Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Frank P
Artikelen: 0

[economie] micro-, meso- en macro-econonmie

Hallo,

Ik heb voor school een opdracht waarbij we krantenkoppen moeten indelen naargelang ze betrekking hebben tot micro- meso en macro-economie. Nu heb ik bij deze begrippen enkele bedenkingen.

Bijvoorbeeld: België heeft derde hoogste belastingsdruk.

Een krantenkop als deze kan je toch zowel bij micro- als macro-economie indelen? Want het gaat over een algemeen beeld over een land, wat dus macro-economisch is, maar het gaat ook over belastingen, en belastingen worden betaald door de belastingbetaler, wat dus ook betrekking heeft tot micro-economie?

Een ander voorbeeld: Olie duurder, dollar goedkoper.

Hierover kan je toch ook discussiëren: veranderende prijzen hebben zowel invloed op apparte huishoudingen (micro), bedrijfstakken en sectoren (meso), en overheden (macro).

Kan ik besluiten dat de begrippen micro- meso- en macro-economie subjectief zijn, en afhangen van hoe men een situatie (of krantenkop) interpreteert? Of sla ik de bal geheel mis?
Adpruys

Re: [economie] micro-, meso- en macro-econonmie

De voorbeelden die je noemt zou ik onder macroeconomie plaatsen. Micro-economie is bedrijfseconomie. Wat meso-economie is weet ik niet.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
GRBB

Over het artikel België heeft derde hoogste belastingsdruk, is dit volgens mij zeker macro-economie, want het is iets op nationaal niveau. Dat Belgische bedrijven hier ook 'iets van voelen', is dus evident, maar dit maakt het nog geen micro-economie, want alle Belgische bedrijven hebben hier 'last' van. Overheidsbestedingen (belastingen) worden overigens ook in de macro-economie bestudeerd.

Ook het artikel over Olie duurder, dollar goedkoper lijkt me er één dat slaat op de macro-economie. De wisselkoersen wordt eerder bestudeerd in de macro-economie, terwijl vraag&aanbod eerder in de micro-economie bestudeerd wordt. Toch lijkt het me eerder macro economie, de hoogte van de wisselkoers is de essentie van dit artikel (denk ik toch) en dit is macro-economie).
ramon.custers

Frank P schreef:Hallo,

Ik heb voor school een opdracht waarbij we krantenkoppen moeten indelen naargelang ze betrekking hebben tot micro- meso en macro-economie. Nu heb ik bij deze begrippen enkele bedenkingen.

Bijvoorbeeld: België heeft derde hoogste belastingsdruk.

Een krantenkop als deze kan je toch zowel bij micro- als macro-economie indelen? Want het gaat over een algemeen beeld over een land, wat dus macro-economisch is, maar het gaat ook over belastingen, en belastingen worden betaald door de belastingbetaler, wat dus ook betrekking heeft tot micro-economie?

Een ander voorbeeld: Olie duurder, dollar goedkoper.

Hierover kan je toch ook discussiëren: veranderende prijzen hebben zowel invloed op apparte huishoudingen (micro), bedrijfstakken en sectoren (meso), en overheden (macro).

Kan ik besluiten dat de begrippen micro- meso- en macro-economie subjectief zijn, en afhangen van hoe men een situatie (of krantenkop) interpreteert? Of sla ik de bal geheel mis?
Micro-economie betreft alleen individuele bedrijven (een bedrijfseconomie).

Meso-economie betreft een gehele bedrijfstak, bijvoorbeeld de autobranche o.i.d.

Macro-economie betreft de economie in zijn geheel, echter hoeft dit niet de gehele wereldeconomie te zijn, de Nederlandse economie is namelijk ook een voorbeeld van macro-economie.

Ga bij het beantwoorden van deze vraag eens na of de betreffende maatregelen/gebeurtenissen zich voordoen in de economie in zijn geheel (macro-economie), in een specifieke bedrijfstak (meso-economie) of in enkel en alleen een bedrijf (micro-economie). Ik denk dat je er met dit advies wel uit komt.

Als ik fouten heb gemaakt mag hier natuurlijk op gewezen worden, ik wil namelijk alleen een feitelijk juiste bijdrage leveren.

Terug naar “Politicologie en Economie”