PascalR
Artikelen: 0

[natuurkunde] center of percussion

Hoi allemaal,

In mijn natuurkundeboek kwam ik de volgende vraag tegen:

Een honkbalknuppel ligt in rust op een wrijvingloos oppervlak. Totale lengte vd knuppel = 0.9m, lengte van het handvat tot het massamiddelpunt = 0.6m, de massa vd knuppel is 0.8 kg en het traagheidsmoment rond het massamiddelpunt is 0.0530 kgm².

De knuppel wordt geraakt door een bal, impuls J. Nu is de vraag op welke afstand x de bal de knuppel moet raken zodat het uiteinde van de knuppel in rust blijft.

Nu is bekend dat

J = mΔvcm

ΔL = J(x−xcm)

En hieruit volgt dat Δω = ΔL / I. Tot zover was ik gekomen maar hier liep ik vast en pakte ik uiteindelijk de uitwerking erbij, waarin het volgende stond:

The change in velocity of the end of the bat will then be Δvend = Δvcm - Δω * xcm

Deze vergelijking snap ik niet, het vervolg is relatief eenvoudig want als dit bekend is kun je Δvend op 0 stellen en na invullen de waarde van x bepalen.. maar waarom geldt deze vergelijking?

Alvast bedankt!

Pascal
Jan van de Velde
Moderator

Re: [natuurkunde] center of percussion

iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Phys

Re: [natuurkunde] center of percussion

Volgens mij is de vraagstelling (zoals door jou gegeven) niet volledig. We weten bijv. niet hoe de bal de knuppel raakt, waarschijnlijk loodrecht? En met "het uiteinde blijft in rust", wordt er dan bedoeld dat dat knuppel om het uiteinde gaat roteren? Verder zijn je symbolen me ook niet allemaal duidelijk (I, traagheidsmoment?)

Misschien heb je hier iets aan: de totale snelheid van de knuppel wordt gegeven door de som van de snelheid van het massamiddelpunt, en de rotatiesnelheid. Dus
\(v=v_{cm}+\omega r\)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Terug naar “Klassieke mechanica”