Anonymous
Artikelen: 0

Re: Wormgaten

Ik stel voor dat jullie eens een boek gaan lezen i.p.v. hier de éne domme uitspraak na de andere te doen. 'De kosmische symphonie' zal jullie al een heel eind op weg helpen met het vraagstuk omtrend het scheuren van de ruimte en het bestaan van zwarte gaten.

Veel plezier ermee.
Red BoriZ

Dat wil zeggen: je moet niet alleen kneden maar echt scheuren maken in de ruimte en stukken "aan elkaar plakken".

Wacht even. Kan het dan niet zo zijn dat alles een groot wormgat is, want in feite zit alle ruimtes aan elkaar geplakt.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick
Rogier

Rogier schreef:Dat wil zeggen: je moet niet alleen kneden maar echt scheuren maken in de ruimte en stukken "aan elkaar plakken".
Wacht even. Kan het dan niet zo zijn dat alles een groot wormgat is, want in feite zit alle ruimtes aan elkaar geplakt.
Ik bedoelde eigenlijk op een andere manier scheuren en plakken. Beetje lastig uit te leggen, het gaat om een topologische verandering. Er zijn 2 manieren om de vorm van een object te veranderen, namelijk alleen duwen en kneden, of ook echt stukken aan elkaar plakken die eerst los van elkaar waren, en gaten maken (het omgekeerde van plakken).

Denk je in dat je één massieve klomp klei hebt. Deze is topologisch gezien gelijk aan een bol, en een cubus, en een cylinder, en een U-vorm (ga maar na, je kunt ze allemaal maken door enkel wat in te drukken en uit te deuken). Maar niet een donut, of een 8-vorm. Je moet je voorstellen dat als je in een bol of kubus o.i.d. zit, dat je een elastiek of een lus van touw hebt, die lus kun je altijd aantrekken tot hij "nul" wordt, je kunt hem nergens omheen strak trekken. Ook al rol je je bol plat tot een cylinder en maak je er een zig-zag vorm van (zoiets: //// :shock: ) dan kun je daarbinnen nooit een touw ergens strak omheen trekken. In een donut kan dat wel.

Zo'n soortgelijk verschil moet je aanbrengen in onze ruimte om een wormgat te maken. Enkel duwen en trekken is niet genoeg, je moet echt een nieuwe verbinding/overlapping tussen twee punten creëren die er eerst niet was.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Anonymous

Worden wormgaten niet gemaakt nadat een ster implodeert? Er wordt een soort vacuüm gemaakt voor enkele ogenblikken waardoor 2 punten op 1 plaats komen. *= punt in de ruimte O=imploderende ster

* O * => * O * => *
Bean

Volgens mij zei einstein dat wormgaten wel mogelijk zijn. Er was inderdaad iets met zwarte gaten. Maar volgens mij waren er meerdere manieren. 1: Er zijn 2 rechte kurven die moeten worden afgebogen zodat ze elkaar kruisen.

2: Er moet heel veel materie in 1 zwart gat verzameld worden.

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...
oenuh

Oftewel we zullen het heelal nooit echt bergrijpen! :wink:
Jekke

wat heb je daar nu aan?
Anonymous

een van de theorieën van wormgaten is de volgende: Vergelijk het heelal met een blad papier, jij staat in punt A en je wil naar punt B, de kortste afstand is dan niet een rechte lijn van A naar B, Als je het blad toeplooit en zo punt A naar punt B brengt, dan wordt die afstand plots zeer klein en het wormgat maakt dan de verbinding tussen die 2 punten. Ik vind dat persoonlijk een hele goede uitleg voor een wormgat maar 1 ding mag je niet over het hoofd zien. Dat blad papier heeft maar 2 dimensies en door het te plooien maak je gebruik van een 3de dimensie. Bij het heelal vertrek je van 3 dimensies en om het te plooien heb je dus een 4de dimensie nodig. Einstein zei ooit: "Imagination is more important then knowledge". Als er hier iemand een omschrijving kan geven van die 4de dimensie, dan is die persoon volgens de normen van Einstein nen hele slimme mens.
De groene hond

Dan zou je de 4e dimensie dus eigenlijk als onbeperkt tijdreizen kunnen noemen? Of moeten daar weer nieuwe natuurwetten voor bedacht worden?

