Moderator: physicalattraction
Nee echt waar ? toch zal het karretje als de veer is uitgetrild in zijn geheel zijn versneld en aangezien voor de verschillende delen andere massa,s geldt gelden er voor/in het karretje ook andere krachten aan weerszijden van de veer.Het is denk ik nogal duidelijk dat afhankelijk van de veerconstante, de 2 assen anders zullen bewegen.
Het belang van het voorbeeld ligt in de intermediaire analyse. Geef ze ons... We zijn vriendelijk, je mag zelfs met een massaloze veer werken (maar als je perse wil dat ze massa heeft is dat een probleem dat je dan maar zelf mee moet nemen).toch zal het karretje als de veer is uitgetrild in zijn geheel zijn versneld en aangezien voor de verschillende delen andere massa,s geldt gelden er voor/in het karretje ook andere krachten aan weerszijden van de veer.
Bij de situatie die ik schets gaat het niet om iemand (A) die een kracht uitoefend op een muur (B) in welk geval actie = reactie geldt maar om een A, een B de veer en een C de muur. AB is niet gelijk CB neemt niet weg dat AB=BA en CB= BC. Het is helemaal niet in strijd met welke natuurwet ook. Alleen ik kwam een paar keer tegen dat in zo,n geval de derde wet van Newton in een dynamische situatie werd uitgelegd als AB = CB. Daar zegt die wet helemaal niets over, Die wet gaat om AB en BA als onderlinge actie reactie en er komt geen C in voor.Als een voorwerp A een kracht uitoefent op een voorwerp B, dan oefent voorwerp B een even grote, gelijktijdige en tegengesteld gerichte kracht uit op A en omgekeerd.
Jij bent de enige die dingen oppert die in strijd zijn met actie = -reactie (of in ieder geval suggereren dat actie = -reactie niet geldt):Overigens is het ook helemaal niet in strijd met de wet actie = reactie.
Als je hier actie is reactie direkt aanneemt zie ik in ieder geval niet hoe het touw in beweging zou moeten komen.
Voor de duidelijkheid hier doel ik dus niet op actie op touw door wagen a is niet gelijk reactie touw op die zelfde wagen (ab niet gelijk ba) maar actie van de aandrijvende auto en de (reactie) kracht die de aangedreven auto op het zelfde touw uitoefend in tegenovergestelde richting. Dus eventueel kun je zeggen dat ik dan het begrip reactiekracht niet had moet gebruiken maar ik was niet in de veronderstelling dat dat verwarring zou geven.ghrasp schreef (op 12 March 2009, 12:37):
Als je hier actie is reactie direkt aanneemt zie ik in ieder geval niet hoe het touw in beweging zou moeten komen.
Het misverstand betreft dan kennelijk deze zin in het openingsbericht waar ik de termen actie = reactie gebruikte. Maar tegelijk geef ik in dezelfde zin ook duidelijk aan dat beide autos aan twee verschillende kanten van het touw trekken dus niet actie a -->bTegelijk zou je denken dat op basis actie = reactie op het touw door beide auto,s dezelfde kracht wordt uitgeoefend in tegengestelde richting.