Het correcte NLse woord adviesraad bevat twee synoniemen.
Bestaan er meer van dat soort woorden en
bestaat er een verzamelnaam voor?
Moderator: Rhiannon
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1384/Van Dale Hedendaags Nederlands (2006)
bw. 1 vroeger dan men zou verwachten, syn. alreeds, reeds
Dat zijn geen synoniemen maar gewoon dezelfde woorden die dubbel worden gebruikt.hiv-virus (human immunodeficiency virus), ISBN-nummer (International Standard Book Number), LCD-scherm (liquid crystal display), dattape (digital audio tape), ADSL-lijn (asymmetric digital subscriber line), B-Fast-team (Belgian First Aid and Support Team), cd-schijfje (compact disc), pms-syndroom (premenstrueel syndroom), bommoeder (bewust ongehuwde moeder), STER-reclame (Stichting Etherreclame), RAM-geheugen (Random Acces Memory), gps-systeem (global positioning system)
Lijkt me wel ja. Kijk aan, de Van Dale neemt het dus wel op. Neemt niet weg dat ik het bijzonder lelijk vind.Hmmm, is dat dan nieuw?
Dat zijn geen synoniemen maar gewoon dezelfde woorden die dubbel worden gebruikt.
Deze komen in de buurt
Zo zijn er erg veel. Dit zou ik dan ook - no offence - zelfs niet in de buurt willen noemen. Het voorvoegsel voegt gewoonweg niets toe, maar er is nergens sprake van synoniemen.ypsilon schreef:Maar ik heb nog wat (ook in de buurt maar niet helemaal wat we zoeken):
Bijstimuleren
None takenZo zijn er erg veel. Dit zou ik dan ook - no offence - zelfs niet in de buurt willen noemen.
Je hebt natuurlijk gelijk.Het voorvoegsel voegt gewoonweg niets toe, maar er is nergens sprake van synoniemen.
Doet me denken aan "recursieve acroniemen", zoals Wine=Wine Is Not an Emulatorypsilon schreef:Edit: Deze komen in de buurt:
hiv-virus (human immunodeficiency virus), ISBN-nummer (International Standard Book Number), LCD-scherm (liquid crystal display), dattape (digital audio tape), ADSL-lijn (asymmetric digital subscriber line), B-Fast-team (Belgian First Aid and Support Team), cd-schijfje (compact disc), pms-syndroom (premenstrueel syndroom), bommoeder (bewust ongehuwde moeder), STER-reclame (Stichting Etherreclame), RAM-geheugen (Random Acces Memory), gps-systeem (global positioning system)