Hoe zou de wereld uitzien zonder 'geregelde' macht? Zouden we dan als dinosaurus moeten leven?
Aan natuur denk ik aan het leven zelf , en overleven zit in onze aard
Ervan uitgaande dat de volgende begrippen een, om hopelijk een duidelijk antwoord te geven, een vereenvoudigde definitie is voor de begrippen natuur en natuurlijke balans:Uitgaande van de veronderstelling dat alles natuur is en wij dus ook. En dat de natuur van nature in balans is ontstaat er een probleem.
Het egocentrische is dat we geneigd zijn om te stellen dat we de natuur kapot maken. Hiermee wordt volgens mij meestal bedoelt dat we enerzijds organismen uitroeien waar we zelf een waarde aan hebben gegeven en anderzijds dat we onze eigen habitat aan het veranderen zijn waardoor er een moment komt dat we er zelf niet meer kunnen leven.scrymm schreef:Ik probeer je te volgen, en als ik het goed begrijp komt het hierop neer:
Er is geen disbalans, disbalans is een mis-perceptie van ons egocentrisch beeld, want want is (hoe het nu is), is hoe het moet zijn, anders zou het niet zo zijn. Er is geen sprake van overheersing, dingen zijn er niet voor Ons, maar dingen zijn er, waardoor wij er zijn.
De menselijke intelligentie is niet ontwikkeld om de consequenties te overzien van een populatie van meer dan zes miljard mensen of zelfs maar van een stad of dorp. De mens is mijns inziens geëvolueerd om in kleine populaties te leven van enkele tientallen mensen. De exorbitant grote populaties zijn slechts van de laatste 2 a 3000 jaar. Onze hersenen zijn eenvoudigweg niet gemaakt om problemen als het systematisch vernietigen van onze habitat te bevatten. We kunnen het hooguit beredeneren.Waarom verwerp ik je macht-theorie. Vuur heeft ons inderdaad macht gebracht. Maar hoe kan het dat wij op een bepaald moment op zoek zijn gegaan naar macht, zonder macht zouden we misschien wel beter af zijn geweest. Macht zou de oorzaak kunnen zijn geweest maar dan is mijn wezenlijke vraag niet beantwoord. Ik wil namelijk niet weten waardoor het komt dat wij ons zo ontwikkeld hebben, maar veel meer hoe het mogelijk is. HOe hebben wij kunnen vervallen voor de verlokkingen van uitgaande hiervan, de macht. Hoe kan het dat het 'ons eigen' is om daarvoor gevallen te zijn. Terwijl we daar op de lange termijn misschien wel meer schade dan goed mee hebben gedaan.
Het klopt.Klopt dit?
Voor een antwoord kan ik opnieuw teruggrijpen op het verleden en op het leven. Het leven heeft zich vanaf haar allereerste prille bestaan vaak gesteld gezien tegenover onoverkomelijke problemen, maar heeft tot nu toe altijd kunnen omgaan met deze problemen(ik vat het even niet op als een probleem dat deze eerste eencelligen niet in staat waren een buskaartje te kopen of rijbewijs te halen, het gaat allemaal stapsgewijs). Tot nu toe is het leven het einde altijd voor gebleven, door zich te schikken naar de omgeving(merk het dualisme op in dit schikken!).en zoja, mijn vervolgvraag:
Uitbouwend op deze analyse, wij zijn er dus doordat andere dingen zijn, we zijn resultaat/gevolg, ipv onderwerp. Als wij onszelf dus niet meer belangrijker zouden vinden an datgeen waarop ons bestaan is geent dan zou het probleem volgens jou opgelost zijn? En hoe is het dan mogelijk dat wij, met al onze intelligentie niet in staat zijn dit in te zien?
Juist vanwege je nauwkeurige post, kijk ik wat kritischer naar deze uitspraak. Het aantal soorten organismen is niet gelijk. Er zijn meer lammeren dan leeuwen. Snap wel wat je bedoelt, namelijk dat de verhoudingen hetzelfde blijven. Je bekijkt het dan vanuit een ecologisch perspectief. Natuurlijke balans is dan dus ecologisch verantwoord.een situatie waarbij het aantal soorten organismen gelijk blijft en het aantal van elke soort gelijk blijft.
Wat ik me afvraag is hoe jij de destructieve neiging verklaard vanuit het egocentrische.Het egocentrische is dat we geneigd zijn om te stellen dat we de natuur kapot maken. Hiermee wordt volgens mij meestal bedoelt dat we enerzijds organismen uitroeien waar we zelf een waarde aan hebben gegeven en anderzijds dat we onze eigen habitat aan het veranderen zijn waardoor er een moment komt dat we er zelf niet meer kunnen leven.
