Moderator: physicalattraction
Daar geef je aan wat qua energie nu net het verschil is :Dat ding hangt aan het stopcontact en draait gewoon door op een ingestelde snelheid, en je moet van verrekt goeden huize komen om al afzettende iets aan die snelheid te veranderen. Dan nog, óók als je je afzet tegen de aarde verander je de snelheid van de aarde steeds een beetje.
Dan ga je hem laten lopen in het éne, en meten in het ándere referentiekader. Kan niet goed gaan.Stel het dan eens zo voor : op een loopband staan op de rand (het frame) twee streepjes die overeenstemmen met de paslengte van een atleet op de band. Zo,n band heeft een bepaalde lengte dus die streepjes zijn tijdens het lopen te markeren op het frame en de paslengte uitgaande van de romp van de atleet zelf is dan die op het frame is aangegeven
Neem de loopbeweging op de band op een stationaire camera op. Zet dan de loper op de weg, en zet je camera op een karretje dat met de loperssnelheid met de loper meerijdt en neem weer de loopbeweging op. Ik zie geen verschillen tussen beide opnames, als alleen dat op de ene opname de achtergrond stilstaat.ls je alleen naar de snelheid kijkt klopt zo,n transformatie vast maar zoals al gezegd in een eenparige loopbeweging zit altijd een oneenparigheid dus of je dan zo,n transformatie ook een op een mag vertalen naar de energie en de inspanning in de praktijk ?
Maar een aardapel blijft een aardappel toch ? Het is de vraag of er een verschil is in inspanning voor de loper en niet vanuit willekeurig welk standpunt welke energie.Snelheden zijn relatief (en dan bedoel ik niet relativistisch als in Einsteinrelativistisch voordat we het te moeilijk gaan maken) dus zijn bewegingsenergieën óók relatief.
Juist daarom ben ik geneigd te denken dat in dit geval de inspanning gelijk is en er dan tegelijk als je afzetpunt en landingspunt op de band uitzet een verlengde pas is dus hogere snelheid voor de bandloper dan zou dat ook betekenen dat bij een zelfde snelheid ( voor de bandloper tov de band en de wegloper tov de weg) de inspanning voor de bandloper toch geringer moet zijn ?. (Of : waarom zou de inspanning voor de loper op de band in dit geval dan groter zijn als de paslengte vanuit de loper gezien /ervaren en de frecquentie voor de loper steeds min of meer of helemaal hetzelfde is ?).Neem de loopbeweging op de band op een stationaire camera op. Zet dan de loper op de weg, en zet je camera op een karretje dat met de loperssnelheid met de loper meerijdt en neem weer de loopbeweging op. Ik zie geen verschillen tussen beide opnames, als alleen dat op de ene opname de achtergrond stilstaat.
Nou, als je dan niet je inspanning meet ten opzichte van een gering aantal "gewonnen" millimeters maar in de tijd, dan zou het weer geen verschil moeten maken.Je zet af en je beweegt jezelf (zwaar) niet naar voren maar brengt de band (licht) aan het rollen.
En het antwoord is, afgezien van een procent of 5 aan vermijding van luchtweerstand, ja, qua inspanning fysisch hetzelfde. De biologische energie-effecten van meer zweten daargelaten, want op de band zul je meer moeten zweten voor een gelijke hoeveelheid koeling, simpelweg omdat minder luchtstroming minder koeling betekent.Bedoel ik weet het echt niet maar kan het me gewoon niet voorstellen dat het qua inspanning zomaar hetzelfde is. En dat was de vraag.
'Vermijden' en 'afzien' van luchtweerstand is in mijn ogen nogal abstract geformuleerd. We kunnen de loopband beter vergelijken met lopen op de weg met wind in de rug, waarbij de windsnelheid gelijk is aan de loopsnelheid. Dan is er ook geen sprake meer van ongelijke 'biologische energie-effecten'.En het antwoord is, afgezien van een procent of 5 aan vermijding van luchtweerstand, ja, qua inspanning fysisch hetzelfde. De biologische energie-effecten van meer zweten daargelaten, want op de band zul je meer moeten zweten voor een gelijke hoeveelheid koeling, simpelweg omdat minder luchtstroming minder koeling betekent.
Ne als heuvelaflopen dusBij atleten op wedstrijdsnelheid schijnt de pasfrequentie op de loopband lager te zijn, de paslengte groter, en de afzet-tijdsduur langer.