Ik zou het niet zo weten. Ook als je de vraag omdraait met bijvoorbeeld 'wie zou je het meest missen?' dan nog kom ik er niet uit. Er is de bekende canon van grote 'kanonnen' aan filosofen, en die hebben zo ongeveer het hele filosofische 'landschap' in beeld gebracht. Waarnaast anderen veel werk hebben verzet aan commentaar en 'fine-tuning', 'up-dating', enzovoort. En dat proces gaat nu nog door, met heel interessant ook de verwerking daarin van steeds de laatste ontwikkelingen in de wetenschap.
Dus ik weet niet precies wie het meest interessant is en waarom. Zeker niet als je daar ook nog de Oosterse filosofie bij betrekt. Of heel algemeen 'alles' wat mensen ooit aan wereldbeschouwelijks te berde hebben gebracht. Het is denk ik het 'hele verhaal' dat interessant is, de geschiedenis van de mens, en de ontwikkeling van de filosofie daarin.
Het is wel zo, en dan ga ik toch maar mee met de vraag, dat ik een zwak heb voor Heraclitus (of Herakleitos), de Duistere, maar die met heel weinig heel veel gezegd heeft, en waarvan reeds Socrates zei dat hij een diepte bereikt had dieper dan waar de duikers van Delos naar reiken (of iets in die trant). En dan gaat het over bijvoorbeeld de Logos, waar tegenwoordig ons denken over een 'Theorie van Alles' nog een erfenis van is, maar dan gaat het ook over 'Panta Rhei', het worden van 'alles', dat tegenwoordig weer eens zo in beeld komt met onderzoek naar chaotische processen, complexiteit en emergentie.
Het uiteengaande en het samenkomende en daaruit de schoonste harmonie - Heraclitus
En nu weer ontopic graag. Het gaat er hier niet om je wereldvisie uiteen te zetten, te zeggen wat filosofie voor jou is, of waarom jij jezelf als centraal punt ziet om filosofen te beoordelen. TS vroeg wie interessante filosofen zijn. Daarmee bedoelt ze (en dat lijkt mij nogal evident): Van welke filosofen is het interessant om iets te lezen, welke filosofen zijn vandaag nog relevant? Waarom? Etc.
Edit: De off-topicdiscussie waar ik hier naar verwees is inmiddels verwijderd.
@Theoriegeladen: Het staat je uiteraard vrij om er desgewenst een nieuw topic over te starten, waarin goed beargumenteerd verdergediscussieerd kan worden.