oktagon
Artikelen: 0

Donorschap en euthanasie

Naar aanleiding van de nationale actie tot verhoging van het aantal donoren van organen wordt er volgens de betrokken instanties duidelijke uitleg gegeven over het donorschap.

Ondanks die informatie,blijft het aantal donoren heel laag en het is mijn idee,dat er een grote onduidelijkheid is of wordt gehandhaafd omtrent het medische handelen bij de donor.

Er wordt gezegd,dat een mens hersendood is,doch de motor-het hart- moet blijven functionneren en dat geeft een onzeker beeld over het dus gedeeltelijk dood zijn.

Zal de operatie onder complete of gedeeltelijke verdoving plaats vinden en aangezien de patient niet volledig dood is,wordt er dan nog een definitief einde aan zijn/haar leven gemaakt?

Dit zou ethisch dan wel zeer juist zijn,al zou je deze handeling ook euthanasie mogen noemen;men weet niet wat de donor ervaart als hij op weg naar zijn/haar eindstation.

Is deze mogelijkheid tot het uitvoeren van euthanasie de reden,dat bepaalde religieuze groeperingen een grote aarzeling hebben -of weigeren-om een veel eenvoudiger wettelijke regeling in te voeren (zoals bv.in Belgie?).

Er bestaat een versluierde discrepantie tussen de door hen verfoeide euthanasie welke ongeneeslijke zieken e.a. verlangen en de -toch hopenlijk- uit te voeren euthanasie bij een donor.

Het bovenverhaalde wordt door media en instanties "vergeten"mede te delen,dus de onduidelijkheid blijft.
1207

Re: Donorschap en euthanasie

Er wordt gezegd,dat een mens hersendood is,doch de motor-het hart- moet blijven functionneren en dat geeft een onzeker beeld over het dus gedeeltelijk dood zijn.
de mens is dood oktagon. de machines zijn er enkel om de organen zo lang mogelijk te bewaren want het lichaam is gewoon de meest gunstige bewaarplaats voor organen. in die staat ben je gewoon een orgaanmagazijn :D
Is deze mogelijkheid tot het uitvoeren van euthanasie de reden,dat bepaalde religieuze groeperingen een grote aarzeling hebben -of weigeren-om een veel eenvoudiger wettelijke regeling in te voeren (zoals bv.in Belgie?).
er zijn reeds verschillende topics en de redenen zijn uiteenlopend

sommige menen dat ze de organen nodig hebben in het hiernamaals

sommige vinden dat hun nabestaanden financieel vergoed moeten worden

sommige vrezen dat hun organen aan criminelen gegeven zullen worden

en de overgrote meerderheid Nederlanders houdt er zich niet mee bezig om die formulieren in te vullen. net zoals de overgrote meerderheid Belgen er zich niet mee bezighoudt allerlei formulieren in te vullen om orgaandonatie tegen te houden.

ikzelf heb niets tegen orgaandonatie behalve in het geval vd hersenen wat ook een orgaan is. ik weet wel niet of ze die terug in gang zouden kunnen zetten en ethisch zou ik me daar vragen bij stellen. wordt maar eens wakker met een ander stel hersenen en andere herinneringen.
TessTheresia

Het systeem in België vind ik beter. Er is een gigantisch donorentekort, vaak omdat mesen simpelweg te lui zijn hun formulier in te vullen of het vergeten. Als in principe iedereen donor is, tenzij je het formulier netjes opstuurt, werkt dat toch veel beter? Er wordt toch niks opgelegd? als je vanwege welke reden dan ook geen donor wilt zijn, is dat toch geen probleem?

Ik zelf ben een voorstander van dat systeem. Iedereen heeft nog een vrije keuze.

Groetjes
My mind tells me i'm wrong but my thoughts won't believe you. what will i do?
Herodotus

Iedereen heeft nog een vrije keuze.

Nee, er rest dan een keuze. De vrijheid om die keuze niet te hoeven maken wordt je ontnomen.

Ik ga er vanuit dat mensen die donor willen worden dat zelf wel aangeven, en als ze het zogenaamd wel willen maar niet de moeite nemen om die wens concreet te maken, om welke reden dan ook, dan willen ze het in mijn ogen dus niet echt.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
vinie007

TessTheresia schreef:Er wordt toch niks opgelegd?

Ik zelf ben een voorstander van dat systeem.

