Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Bart
Artikelen: 0

Re: Mens in Vacu

Hangt ervan af in welk vacuum je sterft.
Bestaan er verschillende soorten vacuums?? Leeg is toch leeg, of heb je verschillende soorten 'niets'?

Edit: Ik weet niet wat er nu mis gaat, maar dit bericht is niet van Bart, maar van mij: Cassanne!
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Mrtn

Ik denk dat ik gelezen heb dat het ging om het vacuum van ´de ruimte´ - niet ´een ruimte´ en vandaar de kou. Zo te zien hebben meerdere mensen het zo gelezen.

Verder is er voor het koken van water niet de hitte nodig die je denk, Vortex.

Water kookt in huis-tuin-keuken omgeving bij 100 graden Celsius. Dat heeft te maken met de luchtdruk, want koken is niets anders dan de overgang van vloeibaar naar vast. Voor die overgang moet je het water een bepaalde hoeveelheid energie meegeven. Dat is de 100 graden Celsius die het moet worden.

Als je een lagere omgevingsdruk hebt (mount everest), hoef je het water minder energie mee te geven voor de overgang naar gas: nog maar 70 graden Celsius.

Dit kun je doortrekken tot in een vacuum: daar kookt water al.. bij alles boven nul graden. Wamer krijg je het ook niet omdat de energie (warmte) die je in het water stopt, met het gasvormige mee gaat. Dat geldt voor al het kokende water: warmer dan wanneer het kookt krijg je het niet.

De andere kant op geldt het omgekeerde: als je de omgevingsdruk verhoogt (stoomketel, snelkookpan), kookt het water pas bij een hogere temperatuur.

Er geldt: verdampen kost energie en condenseren geeft je diezelfde hoeveelheid energie weer terug trouwens

..dit is niet helemaal zuiver, maar misschien dat het je net dat beetje inzicht geeft.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Stephaan

De onderwerpen die op 25/2 door Noa aangegeven zijn (Mens in vacuum) en door Kimberlyian op 5/3 (Mens implodeert) gaan over hetzelfde Kunnen ze door de moderator samen gevoegd worden?
Anonymous

Volgens een wetenschapper bij Nasa - Johnson Space Center - kan een half minuutje niet echt veel kwaad op de langere termijn, zolang je je adem maar niet inhoud. Geen explosies, geen kokend bloed en geen bevriezing.

http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_astr...ers/970603.html
Stephaan

op de aangereikte site lees ik dat na 14 seconde een man het bewustzijn verloor en na 2 minuten ben je waarschijnlijk dood

Dus toch maar een beetje voorzichtig zijn Do not try this at home
Stephaan

Gast schreef

Lijkt mij een beetje onzin. Een oog is gevuld met vloeistof en deze oefent geen druk uit op de binnenkant van de oogbol. Als de luchtdruk wegvalt gebeurd er dus niets. De vloeistof in het oog gaat ook niet koken, de vloeistof staat immers niet in direct contact met het vacuum gedeelte.

In elke cel en in elke open of gesloten holte (gevuld met een gas of met een vloeistof) van het lichaam op aarde is de druk gelijk aan 1 atmosfeer. Akkoord er is geen of verwaarloosbare overdruk ten opzichte van de buitenwereld op aarde, zolang je niet in een vakuum zit natuurlijk. Maar daar wordt de toestand anders. De oogbal heeft wel degelijk een paar openingen (oogzenuw, en voor andere openingetjes moet je bij de oogarts zijn) Wat er dan in je oogbal zit heeft een (over)druk van 1 atm ten opzichte vh vakuum en wil eruit.

Zelfs al waren er geen openingen dan was er nog een drukverschil binnen en buiten de oogbal van één atm en dat zal toch wel iets doen aan die oogbal
Kabouter

Een overdruk van 1 bar op je longen zal je echt niet overleven, als je zelf niet uit elkaar spat, dan druk je minstens je longblaasjes plat.

Dus je adem kan je nieteens inhouden.

Maar als je longen leeg gezogen worden tot vacuum dan klappen ze in elkaar en druk je ook minstens je longblaasjes plat.

Maar stel dat je superlongblaasjes hebt, die daar tegen kunnen...

Dan kunnen ze vast ook wel heel goed zuurstof doorlaten, daar zijn het longblaasjes voor. Ik denk dat dat vacuum alle zuurstof en andere gassen uit je bloed trekt, inclusief het water. Want dat is bij die druk ook een gas.
Kabouters bestaan niet
Filo

Het lijkt me niet erg gezond. Zoals opgemerkt spatten je longen uit elkaar als je je adem inhoudt. En niet alleen je longen, nee, je hele borstkas verandert in een overrijpe tomaat met botjes.

Verder klappen denk ik ook je trommelvliezen. Het koken van je bloed lijkt me een probleem dat pas later aan de orde komt.

Of je het koud hebt is de vraag. Het vacuum onttrekt namelijk geen warmte aan je lichaam zoals koude lucht of koud water dat doet. Het koken van je speeksel en zweet zorgt natuurlijk wel voor afkoeling.

Niet het soort experiment waar ik me voor op zou geven...

Terug naar “Natuurkunde”