RobertJ schreef:De formule van Drake is Junkscience op zijn best. Veel van de factoren die ingevuld moeten worden zijn compleet onbekend en kunnen op dit moment alleen maar geraden worden.
Zonder de waardes die ingevuld moeten worden is deze theorie net zo waar als de eerste de beste heilige boekzwaaier die beweerd dat er geen leven is buiten de creatie van dat ene godheid of goden. Geen van beide kan bewijzen dat hun theorie klopt en dat deze getoetst kan worden, maar beiden zullen beweren dat het absoluut waar is.
De formule zelf klopt wel, Alleen zijn de waarden van de variabelen onbekend, BS zou ik het dus niet noemen. Je zou die waarden opzichzelf moeten kunnen berekenen, Laten we dat is systematisch bekijken:
- De hoeveelheid sterren in ons sterrenstelsel moet ongeveer te bepalen zijn, Check!
- Het bepalen van het percentage van sterren met een planetenstelsel is al wat moeilijker, je moet het doen met statistische gegevens((Hoeveelheid sterren met exoplaneten:Totaal aantal sterren)*100%), Maar daarvoor zijn er te weinig exoplaneten ontdekt, En dit percentage hoeft niet in alle regio's binnen het melkwegstelsel gelijk te zijn, Dit is dus minder betrouwbaar.
- Het aantal planeten dat leven kan herbergen is ook erg moeilijk te bepalen. Gaan we enkel rekening houden met de leefbare zone? Of gaan we de grootte van de planeet, Het wel/niet hebben van een maan, De precieze chemische samenstelling ervan, etc hierbij incalculeren en daarvan de kans berekenen dat zo'n planeet potentieel leven kan bevatten. Dit is multi-interpetabel en is wellicht afhankelijk van onbekende factoren.
- Planeten die werkelijk leven bevatten in het aandeel van potentieel levensvatbare planeten. Dit percentage lijkt mij wel redelijk, Maar ook hierover valt weinig te zeggen.
Verder naar beneden hoef ik niet te gaan, Het gaat er in dit topic immers om leven en niet om intelligent leven wat de mogelijkheid heeft om te kunnen communiceren. Ik denk dat die drake vergelijking van pas zal komen als we meer weten over de constanten, Het meteen als onzin afschrijven lijkt mij dus verkeerd.