Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Pingel
Artikelen: 0

Energie uit warmte

Goeiedag mensen, ik ben nieuw op dit forum. Ik studeer zelf geen exact vak, maar ik intereseer me wel voor de beta-kant.

Ik denk zelf regelmatig aan het volgende:

Een straalkachel heeft elektriciteit (energie) nodig om koude lucht om te zetten naar warme. Oftwel, elektrische energie wordt opgezet in warmte energie.

In theorie is dit proces toch ook omkeerbaar? Dus warme lucht wordt omgezet naar koude lucht, waarbij elektrische energie vrij komt.

Wat ik dus eigenlijk bedoel is dat ik de energie die in de beweging van de deeltjes zit (warmte) wil afremmen en met deze energie elektriciteit opwekken.

Ik neem aan dat ik lang niet de eerste ben die aan zoiets heeft gedacht. Is zoiets al mogelijk? En waarom is zoiets niet of nauwelijks te realiseren, daar het een oplossing voor zowel de energieconsumptie en de opwarming van de aarde kan zijn? Alhoewel het de vraag is of er een relatie bestaat tussen de mens en globale opwarming, doch dit terzijde.
Kabouter

Re: Energie uit warmte

Tuurlijk kan dat en zo wordt het ook gebruikt, je hebt alleen een groot temperatuurverschil nodig om dit goed te kunnen benutten.

Voorbeeld is een turbine. Hierbij wordt stoomdruk omgezet in beweging waarmee elektriciteit opgewekt wordt.

De druk van stoom is een maat voor de temperatuur van dat stoom.

Tweede voorbeeld is een koelkast (ja die gebruikt stroom). Maar deze haalt wel degelijk energie uit de producten die jij in je koelkast bewaart. De warmte die aan de achterkant van je koelkast geproduceerd wordt is groter dan de energie die je er aan elektriciteit instopt.

Anders gezegd: als je een koelkast met de opendeur naar buiten zou plaatsen en de radiator aan de achterkant zou gebruiken om je kamer te verwarmen dan spaar je dus energie uit en koel je de buitenlucht af.

Dit heet een warmtepomp en die heeft dus een rendement van meer dan 100%
Kabouters bestaan niet
rwwh

Ik moet even corrigeren: We kunnen wel elektrische energie omzetten in warmte maar dat kan beslist niet andersom.

Wat Kabouter zegt kan wel, maar dat is iets heel anders: we kunnen elektriciteit maken door gebruik te maken van warmte hier en kou daar, door warmte van hier naar daar te laten stromen.

Het is HEEL FUNDAMENTEEL om deze twee processen te onderscheiden!

De achterliggende natuurwet is de tweede hoofdwet van de thermodynamica, die vertelt dat de wanorde van het heelal bij elk spontaan proces toeneemt, en in GEEN geval kan afnemen. Alleen afkoelen van een plek in het universum zou tegen deze regel zijn. Wat dus wel kan is een warme plek afkoelen en tegelijk een koude plek verwarmen.
Kabouter

Klopt wel wat je zegt, lees de eerste zin van mijn post nog maar eens.

Maar je moet entropie natuurlijk niet verwarren met temperatuur.

Sterker nog: als het te koud is in je keuken, werkt je koelkast niet!
Kabouters bestaan niet
Ponyhaar

Ik moet even corrigeren: We kunnen wel elektrische energie omzetten in warmte maar dat kan beslist niet andersom.
Zoals ik ook al elders op dit forum gepost heb, denk ik dat het WEL moet kunnen.

Diverse universiteiten in Canada en USA zijn hier overigens al mee bezig.

Alles wat warmte bevat ,zendt infrarode straling uit, waardoor het afkoelt.

Vandaar dat het 's nachts onder een heldere hemel zo koud wordt, deze straling ontsnapt dan en alle voorwerpen verliezen daardoor thermische energie.

Straling echter, is een electromagnetische golf die in staat is een spanning in een geleider op te wekken, vgl de ontvangst van radio en TV.

Voor een infrarode golf is de golflengte zeer kort, de ontvangst-antenne zal daarom slechts enkele honderden nanometers lang moeten zijn, wat met de moderne technologie zonder meer mogelijk is.

Op deze wijze kan er een onbeperkte hoeveelheid electriciteit worden opgewekt uit de latent overal aanwezige warmtebronnen.
Pingel

Alles wat warmte bevat ,zendt infrarode straling uit, waardoor het afkoelt.

Oke, bedankt voor de reacties. Dus als ik het goed begrijp wordt warmte-energie omgezet in infrarode straling. Is het dan zo dat andere stoffen dezelfde ir-straling dan weer om kunnen zetten naar warmte? (Hier doel ik dus nog niet direct op).

En onder welke omstandigheden zendt een stof dan ir-straling uit?
aaargh

Ponyhaar schreef:Alles wat warmte bevat ,zendt infrarode straling uit, waardoor het afkoelt.

Oke, bedankt voor de reacties. Dus als ik het goed begrijp wordt warmte-energie omgezet in infrarode straling. Is het dan zo dat andere stoffen dezelfde ir-straling dan weer om kunnen zetten naar warmte? (Hier doel ik dus nog niet direct op).

En onder welke omstandigheden zendt een stof dan ir-straling uit?

Inderdaad, als fotonen met een IR-frequentie op voorwerpen botsen dan verdwijnen ze en geven hun energie af als warmte.

Een object geeft IR-straling af als het verwarmt wordt. Hoeveel straling kan afgeleid worden uit Plancks-formule

Terug naar “Natuurkunde”