trouwens al een officieel woord?) kwam ik een paar leuke feiten tegen, waarvan ik niet kan beoordelen of deze allen juist zijn.
Zo'n anderhalf jaar geleden vonden Remon Cornellise en zijn collega's bij SRON en de UU echter een extreem lange kernexplosie.

Deze uitbarsting duurde echter uren en er kwam meer dan honderdmaal meer energie vrij dan bij de normale explosies.

Het interessante van deze superkernexplosies is de grote hoeveelheid energie die vrijkomt. Deze is wel duizend keer zoveel als de hele wereldbevolking in honderdmiljard jaar verbruikt.

Theoretici denken aan een soort 'koolstofbom'. Tijdens de normale, korte kernexplosies fuseert het grootste gedeelte van het waterstof en helium samen tot zwaardere elementen zoals ijzer. Er blijft ook een klein beetje lichtere koolstof in de oceaan van zware metalen over. Na vele jaren van normale uitbarstingen is er zoveel koolstof verzameld en is de druk zo hoog opgelopen dat deze koolstof kan fuseren in de diepere lagen van de neutronenster.
bron: Natuurwetenschap & Techniek

En:
Theoretici weten nog steeds niet of daar hele neutronen zitten; door de enorme druk zouden die kunnen worden vermalen tot een zee van quarks, de ultieme bouwstenen van alle materie.
bron: kennislink

moderator eendavid: bronnen toegevoegd.

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

password: incorrect
KingOop

hoewel een neutron spin heeft, en dus een magnetisch veld veroorzaakt
Veroorzaken alle deeltjes met spin een magnetisch veld?

En zo ja, veroorzaken alléén deeltjes met spin een magnetisch veld?
WETEN IS VERGETEN
eendavid

vraag 1: klik.

vraag 2: Neen, spinloze, geladen, bewegende deeltjes, veroorzaken ook een magnetisch veld.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”