Natuurlijke balans is, zoals ik daar in mijn vorige bericht uitleg aan gaf, een stabiele situatie. Als deze utopische situatie zou bestaan zou je inderdaad een lijstje kunnen maken met we hebben 20 diersoorten, van de schapen hebben we er 13 stuks, van de leeuwen 3 stuks, etc. en op elk ander moment zouden deze getallen precies hetzelfde zijn.Natuurlijke balans is dan dus ecologisch verantwoord.
Het destructieve zit hem er in dat de mens natuurlijke begrenzingen om zich heen kan opschuiven. Zo heeft landbouw plaats gemaakt voor jagen verzamelen omdat men met meer mensen op een vierkante kilometer kon gaan wonen. En ook tegenwoordig zoeken we nog steeds naar nieuwe oplossingen om deze grens op te schuiven.Wat ik me afvraag is hoe jij de destructieve neiging verklaard vanuit het egocentrische.
Ik deel deze gedachten met je. Toch denk ik dat je balans ook juist mag opvatten als die idealistische situatie, juist omdat zij op een andere manier nergens op slaat. Als de natuur uit balans is, mag je dus spreken van een ongunstige situatie voor de mens. Vervolgens heb je dan alsnog de conclussie dat er al sinds het bestaan van de mens spraken is van die ongunstige situatie. De dood heeft niet een aanwijsbare oorzaak in het bestaan van de mens, maar hoort bij het leven; is het einde van het leven en dus van de mens. Dit is tot nu toe altijd zo geweest en in feite is de natuur dus juist nog in balans, leven en dood horen nog steeds zo bij elkaar als ten tijde van het eerste leven en de eerste mens.En ik denk niet dat de mens, of welk ander wezen ook in staat is om te bepalen hoe de natuur 'normaal' is, hoe de natuur is als het in balans is. Simpelweg omdat dat te subjectief is, en niet objectief vast te leggen valt.
Kan wel zo zijn, maar hoeft niet per definitie.Is balans dan niet in ons voordeel?
Precies, vanuit menselijk perspectief dat wilde ik er (het stukje dat je citeerde) ook ongeveer mee zeggen. En als je vanaf daar verder redeneert kan de mens als geheel nooit een verstorend onderdeel van de natuur zijn. (Volgens mijn redenatie dan.) We kunnen natuurlijk fouten maken, maar de natuur is nooit ideaal zonder de mens, simpelweg omdat de mens dan niet aanwezig zou zijn om het mee te maken. Het is dus naar mijn inzicht praktisch onmogelijk om een ideale natuur te creëren zonder dat de mens daarin aanwezig is. Wat de mens natuurlijk wel kan doen is van zijn fouten leren om de natuur iets 'mooier' te maken. En daarin kan de mens zichzelf in de weg zitten, maar als het om de één of andere reden niet mogelijk is voor de mens om het ideaalbeeld te realiseren betekent dat volgens mij dat het ideaalbeeld al bereikt is aangezien een ideaalbeeld zonder mensen volgens mijn logica niet mogelijk is. Maar er kan nog het één en ander schorten aan mijn logicaGrettir schreef:Ik denk niet dat natuurlijke balans gelijk hoeft te zijn aan "hoe het er uit moet zien".Razerwint schreef:
Als je zegt dat de mens de natuur verstoord moet je er dus eerst vanuit gaan dat de natuur een bepaalde balans kent. Je moet er dus vanuit gaan dat de natuur er op een bepaalde manier uit moet zien.
Dat de mens de natuur verstoord klopt alleen vanuit menselijk perspectief. Dat verstoren is overigens maar relatief 100 jaar geleden vonden we het een goede ontwikkeling om "woeste gronden" om te zetten in prachtige landbouwgrond.
Inderdaad, maar desondanks een bijzondere prestatie. De wereld in zo'n korte tijd zo veel veranderen.De mens dus als voorlopig nog maar een soort bliep in de grote gang der dingen.
12.000 jaar geleden met het ontstaan van landbouw.Wanneer is die verstoring begonnen?
Ik denk niet dat we het voor elkaar krijgen dat we onszelf totaal uitroeien. Verwacht eerder een decimatie van de mensheid.En zal zich dit alles in de komende eeuwen accomoderen naar een situatie die duurzaam leefbaar is? Dat is nog maar de vraag. Het hele mensensysteem kan ineenstorten, kan terugvallen naar een soort feodale premoderne toestand of nog erger. Maar het kan ook zijn dat we bijtijds de alarmbellen signaleren, om dan met bijvoorbeeld de inzet van heel veel slimme technologie die hele toestand een gunstige wending te geven. En het kan ook zijn dat we aspecten gaan zien van beide scenario's.