Best interessant die dimensie theorieën, het werk van meneer Hawking is dan ook super leuk, als je je daarvoor interesseert. :shock: DUH! 8)
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton
Anonymous

Ik wil er aan toevoegen dat wormgaten tot op heden enkel een wiskundige afleiding zijn binnen de algemene relativiteitstheorie. Er bestaat dus nog geen enkel bewijs voor het bestaan ervan. Het kan sdus ook zijn dat deze wiskundige oplossing natuurkundig gezien onzinnig is en dat zwarte gaten dus niet bestaan. Al wie vraagstukken met tweedegraadsvergelijkingen heeft opgelost zal wel begrijpen wat natuurkundig onzinnige oplossingen betekenen.

Natuurlijk bestaan er zwate gaten. Dat is bewezen. Er is trouwens ook een sterk vermoeden dat er een superzwartgat in het midden van onze melkweg is.
peterdevis

Beste gast,

Misschien eerst eens lezen waarover ik het heb. Wormgaten en zwarte gaten zijn niet dezelfde objecten.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
richel_richel

om even de zwarte gaten en de wormgaten erbuiten te houden, maar te focussen op de snelle verplaatsing over een grote afstand.

Zou het niet mogelijk zijn dat door bepaalde sterren of andere verschijnselen er punten kunnen ontstaan waar ontzettend veel zwaartekracht op speelt. Zodat als je jezelf met een ruimteschip daarbij in de buurt komt zou begeven je met een ontzettende snelheid (boven de lichtsnelheid) zou verplaatsen naar een ander punt, ligt er maar net aan waarheen de zwaartekracht je dan trekt.

Hoewel je niet meteen zou verdwijnen. Maar hoe dichter je bij het aantrekkingspunt komt hoe sneller je zou gaan. Zou het dan niet mogelijk zijn dat je idd een snelheid sneller dan het licht kan bereiken? want dan zou je vrijwel onzichtbaar zijn. en kan alles idd ook opgeslokt worden in zo'n punt en er bij het andere punt weer uitkomen.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.
Mart1jn

je kan niet sneller dan het licht, dan zouden die hemellichamen die jij bedoelt een oneindige hoeveelheid zwaartekracht moeten genereren, iets wat niet kan he.

en een wormgat is niet hetzelfe is als een zwartgat.

en een wit gat moet je je anders voorstellen. wat de opener van dit topic bedoelde met een wit gat is denk ik, het gat waar al het opgeslokte weer naar buiten komt, andere kant van het zwarte gat dus.

en volgens mij zijn wormgaten best wel bullshit. de enige theorie die ik ervan geloof is dat ze meerdere universums aan elkaar klikken zeg maar.

en ik geloof ook niet in witte gaten. ik heb eens een boek gelezen van een russchische geleerde. en op het moment dat je een zwart gat ingaat, dan gaat de tijd stil staan, oftewel, je zult nooit in het zwarte gat belanden. lijkt me dan raar als je er zelfs doorheen kan reizen om er vervolgens op een andere plek uit te komen.

wat wel kan volgens einsteins theorie is het dubbelvouwen van de ruimte.

als dit: ______ zeg maar de afstand in de ruimte is die je moet overbruggen, dan kan je het dubbelvouwen tot dit:

||

||

->

als je er dan doorheen reist zoals de pijl aangeeft, dan leg je dus een veel kortere afstand af. zo kan je wel in 1x een hele grote afstand afleggen. terwijl je dus maar zo'n stukje hoeft af te leggen: _
OneStepForward

Maar hoe wil je dat dubbelvouwen voor elkaar krijgen?

(trouwens, is dat "warp" ?)

Dat wormgat idee is best aardig.

De ruimte is een appel, maak je een tunneltje er door heen en je komt in een andere ruimte en/of tijd terrecht. Net als een worm die zich door een appel heen eet zeg maar.

Leuk verzonnen, maakt si-fi series weer wat leuker. (Hawking kreeg zelfs een bijrolletje in Star Trek.)

Maar gezien het gebrek aan bewijs gooi ik het maar voor 't gemak op één hoop niet-het-tegendeel-bewezen fictie.
Mart1jn

volgens mij is dat inderdaad warp.

ik weet niet hoe je het wil doen, daarvoor moet je einsteins theorie kennen.

maar ik weet wel dat er een waanzinnige hoeveelheid energie voor nodig is. maar niet oneindig veel, dus het kan.

en die energie kan alleen verkregen worden door anti-materie en materie.

daarom word dat ook vaak in sci-fiction series als brandstof gebruikt.

niet eens onmogelijk dus..

Terug naar “Ruimtefysica”