nabob
Artikelen: 0

Re: Klassieke muziek

Bij klassieke filmmuziek moet ik direct denken aan John Williams (van o.a. Schindlers list en E.T, maar waarschijnlijk beter bekend van Jurassic Park, Harry Potter (eerste drie delen) Indiana Jones en natuurlijk Star Wars).
Wat vind je dan van Ennio Morricone?

Deze lijkt mij wel toepasselijk op het Wetenschapsforum:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Hij heeft natuurlijk veel moois geschreven. Er klinkt bovendien wel wat Bach in door. ;)
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.
Bart

Ennio Morricone behoort zeker tot de top.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
PeterPan

Of je Ennio Morricone als klassiek mag beschouwen is een kwestie van persoonlijke smaak.

Is Montovani klassiek?

Twijfelgevalletjes.
Toch kan ik zeer instemmend knikken wanner ik naar Glenn Gould zijn vertolking van de Goldberg Variationen luister.
Glenn Gould liet horen dat ook de even variaties (rustmomenten) in de Goldberg variaties, ook pareltjes zijn.

Bach sprak over een aria met 30 "veranderingen". Wat een eufemisme.

Zie hier de verrassende complexiteit van zo'n "verandering":

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Adpruys

Niet van die kille Bachmuziek op de late avond maar

and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Lapzwans

Ik luister graag naar harp.

Veertje

Ik luister graag naar harp.
Waarbij ik me dan toch afvraag, als ik de dames zo bekijk, of het je wel om de harp gaat (geintje! ;) ).

De meeste stukken die hierboven genoemd worden maken ook wel wat in mij los. Wat ik soms moeilijk te bepalen vind is de vraag WAAROM de stukken iets in me los maken. Sommige stukken trekken al gelijk na een bepaald aantal noten tranen bij me los, andere stukken hebben meer een soort analytische waardering bij me. Herkennen jullie dat?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Lapzwans

Waarbij ik me dan toch afvraag, als ik de dames zo bekijk, of het je wel om de harp gaat (geintje! ;) ).

Dat is slechts een leuke bonus :P
poloblue21

Leuk dat er nog zoveel mensen van klassieke muziek houden ;)

Zelf ben ik geen fan van "modern" klassiek, alleen de oude vind ik mooi:

-Moonlightsonata (Agitato presto), Ode an die Freude van L. Von Beethoven

-Faust Waltz van Charles Gounod

- Rondo a la turca van uiteraard mozart :P

- Piano sonata nr 16, de Allegro andante en rondo

-Antonio Vivaldi - Concerto per archi "Alla rustica
Klintersaas
Social:

poloblue21 schreef:-Moonlightsonata (Agitato presto), Ode an die Freude van L. Von Beethoven

-Faust Waltz van Charles Gounod

- Rondo a la turca van uiteraard mozart ;)

- Piano sonata nr 16, de Allegro andante en rondo

Wel, wel, je kent je klassiekers. Inderdaad allemaal toppers (alleen die laatste ken ik niet, die ga ik eens beluisteren).

Verder heb ik enkele weken geleden een waar pareltje ontdekt: de Csárdás van Vittorio Monti. Op YouTube zijn er uiitvoeringen met diverse instrumenten te vinden (viool, klarinet, trombone, tuba,...), ben ik verslaafd aan de pianoversie van Geoffrey Storm. Ik kan er uren aan een stuk naar luisteren. Klik en geniet:

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
PeterPan

poloblue21 schreef:-Faust Waltz van Charles Gounod

Zonder woorden:

Vivaldi ('Bach voor beginners'):

DePurpereWolf

Ensiferum schreef:Qua klassiek behoren de volgende zeker tot mijn favorieten:

Camille Saint-Saëns - Danse Macabre

Ludwig Von Beethoven - Symphonie 5, Mondscheinsonate, Für Elise

Clint Mansell - Lux Aeterna

Pyotr Tchaikovsky - Marche Slave

Edvard Grieg - In the Hall of the Mountain King
Ik ben ook een fan van klassieke muziek uitgevoerd door grote philharmonische orkesten. Op plaatsen lekker bombastisch, en op andere plaatsen erg zacht.

Ik heb thuis een 10 cd collectie liggen genaamd top 100 of classical music, waarin van 1600 tot 1928(Bolero van Ravel) Waarin vele grote namen langskomen.

Tot mijn droefenis staat daar Danse Macabre niet bij, ik kan dat niet uit staan. Ik denk wel dat mijn trips naar de Efteling als kind daar debet aan zijn.

Wilhelm Tell (Rossini) overture staat er trouwens ook niet bij, jammer genoeg.

Ik ben niet zo'n fan van klassieke muziek op piano of harp. Ik hou van blaasinstrumenten, en jammer genoeg komen die solo nooit goed over op joeptjoep.
anusthesist

Brad Mehldau heeft mooie interpretaties van Radiohead nummers gemaakt. Niet echt klassiek, maar wel fijn! (zag trouwens Yann Tiersen en Clint Mansell langskomen wat ook niet echt klassiek is, hoewel de definitie van klassieke muziek natuurlijk bijzonder arbitrair is)

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
poloblue21

Aan DePurpereWolf: Dit is dat liedje... Ik vind het erg mooi.. zeker omdat het zo snel is ;)

Concerto per archi "Alla rustica"

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="http://www.youtube.com/v/<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
ypsilon

Brad Mehldau heeft mooie interpretaties van Radiohead nummers gemaakt. Niet echt klassiek, maar wel fijn!
Die vind ik ook heel mooi ;)

Ik geloof dat hij ook een deel van de soundtrack van Eyes Wide Shut verzorgd heeft. Hmm... Yep! Vooruit, wat muziek uit die film:

Lala

Grote afwezige in dit topic vind ik tot dusverre Simeon ten Holt. De youtube-filmpjes zijn helaas niet zo heel geschikt, aangezien de meeste van de pianostukken die de man schreef, vrij lang zijn.

Hier toch een voorproefje van zijn bekendste stuk, waar hij ook een gouden plaat voor kreeg: het Canto Ostinato (75 minuten genieten!!)

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="http://www.youtube.com/v/<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object><object width="425" height="350"></param></param><embed src="http://www.youtube.com/v/<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

de rest is op youtube te vinden.
Appareo decet nihil munditia?

Terug naar “Sciencetalk café”