Hoi allen,
In de eerste plaats dank voor alle reacties, als ik zo eens door de overige topics blader, waar ik overigens maar 1/4 van begrijp lijkt mijn vraag me nogal " onozel ".
Misschien hier en daar nog wat toelichten, ik lees in de reacties over het casten, dit is inderdaad een wedstrijd sport maar heeft op zich maar weinig met vissen te maken, bij het casten wordt enkel geworpen met lood, bij het vissen is het lood slechts een middel om een onderlijn voorzien van 1,2 of 3 haken op afstand in het water te krijgen, een tweede funcie van het lood is om de onderlijn tegen de zeebodem te fixeren zodat eventueel aanwezige vis het aangeboden aas kan vinden en grijpen. Afhankelijk van stroming - wind en benodigde visafstand wordt er bij het vissen gebruik gemaakt van loodgewichten variërend van 125 tot 250 gr.
Bij surfcasting word dus uitsluitend een stuk lood weggeslingerd, hoeveel kracht er op de hengel wordt uitgevoerd speelt bij het casten veel minder rol dan bij het vissen ttz. hoe meer kracht hoe verder je werpt. Ook de werptechnieken zijn volledig anders, bij een pendullumworp ( een worp die bij het casten wordt gebruikt) span je de hengel tot het uiterste op door het lood enkele malen in een slingerbeweging achter je aan te bewegen voor dat je de hengel in werppositie brengt en het lood lanceerd. Zou je deze techniek bij het vissen gebruiken dan vliegen de stukjes worm en overig aas om je oren door de veel te grote versnelling die veroozaakt wordt. De kunst is dus op je kracht te doseren en de juiste hengel en techniek te gebruiken.
Bij het werpen wordt een " voorslag " gebruikt ; een voorslag is niet meer dan een stuk nylon draad met een lengte van ongeveer 2 x de hengellengte, een voorslag is in tegenstelling tot de " volglijn " veel dikker omdat deze de kracht van de worp dient te doorstaan, een voorslag bij het vissen is ca.50/°° mm. dik en verdraagt een kracht van een kilo of 25. Bij het casten moet deze voorslag veel dikker/sterker zijn vanwege veiligheidsredenen.
Je zou nu kunnen stellen, als je weet dat je zonder voorslag elke keer dat je werpt de volgdraad afgooit, je gewoon moet kijken hoeveel kilo je voorslag trekt en dan weet je,door deze stap voor stap te verzwaren hoeveel kilo druk je uitoefend op het lood alvorens je het wegslingerd. Dit klopt evenwel niet want op het toppunt van spanningsopbouw laat je de draad los. ( als het goed is toch
)
Terug naar af dus,... om het maximum uit een worp te halen dient het loodje onder een hoek van 45 tot 55° gelanceerd te worden.
De materialen die voor een hengel gebruikt worden zullen uiteraard ook een erg grote rol spelen in worpopbouw en behaalde werp afstand.
Als je jezelf als strandvisser een beetje serieus neemt maak je uiteraard ook gebruik van de hedendaagse materialen en aangeboden producten. Zo zijn er een aantal hengelbouwers die erg ver gaan in de otwikkeling van hun producten. Materialen als carbon en kevlar zijn ondertussen verfijnd en verbeterd en het staat nooit stil,zo is er sinds een jaar of drie door het merk Shimano het biofiber geïntroduceerd in de hengelsport, nog meer veerkracht, nog lichter,... moderne hengels voor de visserij hebben bij een lengte van 5 meter een eigen gewicht van hooguit 650 gram, de blanks zijn ovaal gemaakt om tijdens een worp nog minder luchtweerstand te ondervinden, bij het inhalen draai je de hengen 1/4 slag in je hand een krijg je een zeer soepele playing aktie,....
Balans gewichten in de butt van de hengel, XT 400 -500 carbon ( weerstaat een tonnage van 400 -500 ton ) Fine cristal carbon,.... een niet eindigende lijst aan verfijningen, verbeteringen.
Misschien wordt het met al dit wel gewoon onmogelijk om op mijn vraag een antwoord te geven, is misschien een andere benadering, loodgewicht, afgelegde afstand en de tijd dat het lood vliegt, beter? Ik heb het nooit getimed maar kan dit alsnog wel eens doen.
Nogmaals bedankt voor alle reacties
Mvvg
Jack