hallo,
in mijn huiskamer staat een tropisch zoetwater aquarium. Om de plantjes daarin van voldoende koolzuur (CO2) te voorzien, gebruik ik een elektrolyse apparaat bestaande uit een koolstof plaat en een RVS plaat.
Aan de RVS plaat wordt H2 gegenereerd, aan de koolstof plaat wordt CO2 gegenereerd.
De RVS plaat raakt na een tijdje bedekt met een witbruinig laagje. Ik ga ervan uit dat dit vnl. Calcium is.
De geleidbaarheid van het water wordt door dit gebruik langzaam minder. De hoeveelheid HCO3- wordt ook langzaam minder. Ik ga er dus van uit dat CaCO3 wordt omgezet in Ca(OH)2 en CO2.
Tot zover mijn aannames.
In het water is opgelost Calcium, Magnesium, Natrium en Kalium in meetbare hoeveelheden. Daarnaast ook Ijzer, Mangaan, Zink etc. Dit zijn echter sporen elementen.
De opgeloste zuur ionen zijn : H2CO3, H2S, H2SO4, HNO3, HCl, H3PO4
Wat ik nu graag wil weten is het volgende. De koolstof plaat wordt langzaam verbruikt waarbij de koolstof met met zuurstof CO2 vormt. Echter ook een belangrijk deel van het opgeloste HCO3- wordt omgezet in CO2. Dat kan ik meten.
Wat gebeurt er nu eigenlijk bij die koolstof plaat? Waarom verdwijnt het HCO3-?
Wat gebeurt er bij de RVS plaat? is het inderdaad Calcium hydroxide - vermengd met Mg, Mn, Fe enz - wat er neerslaat en hoe zit dat dan? Wat slaat er eerst neer en wat helemaal niet?
Hoe komt het dat de geleidbaarheid van het water zakt?
Ik hoop dat een van jullie me kan helpen, 35 jaar geleden heb ik enkele jaren scheikunde op de middelbare school gehad. Ik ken derhalve het principe van elektrolyse maar daar houdt mijn kennis op?
groetjes, Hans