Iedereen heeft nog een vrije keuze.
Met alle resect voor jouw mening maar ik vind niet dat je iemand per ongeluk donor moet laten worden.

Er zijn veel mensen die nu niet bezig zijn met donor.

Er zullen vast wel met dat systeem gevallen komen die per ongeluk donor worden en dat is onaanvaarbaar.

Je wordt leeggeroofd zonder toestemming.

Als er mensen graag donor willen worden zijn ze echt niet te lui om formulier in te vullen.

Er zullen ook wel mensen zijn die bv. de taal niet begrijpen.

Die zullen dus ook standaard donor zijn?

Dat is echt te zot voor woorden.

Het beste is gwn meer onderzoek naar kunst organen. of naar biotechlogische oplossing zoals opkweken van huid.

Mischien is het in de toekomst wel mogelijk om het op te kweken van een nier of zo.

Tot dan moeten we gewoon geduld hebben.

Laat iedereen gewoon donor worden als ze het zeker weten en niet door achterbakse manieren om nieuwe donoren te krijgen.
E.Desart

vinie007 schreef:Met alle resect voor jouw mening maar ik vind niet dat je iemand per ongeluk donor moet laten worden.

Er zijn veel mensen die nu niet bezig zijn met donor.

Er zullen vast wel met dat systeem gevallen komen die per ongeluk donor worden en dat is onaanvaarbaar.

Je wordt leeggeroofd zonder toestemming.

Als er mensen graag donor willen worden zijn ze echt niet te lui om formulier in te vullen.
Het is een afweging van belangen.

Er is een tekort aan donors of organen.

Stel jezelf de vraag hoe je zou redeneren wanneer je eigen leven of het leven van een geliefde hiervan afhankelijk zou zijn of worden.

In België is het systeem zo dat men je inderdaad kan gebruiken als donor als je geen enkel document hebt ingevuld, maar uitsluitend mits toestemming van bevoegde familieleden die een vetorecht hebben.

Ook in België moet je een eigen schriftelijke toestemming geven, wanneer je tegen de wil of wensen van de nabestaanden toch donor wil zijn en dus de mening van anderen niet bepalend wil laten zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_betreffen...ren_van_organen

Dit lijkt mij een goed systeem, dat nog steeds garandeert dat er geen organen gebruikt worden tegen de wil van diegenen die dit het meest aanbelangt.

Mensen zijn gemiddeld wel lui, en zullen zich vaak niet zonder op de ene of andere manier getriggerd te zijn met dergelijke documenten of dingen bezig houden.

Ik denk dat een groot percentage van mensen die door toeval of pech afhankelijk geworden zijn van donororganen het plots wel redelijk zouden vinden dat er meer donoren zijn door flexibeler systemen.

Het alternatief is gruwelijk: Of er zijn onnodige sterfgevallen veroorzaakt door een tekort en/of je hebt de voedingsbodum voor de handel in donororganen waar vraag en aanbod begint te spelen, wat medische zorg klassegevoelig maakt. Het leidt ook tot gruwelijke situaties in arme landen, waar arme mensen hun organen verkopen tijdens leven, vaak onder miserabele medische condities.

http://www.nrc.nl/achtergrond/article20131..._bij_kan_hebben

http://studenten.net/entertainment/student...nor_moeten_zijn

Een iets oudere studie:

http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender...mp;blobtype=pdf

Presumed consent to organ donation: 10 years' experience in Belgium

Paul Michielsen MD

J R Soc Med 1996;89:663-666
Eric
TessTheresia

Er zullen ook wel mensen zijn die bv. de taal niet begrijpen.
er kan toch voor worden gezorgd dat het begrijpelijk is, in meerdere talen.
en de mensen die het niet kan schelen? ze hoeven niet persé donor te zijn, maar ze hoeven ook niet persé niet donor te zijn.

Ik denk dat het eerder andersom is: mensen die het écht niet willen zullen niet te lui zijn.
De vrijheid om die keuze niet te hoeven maken wordt je ontnomen.
Ik zie niet in hoe dat nu anders is.. ik moet nu toch ook de afweging maken wil ik het wel of niet? als ik niet kies ben ik geen donor..
Daarom moet er gezorgd worden voor een goed systeem. Bovendien: is het wel aanvaardbaar dat er nu mensen onnodig sterven? omdat mensen simpelweg het formulier niet hebben ingevuld?
My mind tells me i'm wrong but my thoughts won't believe you. what will i do?

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”