Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
KingOop
Artikelen: 0

Eindstadia van sterren

Als we even de vernietigende kracht van de uitdijing van het heelal buiten beschouwing laten. Welke sterren (of andere objecten) zullen er dan uiteindelijk overblijven?

Zelf kan ik bedenken:

-Witte Dwerg (wordt ooit zwart lijkt me)

-Neutonenster

-Zwart Gat?????????

-Rode Dwerg???????
WETEN IS VERGETEN
KingOop

Re: Eindstadia van sterren

Ik heb zelf nog wat rondgekeken en ben tot het volgende lijstje gekomen.

Van weinig naar veel massa:

1) Bruine Dwerg

2) Rode Dwerg

3) Witte Dwerg

4) Neutronenster

5) Quarkster

6) Zwart Gat

Als iemand iets op of aan te merken heeft aan mijn lijstje dan graag een reaktie...

(ik ben dus op zoek naar lichamen die niet meer op eigen houtje verdwijnen)
WETEN IS VERGETEN
RobertJ

Een Quark ster is nog steeds niet aangetoond.

Bruine dwergen zijn eigenlijk mislukte sterren met te weinig massa die niet aan een einde zullen komen zoals de zwaardere sterren, je kan dus stellen dat dit dus een eind stadium is. Een soort van doodgeboren ster dus.

Rode dwergen zullen wel degelijk aan een einde komen, alleen doordat ze weinig massa hebben gaan ze zeer efficient om met hun brandstof en duurt veel langer voordat ze aan hun eindfase beginnen (denk aan een factor x10, x20 in vergelijking met onze eigen zon die over zo'n 7 miljard jaar een witte dwerg zal zijn). Het heelal is op dit moment nog niet oud voor rode dwergen om aan hun einde te komen.

Sterker nog, als de zon een van de eerste sterren was geweest die zich ontwikkelde na de bigbang dan zou ze nog geen 2 miljard geleden in een witte dwerg veranderd zijn. Rode dwergen doen er wel 10x zo lang over, de eerste rode dwergen komen pas over zo'n 100 miljard jaar aan hun einde.

En een witte dwerg zal uiteindelijk door afkoeling eindigen als een zwarte dwerg, alleen is ons heelal nog niet oud genoeg dat de eerste witte dwergen ondertussen zijn afgekoeld tot een niveau waarop we ze zwarte dwergen kunnen noemen.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.
KingOop

RobertJ schreef:Rode dwergen zullen wel degelijk aan een einde komen, alleen doordat ze weinig massa hebben gaan ze zeer efficient om met hun brandstof en duurt veel langer voordat ze aan hun eindfase beginnen (denk aan een factor x10, x20 in vergelijking met onze eigen zon die over zo'n 7 miljard jaar een witte dwerg zal zijn). Het heelal is op dit moment nog niet oud voor rode dwergen om aan hun einde te komen.

Sterker nog, als de zon een van de eerste sterren was geweest die zich ontwikkelde na de bigbang dan zou ze nog geen 2 miljard geleden in een witte dwerg veranderd zijn. Rode dwergen doen er wel 10x zo lang over, de eerste rode dwergen komen pas over zo'n 100 miljard jaar aan hun einde.
Hoe denk je dan dan een rode dwerg z'n einde eruit zal zien?
WETEN IS VERGETEN
mathfreak
Pluimdrager

Hoe denk je dan dan een rode dwerg z'n einde eruit zal zien?
Zie voor het antwoord http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_dwerg
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
RobertJ

Er zijn toch wel wat verschillen hoe sterren met een lage massa uiteindelijk zullen eindigen. Uiterlijk zal het eind resultaat een zwarte dwerg zijn maar de inhoud kan je dan nog wel wat vertellen over hoe de ster was.

Een ster als de zon zal uiteindelijk eindigen als een zwart dwerg waarvan het grootste deel van de massa zal bestaan uit koolstof en zuurstof met wat waterstof en helium. En dit komt omdat de zon genoeg massa heeft om aan het eind van zijn leven helium te kunnen fuseren naar koolstof en zuurstof.

Rode dwergen hebben niet genoeg massa omdat te kunnen doen en die zullen dus eindigen als een zwarte dwerg met voornamelijk helium. (overigens gaat de theorie dat deze sterren geen rode reus fase zullen mee maken maar dat ze gewoon in elkaar storten tot een witte dwerg als de waterstof op is om daarna in ±1049 jaar af te koelen tot een zwarte dwerg)

Als bij zware sterren tot 10 zonsmassa's de kern niet in elkaar klapt om een neutronenster te vormen dan bestaat de mogelijkheid dat deze ster uiteindelijk zal eindigen als een zwarte zuurstof/neon/magnesium dwerg.

Overigens hebben alle witte/zwarte dwergen een ding gemeen, ze kunnen nooit zwaarder zijn als het Chandrasekhar limiet van 1.4 zonsmassa.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.
KingOop

Overigens hebben alle witte/zwarte dwergen een ding gemeen, ze kunnen nooit zwaarder zijn als het Chandrasekhar limiet van 1.4 zonsmassa.
Ook niet als hij later nog massa zou aantrekken?

En wat ik me ook afvraag is of zo'n zwarte dwerg dan een "sterk" magnetisch veroorzaakt.

Of is dat alleen als hij ijzer-atomen bevat?

Of misschien bij andere atomen?

En mijn laatse vraag is:

In hoeverre zijn de volgende magnestisch aktief in hun eindstadia?

-witte dwerg

-neutronenster

-quarkster

-zwart gat
WETEN IS VERGETEN
Robin4

zwarte gaten worden kleiner door hawkingstraling en worden zo heter en verdampen dit na zeer veel jaar.

dit is een verbetering op u lijstje

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”