Ik denk dat je Peter Debye bedoelt?oblio schreef:Intelligentie :
De intelligente Albert Einstein liet veel van zijn berekeningen door de heer de Bie uit Limburg maken.
Leuk om de correlaties van de geneeskunde eens vergeleken te zien met die van de psychologische diagnostiek
Daar lijkt het wel op jaIs dit ongeveer het algemene IQ-topic geworden?
Ik denk dat het vrij algemeen is in de psychologie dat er meer aandacht naar de betrouwbaarheid gaat. Dat is een beetje een keuze, hoe groot de betrouwbaarheid moet zijn. Validiteit is ook een veel ingewikkelder begrip eigenlijk: i.t.t. betrouwbaarheid is één statistische maat niet voldoende. Het gaat eigenlijk ook niet om de test op zich:- waarom wordt hoge betrouwbaarheid belangrijker gevonden dan hoge validiteit? Ik bedoel, beide zijn belangrijk. Het is leuk als je toevalsfactoren zo veel mogelijk uitsluit, maar wat ben je daarmee als je niet meet wat je zegt te meten?
Verder deze bedenking:What is to be validated is not the test or observation device as such, but the inferences derived from test scores or other indicators.
Bron: S. Messick (1989), Validity, Educational Measurement
Validity is an evolving property and validation is a continuing process. Because evidence is always incomplete, validation is essentially a matter of making the most reasonable case to guide both current use of the test and current research to advance understanding of what the test scores mean.
(Messick, 1989)
De definitie stelt inderdaad wat problemen (vandaar ook dat je vaak onzinnigheden krijgt als "Intelligentie is wat met een intelligentietest wordt gemeten", wat zou willen zeggen dat het construct perfect gevat wordt door de test). Maar ook zonder zeer concrete definitie kan je het construct afbakenen, d.m.v. discriminatieve evidentie (wat duidelijk niet bij intelligentie hoort, hoort ook niet in de test) en convergente evidentie (correleert de test met tests voor een criterium dat nauw aansluit bij intelligentie), ...- hoe kan je validiteit bepalen wanneer er geen eenduidige definitie van intelligentie bestaat? Door te werken met quotienten ('capaciteit' t.o.v. leeftijd, zie ook hier de moeite met definieren) lijkt het alsof de definitie scherper is, maar nog steeds is er niet eenduidig besloten wat we met intelligentie bedoelen.
Hmmm... ik weet niet of ik je hierbij zal kunnen helpen. Toch wil ik een poging doen om jouw eerste vraag te helpen beantwoorden. Voor jouw 2de vraag zal ik moeten passen, vrees ik. Toch tenminste tot het moment waarop ik m'n lessen 'intelligentie' heb gehad...Snow white schreef:Tijdens lessen psychodiagnostiek leerde ik dat tests maar een bepaalde validiteit- en betrouwbaarheidscore hoeven te hebben om ingezet te worden, zo ook IQ-tests. Deze scores lagen veelal rond 0.7 tot 0.8, waarbij de validiteit lager mocht zijn dan de betrouwbaarheid.
- waarom wordt hoge betrouwbaarheid belangrijker gevonden dan hoge validiteit? Ik bedoel, beide zijn belangrijk. Het is leuk als je toevalsfactoren zo veel mogelijk uitsluit, maar wat ben je daarmee als je niet meet wat je zegt te meten?
[/i]
Ik voel me gevleid, maar ik weet niet of ik er zoveel meer over weet, Ypsilon... Vaak is het opzoeken en hopen dat je er komt... Maar ik vermoed dat dit ook voor jullie herkenbaar is, soms toch...Wat je vragen betreft denk ik dat Dido meer over IQ weet dan ik, dus ik ga me een beetje op de vlakte houden.
Nee, dat klopt gewoon. Specifieker: Cronbachs (maat voor homogeniteit) is de ondergrens van betrouwbaarheid, en die stelt een bovengrens aan de validiteit. Daar vallen echter een paar opmerkingen bij te formuleren: Cronbachs moet niet zo hoog mogelijk zijn, maar welovereenkomstig met de homogeniteit van het construct (m.a.w. de items op een IQ-test moeten zich zo gedragen t.o.v. elkaar, als andere manifestaties van intelligentie, als ik dat zo kan voorstellen). Daarbij is Cronbachs maar één component van validiteit (zowat de belangrijkste, maar er is wel meer aan).Ik kan er wel wat mee, ik wist namelijk niet dat betrouwbaarheid de bovengrens van validiteit vormt - of dat er ook maar een theorie is die dat beweert, ongeacht de betrouwbaarheid daarvan voor nu . Ik wist namelijk niet dat dit zo was, ik dacht dat betrouwbaarheid en validiteit redelijk los van elkaar stonden.
Ik wist namelijk niet dat dit zo was, ik dacht dat betrouwbaarheid en validiteit redelijk los van elkaar stonden.
[offtopic]Als het gaat om de berekeningen met betrekking tot de algemene relativiteitstheorie klopt dit niet, aangezien het in dat geval om de wiskundige Marcel Grossmann gaat, die Einstein vertrouwd maakte met de tensorrekening om zo de algemene relativiteitstheorie uit te kunnen werken.[/offtopic]oblio schreef:Intelligentie :
De intelligente Albert Einstein liet veel van zijn berekeningen door de heer de Bie uit Limburg maken.
Klopt. Er is ook aangetoond dat kinderen die uitgedaagd worden in hun jonge (vanaf het eerste levensjaar al) jaren (aan de hand van gespecialiseerde spelletjes en raadsels) hoger scoren op een IQ test wanneer ze eenmaal een jaar of 18 zijn, dan hun leeftijdsgenoten die een 'normale' opvoeding hebben gehad.Suuzsmart schreef:1. je IQ is dacht ik deels genetisch bepaald en wordt deels bepaald door de omstandigheden waar je in leeft. Als je in Afrika leeft en niet naar school kunt, denk ik dat je IQ lager is (met 10 ofzo) dan wanneer je je wel kunt ontwikkelen.
2. zie eerste antwoord